'De banken zien het helemaal zitten' Vriend over de consultatiedagen: 10 Eigen Huis Het beleid en de invoering van Visie '98 stonden centraal tijdens de onlangs gehouden con sultatiedagen. Naar aanleiding hiervan is aan de segmentmanagers gevraagd, wat dit voor hen betekent. Hans Vriend, segmentmanager Eigen Huis, over de praktijk van de banken voor de komende jaren. Welke inzichten hebt u verworven tijdens de consultatie- dagen met name welke ervaringen hebt u gehad tijdens de workshops? "Ik vind ze zinvol, alle tweeën dertig keer weer. Het is zinvol en leuk om met de mensen uit de praktijk over alle mogelijke onderwerpen die ons allemaal direct aangaan te discussiëren. Het viel me vooral op, dat de banken al zo massaal bezig zijn met het implementeren van Visie '98 en de segment formule. Ik schat dat zo'n tachtig procent daarmee bezig is. De rest heeft al vergevor derde plannen. Tijdens de workshops, bij het rondje langs de aanwezigen, merk je dat iedereen in een andere fase zit. De een is zijn organisatie net aan het kante len, de ander begint januari volgend jaar. Twintig procent van de banken heeft al een commer ciële binnendienst. Voor de workshop had ik keurig een inleiding voorbereid met sheets. Ik heb de aanwezigen op de man af gevraagd waar ze de voorkeur aan gaven: die inleiding, of met elkaar bespreken wat ieders sterkste punt is met betrekking tot Eigen Huis en wat men ziet als grootste knelpunt. Bij niet één workshop heb ik dus die inlei ding gehouden! Alle partijen hechten er grote waarde aan om elkaar te horen en van elkaar te leren. Wat zijn de problemen die banken zoal ervaren bij de implementatie van de segment formule/ Visie '98? "Over het algemeen vinden ze dat de formule duidelijk, scherp is neergezet. Hun grootste probleem is; Hoe krijg ik die segmentfor mule zo snel mogelijk inge voerd? Een van de grootste obstakels die daarbij komt kijken, is het volledig voor verkoop vrijmaken van de hypotheekadviseur. Ze zien het over het algemeen helemaal zitten. Een ander probleem is de hypotheekadvi seurs op één lokatie te krijgen, zodat ze van elkaar kunnen leren, met elkaar aan de slag kunnen gaan en elkaar op een gezonde wijze beconcurreren. Er zijn banken die er moeite mee hebben om te veranderen. Ze willen echt wel, maar ze zien zoveel beren op hun weg. Er zijn ook heel praktische zaken waar ze een oplossing voor willen, zoals de vraag wat er allemaal in een finan cieringsdossier hoort te zitten. Hoort daar nou te allen tijde een goedgekeurde, geaccep teerde offerte in en moet er altijd een loonstrookje bij. De Accountantsdienst vindt van wel. Veel banken vinden van niet. En hoe kunnen de levensverzekeringen beter worden verwerkt dan nu het geval is? En een paar banken hadden uitgesproken wensen voor verbetering van de workshops, die voor de hypo theekadviseurs zijn gehouden. Wat doet uw segment om die problemen op te lossen? "We zijn druk bezig met de evaluatie van de consultatie- dagen. Sommige problemen die aan de orde kwamen zullen de banken zelf moeten oplossen, andere komen voor onze rekening. Een van de dingen waar wij wat aan gaan doen is, bekijken hoe de ver werking van levensverzeke ringen kan worden verbeterd: via LEA -dus via Interpolis- of op een andere manier. We gaan de zaak met de accountantsdienst zo snel en zo goed mogelijk oplossen. De kwaliteit van de work shops moet omhoog. We hebben daar niet echt véél kritiek op gehad, maar toch voldoende om te bekijken hoe we die workshops meer invul ling kunnen geven. Wat betreft het tekort aan hypotheekadviseurs: dat hebben we in beeld en we bemiddelen, voor banken die daarom vragen, actief bij het vinden van geschikte kandida ten. Veel banken kijken uit naar een systeem van flexibele beloning en dan voor het hele segment Eigen Huis. Op die manier kunnen presta ties worden aangescherpt. Sommige banken wijzen het af, andere willen er meteen mee beginnen. En ten slotte organiseren we in januari onze Verkopersdag '96. Daar zullen de deelnemers onder andere hun collega's over hun beste prestaties ver tellen en kunnen ervaringen worden uitgewisseld. De banken hebben massaal ingeschreven, de RAI kan 1700 mensen herbergen en we zijn uitverkocht."

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 10