Rabobank Nederland wil dichter bij praktijk staan 12% Respons bijsluiteractie Onderzoek naar kwaliteit dienstverlening Keuze frequentie rekeningafschrift mi 6 Management Over de kwaliteiten van Rabobank Nederland zijn de meningen in het land verdeeld. Voor de segmenten Relatiebeheer en Bedrijvenadviesgroep alle reden om een continu onder zoek te beginnen. Het doel daarvan: verbetering van de effectiviteit, de efficiency, de tijdig heid en de helderheid van de dienstverlening aan de banken. Nogal wat lokale banken staan kritisch ten opzichte van Rabobank Nederland, te oordelen aan een aantal uitla tingen: "Rabobank Nederland staat te ver af van de praktijk, ze weet nauwelijks wat er speelt bij de banken, ze neemt veel te laat actie bij verande ringen en banken weten niet waar ze in Utrecht en Eindhoven mee bezig zijn." Onafhankelijk onderzoeksbureau Om te weten te komen wat er in het veld leeft, wordt de komende maanden een telefo nisch onderzoek verricht. Dit is in handen van het onafhan kelijke, in Den Bosch geves tigde, bureau Forum Marketing Research. Het bureau interviewt telkens andere banken en verschil lende functionarissen, zoals Commercieel Managers, hoofden Bedrijven, Relatie beheerders en Bedrijven- adviseurs. Een interview neemt zo'n tien tot vijftien minuten in beslag. Medewerking van banken Ook u kunt worden gebeld, om uw mening te geven over uiteenlopende zaken, zoals de communicatie, de dienstverle ning, het beleid, de procedu res, de systemen en de markt bewerking. Ook zal het onderzoek worden aangegre pen om de kwaliteit van seminars, marktbewerkingsac ties en produktintroducties te meten. En mocht u niet worden benaderd, maar toch wat kwijt willen, bel dan gerust met de helpdesk Relatiebeheer of die van de Bedrijvenadviesgroep. De stand van zaken kunt u eens per kwartaal lezen in dit blad. Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-217 77 00 Segment Bedrijvenadviesgroep 040-2 17 78 75 Basisvoorzieningen De bijsluiteractie 'Keuze frequentie rekeningafschrift' is in de laatste twee weken van oktober gehouden. Tot en met 9 november heeft deze actie geresulteerd in een respons van 12%. Dit komt neer op ongeveer 355.000 ingestuurde coupons op een aantal van drie miljoen ver spreide bijsluiters. Zoals verwacht kiest ruim 90 procent van de klanten, die hebben gereageerd, voor een wekelijks rekeningafschrift. Ongeveer 7 procent geeft aan het rekeningafschrift om de twee weken te willen ontvan gen en een half procent kiest voor een maandelijks reke ningafschrift. Het aantal coupons zonder keuze en/of met opmerkingen is gering. Deze coupons worden naar de banken gestuurd. Verwerking respons Tussen de binnenkomst van de coupons en het invoeren van de nieuwe buffercode in het systeem ARC zit op dit moment enkele dagen tot (maximaal) een week. Afhankelijk van de ontbuffer- dag van de rekening merkt de klant, die voor een wekelijks rekeningafschrift heeft gekozen, na maximaal drie weken dat de frequentie is ver anderd. Vergelijking buffercodes Binnenkort wordt bekeken hoeveel klanten daadwerkelijk voor een andere rekeningaf schrift-frequentie hebben gekozen. Dit door de buffer codes voor en na de actie met elkaar te vergelijken. Hierover krijgt u over enige tijd bericht. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in Rabo Weekblad l. Daarin wordt weer verwezen naar publikaties eerder in dit jaar. Inlichtingen: Verkoopondersteuning Basisvoorzieningen (commercieel) 040-217 7008 Ondersteuning Betaaldiensten (produktinhoudelijk) 040-2 17 6041

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 6