Media-overzicht deze week (30/11 t/m 6/12) Opleidingsadvies 16 I Relatiebeheer talingsprodukten en alle com merciële aspecten daarvan. Sparen en Beleggen Deze cursus behandelt alle relevante credit-produkten voor ondernemers. Wie hem gevolgd heeft, kan na afloop vaststellen aan welke credit- produkten zijn klant behoefte heeft en welke specifiek voor die klant geschikt zijn. Na afloop is de cursist in staat deze produkten te verkopen. Bedrijfsverzekeringen Deze cursus geeft inzicht in de risicoprofielen van diverse bedrijfstakken. Cursisten leren risico's te beoordelen, te onderkennen aan welke verze- keringsprodukten hun klanten behoefte hebben en een oplos sing aan te kaarten. Voor het feitelijk advies moet nog wel een verzekeringsdeskundige worden ingeschakeld. Opleidingsdomein adviseren en verkopen Dit opleidingsdomein bestaat uit vier trainingen, die één geheel vormen. De eerste trai ning is een voorwaarde voor de tweede, de tweede weer voor de derde en de eerste drie voor de vierde. 1. Gesprekstechnieken Efficiënt en effectief verkopen staat of valt met voldoende communicatieve vaardighe den. En dat is precies wat de cursist krijgt in deze module. Aan bod komen de rol van de verkoper, non-verbaal gedrag, doelen van en fasen in het ver koopgesprek. De cursist leert kortom resultaat- en relatiege- richt te communiceren en om te gaan met lastige momenten tijdens een verkoopgesprek. 2. Relatie-onderhoud Tijdens deze training krijgt de cursist vaardigheid in het tot stand brengen en onderhou den van een goede relatie met de klant. Optimaliseren van het klantencontact, beïnvloe den van verwachtingen van de klant, pro- en reactieve klach tenbehandeling en 'slecht nieuws' vormen de voornaam ste ingrediënten van de training. 3. Planmatig Verkopen In deze module staat het plan matig denken voorop. Deelnemers leren systematisch klantgegevens in beeld te brengen en deze te interprete ren in het perspectief van mogelijke behoeften. Vervolgens leren ze oplossin gen en verkoopmogelijkheden te bedenken. 4. Geïntegreerd Verkopen Tijdens deze vierde en laatste training in het rijtje basisoplei dingen 'adviseren en verko pen' worden de kennis en vaardigheden, die de cursist zich eigen heeft gemaakt tijdens de eerste drie trainin gen, in de praktijk gebracht. Op basis van de in de training 'planmatig verkopen' bedachte verkoopmogelijkhe den, bereiden deelnemers een aantal verkoopgesprekken voor. Alvorens daadwerkelijk op pad te gaan, oefenen ze eerst. De resultaten van het met de klant gevoerde gesprek worden tijdens de tweede cur susdag besproken. Omgaan met RSB De cursus geeft inzicht in de gebruiksmogelijkheden van het RSB voor de marktbewer king en leert de basisvaardig heden in het omgaan met het systeem. Inschrijven Wilt u meedoen aan de basis opleidingen, dan kunt u zich inschrijven met het aanmel- dingsformuler in de Segment- wijzer. Eerder verscheen een artikel over dit onderwerp in Rabo Weekblad 4/95. Daarin zit ook een inschrijfformulier. Inlichtingen: Inhoud opleidingsmodules Cicero 040-2 17 7027 Opleidingsadviezen Trainingsmanagers RabobankAcademie 030-2 16 44 92 Cursusorganisatie Bedrijfsbureau RabobankAcademie 040-2 17 67 70 Opleidingsraamwerk Segment Relatiebeheer 040-217 77 00 Om met succes deel te nemen aan de vier trainingen 'advi seren en verkopen', is het wel belangrijk dat u de bedrijven- markt voldoende kent, evenals de produkten en diensten van de bank. U wordt dan ook geadviseerd eerst de cursus 'omgaan met RSB' te volgen, zodat u klantinformatie kunt vastleggen. De volgende stap zijn de basisopleidingen 'produkten en diensten', daarna kunt u alle verkooptrainingen doen. Hetzelfde advies geldt ook voor commercieel managers die bedrijfsrelaties in hun portefeuille hebben. Relatiebeheer Thema: Niet alleen om ondernemer te worden, maar ook om ondernemer te blijven. Met de Rabobank sta je er als ondernemer niet alleen voor. Starters P^T Datum Zender Tijdstip Datum Blad do 30/11 RTI. 5, E>aVid Letterman 24.10 uur week 49 Elsevier

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 16