Beschrijving basisopleidingen Relatiebeheerders 14 I Relatiebeheer de banken daarbij de belang rijkste rol spelen." Wat zijn de problemen die de banken zoal ervaren bij de in voering van Visie'98 en de segmentformule? "Het onderscheid tussen de formules van de segmenten Relatiebeheer en Bedrijven- adviesgroep is helder. Echter, bij de wijze waarop er wordt gesegmenteerd, wordt hier niet voldoende naar gehandeld. Men houdt ook vaak strak vast aan de con crete en harde criteria van Rabobank Nederland. Deze criteria zijn meer bedoeld als richtlijn om de gedachten te bepalen. Leidend zouden in feite de markt en de klant moeten zijn. De dagelijkse praktijk bij de banken is natuurlijk afhanke lijk van allerlei factoren, zoals omvang en organisatie, maar vooral de eigen markt. Niet alle banken hebben, gezien die factoren, een afde ling Relatiebeheer. Teveel kom ik in zo'n situatie de oplossing tegen van één medewerker met twee petten op: zowel die van Bedrijven- adviseur als die van Relatie beheerder. Beide formules ver eisen een volstrekt andere aanpak en zijn niet in één persoon te verenigen. Segmenteren vereist volgens mij het maken van bewuste keuzes. Dat brengt consequen ties met zich mee, die lang niet altijd even gemakkelijk zijn. In de workshops is ook de zeer belangrijke rol van het management benadrukt. De commercieel manager bedrijven, en bij voorkeur de directeur, zal naast z'n managementtaken ook een inhoudelijke klantenrol dienen te vervullen. In dat verband is een combinatie van één rela tiebeheerder èn de manager een goede mogelijkheid om vorm te geven aan het relatie beheer binnen die banken waar de markt onvoldoende draagvlak heeft om een grotere afdeling Relatiebeheer in te richten. De mate waarin de formules volgens de uit gangspunten van het organisa tiebeleid zijn ingevoerd, is mij dan ook tegengevallen. Blijkbaar zijn wij er nog niet in geslaagd goed te vertellen waarom je beide formules niet met elkaar moet vermengen." Wat doet uw segment eraan om die problemen op te lossen? "Ik ben van plan -naar aanlei ding van de consultatiedagen- een actieplan op te stellen, waarin we vastleggen wat we willen aanscherpen, welke acties we nemen om dat te doen en wanneer. Eén van de zaken waarop we ons nu aan het herbezinnen zijn, is de marktbewerking. Hoe kunnen we de lokale banken helpen vanaf de fase van de voorbe reiding van het gesprek tot en met de verkoop? Wij zullen ervoor moeten zorgen dat de banken niet alleen over het juiste gereedschap beschikken, maar ook over de juiste markt- en klantinformatie om hun klanten goed in beeld te kunnen brengen èn om hen pro-actief te kunnen benade ren. Ook zullen we veel meer aan dacht gaan schenken aan de manier waarop wij naar en met de banken communiceren." Relatiebeheer Weekblad nummer 4 van enkele weken geleden bevatte een artikel over de opleidingen voor Relatiebeheerders. Daarmee is het startsein gegeven voor de basisopleidingen. In dit artikel meer over de inhoud van de verschillende modules. De basisopleidingen maken deel uit van het totale raam werk van verschillende oplei dingen, op diverse niveaus, voor de Relatiebeheerder. Er zijn vier verschillende opleidingsdomeinen: klant en markt, produkten en diensten, adviseren en verkopen, en processen en systemen. In de tabel vindt u essentiële infor matie over tijdsduur, kosten, vrijstellingen en dergelijke. De bedrijvenmarkt en de Rabobank In deze opleiding krijgt de cursist een algemeen beeld van de structuur van de bedrijven markt, de diverse sectoren in die markt (HID, Agrarisch, OVIS) en van de ondernemer. Na afloop ervan zijn de deel nemers in staat in grote lijnen de behoeften en specifieke problematiek van bedrijfs- klanten te onderkennen. Daardoor worden ze door deze klanten makkelijker als gesprekspartner geaccepteerd. Fiscale- en juridische aspecten Deelnemers aan deze cursus kunnen na afloop ervan -samen met hun klant- antici peren op de invloed van de fiscale wetgeving op de huidige en toekomstige onder nemingssituatie. De cursus richt zich dan ook op alle fiscale aspecten, waarmee een bedrijf in diverse levensstadia te maken krijgt. De fiscale situatie van een startende ondernemer is immers totaal anders dan die van een bedrijfsbeëindiger. Bedrijfsfinancieringen Tijdens deze cursus wordt het hele financieringsproces door lopen: van informatie verza melen tot en met het maken en afhandelen van finaneie- ringsvoorstellen. Na afloop van deze opleiding onderken nen de deelnemers de financie ringsbehoefte van de onderne mer. Bovendien kunnen ze de meeste financieringsaanvragen dan zelfstandig afhandelen. Betaaldiensten In deze module leert de cursist vast te stellen aan welke vorm van betalingsverkeer zijn klanten behoefte hebben en welke produkten en diensten de bank daarvoor in huis heeft. Aan de orde komen het verrichten en ontvangen van betalingen. De cursus geeft informatie over de diverse be-

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 14