Verkoopkansen creëren: daar gaat het om Hypotheekinformatie-avonden in Beverwijk 8 Eigen Huis De Rabobank Beverwijk heeft dit jaar al twee keer een voorlichtingsavond over hypotheken georganiseerd. Daarmee geeft deze bank een eigen invulling aan Actie 4.5 uit de Segmentwijzer, de Info-avond Eigen Huis. Paul Hilbers, nog lang niet tevreden maar wèl op de goede weg met info-avond Eigen Huis. De eerste voorlichtingsavond trok maar liefst veertig belangstellenden, de tweede zelfs meer dan vijftig. We praten erover met de man achter die info-avonden: Paul Hilbers. Hij is binnen de bank belast met de invoering van de segmentformule Eigen Huis. Drie inleidingen Hilbers houdt zelf twee inlei dingen en bedient zich daarbij van een 'dia-kanon' waarmee hij ter ondersteuning van zijn verhaal PC-gestuurde Power- point-dia's projecteert. In het eerste verhaal behandelt hij de verschillende hypotheekvor- men, het begrip netto-woon lasten, de financierings maxima, de rentepercentages en het dilemma 'huren of kopen?'. Hij benadrukt welke kosten fiscaal wel aftrekbaar zijn en welke niet. In zijn tweede verhaal geeft hij een goed uitgewerkt praktisch rekenvoorbeeld van een SpaarOptimaal-Hypotheek voor een jong, tweeverdienend echtpaar. De derde inleiding komt voor rekening van een plaatselijke notaris, mr Batenburg. Hij gaat in op de koopover eenkomst, de leveringsakte (transportakte) en de hypo theekakte. Veel aandacht besteedt hij aan het huwelijks goederenrecht en het erfrecht. Na het vragenkwartiertje nodigt Hilbers de aanwezigen uit mee te lopen naar een andere ruimte. Daar ligt de syllabus die ze mee naar huis krijgen, al klaar. Daarin zijn alle drie de inleidingen opge nomen, zodat die thuis nog eens rustig kunnen worden doorgelezen. Na dat kwartier tje blijven veel mensen nog even 'hangen', onder het genot van een drankje. "En dat is juist de bedoeling", zegt Hilbers. "We spreken dan alle mensen aan, maar we dwingen zeker geen afspraken af. Dat doen we later wel." Wie en wat bereiken jullie met een info-avond? "Voor zo'n avond selecteren we uit onze bestanden 300 starters. Die nodigen we per brief uit. Daarnaast zetten we een advertentie in een plaatse lijke krant. We zorgen ervoor dat alle bezoekers aan het eind van de avond een evaluatiefor mulier invullen. Binnen twee weken na de info-avond is iedereen gebeld. Dat leverde de eerste avond negen gesprekken op en de tweede avond twaalf. Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat veel belangstellen den samen naar zo'n avond komen. Elf gesprekken waren uitsluitend bedoeld om nadere informatie van ons te krijgen. Die mensen hebben nu nog geen concrete koopplannen. Maar reken maar, dat ze aan ons denken als het wèl zover komt! Er zijn nu acht offertes uitgebracht, waarvan er vier inmiddels zijn geaccepteerd." Ben je tevreden over dit resultaat? "Natuurlijk niet. Nog niet althans. Het is iets van de langere termijn. Ons primaire doel is bij deze mensen heel hoog op de shortlist van geld- verstrekkers te staan. In dat licht moet je ook de kosten zien. De avond zelf is echt niet zo duur. De eerste voorberei dingen hebben een paar duizend gulden gekost. Maar dat mag je als het ware in enkele jaren afschrijven, want we weten nu hoe het moet en we kunnen gewoon verdergaan." Concurrentie slag voor "We willen dit twee a drie keer per jaar doen. De groep starters is zo groot dat we echt niet bang hoeven te zijn voor verzadiging of overvoering. En bedenk wel: iemand die dit jaar nog niet aan kopen toe is, komt volgend jaar misschien wèl naar aanleiding van onze advertentie. We zijn blij dat we hiermee zijn begonnen. En we merken heel duidelijk dat we er de concurrentie een slag mee vóór zijn." Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-2 17 7691

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 8