Per jaar 35.000 nieuwe ondernemers Marktbewerkingspakket Startersmarkt verschijnt volgende week Inhoud marktbewerkingspakket Startersmarkt Relatiebeheer I 13 Het zelfstandig ondernemerschap bloeit als nooit tevoren. Een decennium geleden begonnen jaarlijks zo'n 15.000 mensen een eigen bedrijf, luttele jaren later waren dat er al 25.000 en nu zijn het er zelfs 35.000. Wie precies op het goede moment de startende ondernemer kan bieden waar hij om vraagt, heeft er meestal een goede klant bij, die méér afneemt dan een financie ring. Voor de Rabobank reden genoeg om de marktbewerking actief ter hand te nemen. Uiterlijk 21 november valt er bij alle lokale banken een brief op de mat met daarbij het marktbewerkingspakket. Dit pakket bestaat uit een aantal onderdelen, waarmee de bank in staat is om actief de markt op te gaan. In de brief wordt extra aandacht gevraagd voor startende vrou welijke ondernemers. Van de 35.000 mensen die per jaar een eigen bedrijf begin nen, is namelijk een kwart vrouw. En juist zij ervaren vaak dat ze niet of nauwelijks als een volwaardig onderne mer worden beschouwd. Dakpanstrategie Het communicatieplan is opgezet volgens de zoge noemde dakpanstrategie. Dat is een strategie die uitgaat van vijf -naadloos op elkaar aansluitende- niveaus. Het eerste symboliseert de huisstijl en het merk van de bank en appelleert sterk aan emotie en herkenbaarheid. Hiervoor is een TV-commer- cial ontwikkeld. Het tweede bestaat uit een radiocommer cial en een landelijke adver tentie. Op het derde niveau worden -ook in een adverten tie- concrete oplossingen aan gedragen en op het vierde niveau bevinden zich de ver schillende lokale communica tie-uitingen. Daar wordt de verbinding gelegd tussen de startende ondernemer en de bank. Het vijfde niveau is het produkt. Hulpmiddel Startersmonitoring Om het adviseren van de startende ondernemer te ver gemakkelijken, is een aparte procesbeschrijving gemaakt. Stap voor stap komen in de startersmonitoring alle te onder nemen activiteiten aan de orde. Banken kunnen lezing zelf aanvullen De standaardlezing bestaat uit een aantal onderdelen: landelijke en regionale ont wikkelingen, en de beoorde lingsmaatstaven en het produktenpakket van de bank. Voor de regionale ont wikkelingen is overigens geen standaardtekst geschreven, Communicatieplan startende ondernemers '95 - '96 Hoofdstuk 14.11 van de Alfa-procedures 'Adviseren startende ondernemers' Hulpmiddel Startersmonitoring Standaardlezing Overzicht van de produkten voor starters omdat deze sterk plaatselijk zijn bepaald. De lokale bank kan dit zelf invullen, of er een externe instantie voor uitnodi gen, zoals de Kamer van Koophandel of een innovatie centrum. Eerder verscheen een artikel over dit onderwerp in Rabo Weekblad 3 en 7/95. Meer informatie over de com mercials en advertenties vindt u in het media-overzicht. Inlichtingen: De details staan in het Segment Relatiebeheer Marktbewerkingspakket. 040 - 217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 13