Marktbewerkingsplan '96 vol acties en RMS Doel: honderdduizend BAG-klanten rendabel maken Bedrijvenadviesgroep 15 De Bedrijvenadviesgroep staat in 1996 voor de opdracht, meer en efficiënter te verkopen. Met het Relatie Management Systeem (RMS) kan dat planmatig en gestructureerd gebeuren. Het RMS geeft stap voor stap aan, hoe u welke klanten kunt benaderen en wat de klantbe hoeftes zijn. In het Marktbewerkingsplan 1996 staat informatie over het RMS en een overzicht van de te ondernemen acties. Elke bank heeft in de eerste week van november een exemplaar ontvangen. Basis voor de acties zijn de marktontwikkelingen in het MKB en in de agrarische markt. De marktpositie van het kleinbedrijf staat onder druk. In het midden- en groot bedrijf groeien we. In de agra rische markt is een interes- Eer nieuwe manier van verkopen Om te helpen bij de vertaal slag naar de lokale situatie, introduceert het Markt bewerkingsplan 1996 een nieuwe manier van verkopen, het RMS. De klant is hierbij uitgangspunt. op succes bieden. De bedrij- venadviseur gaat dus na: Wie is de klant? Welke produkten neemt hij al af bij de Rabobank? Welke behoefte is nog niet door de Rabobank inge vuld? hulpmiddelen, zoals het Relatie Systeem Bedrijven en het Klantbewerkingsmodel. Actie-overzicht in Marktbewerkingsplan '96 Bij het vinden van een ant woord op de laatste twee vragen helpt het Markt bewerkingsplan. Het bevat een overzicht van marktbe werkingsacties. Daaruit kunt u, afhankelijk van de lokale situatie, een keuze maken. De behoefte van de klant geeft aan welke actie het meest geschikt is. Deze acties zijn kleinschalig en doelgericht, omdat behoeftes van klanten heel verschillend kunnen zijn. Persoonlijke bagage van de bedrijvenadviseur Het Marktbewerkingsplan '96 biedt u dus een overzicht van marktbewerkingsactiviteiten waarmee u de commerciële activiteiten binnen de Bedrijvenadviesgroep kunt sturen. 5 Planning 4 Keuze Marktbewerkingsplan Bedrijvenadviesgroep 3 Potentieel- beoordeling Klantbewerkings model 2 Relatie- management 6 Benaderen 7 Verkoop/ Bediening CBS 8 Respons 1 Klantbeeld RSB santé ontwikkeling te zien: tegenover een absolute daling van het aantal klanten staat een groeiend aantal klanten dat de Rabobank beschouwt als primaire bank. Met het oog op 1998 is de doelstelling voor het komend jaar: het ren dabel maken van 100.000 onrendabele Bedrijvenadvies- groep-klanten. De bedrijvenadviseur signa leert eerst aan de hand van harde en zachte informatie een situatie die zich bij een klant voordoet. Uit die situatie volgt welke produkten de klant nog kan gebruiken. Vervolgens neemt de bedrijvenadviseur gerichte actie. Dit doet hij niet voor elke klant, maar wel bij die klanten die de meeste kans Welke oplossing kan de bank hiervoor bieden (welk produkt kunnen we verko pen)? Hoe moet de klant worden benaderd? Welke verkoopargumenten kunnen worden gebruikt? Antwoorden op de eerste vier vragen zijn te vinden met behulp van geautomatiseerde Bij elke activiteit hoort een marktbewerkingspakket, dat dient als persoonlijke bagage van de bedrijvenadviseur. Zo'n pakket bestaat bijvoor beeld uit een actiebeschrijving, een voorbeeldbrief voor direct mail en een telefoonscript voor telefonische follow-up. U kunt dit pakket inzetten op het moment dat uw klanten daaraan behoefte hebben.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 15