<mi startsein worden gegeven, maar de banken mochten 's maandags daarvoor al met de uitgifte beginnen. Dat was de eerste dag van de herfstva kantie, en onze kantoren hebben afgeladen vol gestaan. Er werd koffie geschonken en we hadden er nog het nodige aan vastgeknoopt: presentjes en ook het omruilen van de Europassen. Voor betaalreke ninghouders was er een cou ponboekje met kortingsbon nen die ingeruild kunnen worden bij Rabobank chip knip-winkeliers; 40 onderne mers doen daar aan mee. De kortingen variëren van enkele guldens tot enkele tien tjes, en dit 'easy money'- boekje voor volwassenen is bijzonder aangeslagen. Voor studenten hebben we een lasergame-kaartje, en voor de jongeren het spaarweek- cadeau: een CD of een compu terspel." Feestweek en sponsoringproject Aan attracties trouwens geen gebrek in Arnhem, want de Rabobank had er een echte feestweek van gemaakt, com pleet met een sfeervol opge zette speciale markt rond de Rabo Top 40, zoals in Bank in Beeld van vorige week te zien was. Er waren zo'n 3000 bezoekers. Een verdere bijzon derheid is een sponsoring project in samenwerking met Rabobank Nederland. In Arnhem wordt in het Rijn- IJsselcollege een zogenoemde 'Knoppenwinkel' geopend, waar 50-plussers zich kunnen laten voorlichten over het gebruik van allerlei technische apparatuur, zoals magnetrons, video's en chipknip-oplaad- apparatuur en betaalautoma ten. Die apparatuur (a raison van een dikke tien mille totaal) en de bijbehorende variabele kosten worden door de Rabobank gesponsord. "Misschien is het een leuk idee voor banken met veel ouderen onder hun cliënten Management I 3 om er een bezoek te organise ren", suggereert projectma nager Bedrijven Thad van Eijck, die het project voor elkaar kreeg. Andere banken hebben veel minder aandacht aan de intro ductie van de chipknip besteed. Mede daardoor was er bij de pers juist voor de Rabobank veel belangstelling. "Op een gegeven moment hadden we hier zelfs vier cameraploegen in de bankhal", vertelt Van Eijck. "En ook nu nog wordt er haast dagelijks gebeld." Back-office aan de balie Om de enorme toeloop van klanten in de introweek aan te kunnen, waren alle kantoren van Rabobank Arnhem 's avonds van zes tot acht, en op zaterdag van tien tot vier open. Elke chipknip-uitgifte neemt zo'n vijf a zes minuten in beslag, heeft Hermsen uit gerekend. "Hij moet niet alleen geactiveerd en uitge reikt worden, maar liefst ook meteen opgeladen. Want het doel is immers dat de chipknip ook direct gebruikt wordt. Veel klanten moesten we ook nog het nodige uitleggen; het blijkt toch dat mensen lang niet alles lezen wat ze aan schriftelijke informatie krijgen. Collega-banken die hier later mee te maken krijgen, zou ik dringend willen adviseren om de tijd die voor de uitgifte nodig is niet te onderschatten, het is gewoon heel veel werk. Met de 6000 chipknippen die we de eerste week hebben uitgegeven, waren we dan ook razend druk. Alle medewerkers van de bank en ook de mensen van het back-office hebben aan de balie meegeholpen om de toe vloed te verwerken. Ze hebben daar spontaan voor ingetekend en vonden het kennelijk leuk om een en ander van nabij mee te maken; een betrokkenheid die we natuurlijk enorm op prijs hebben gesteld. Met de uitgifte van de eerste week hebben we al een flink deel van onze doelstelling van 17 a 18.000 stuks, oftewel 50 procent van al onze 'pinners', bereikt." Vervolg nog niet bekend Hoe het nu verder gaat met de introductie van de chipknip, staat nog een beetje in de sterren. Dat zegt Peter van Woezik, projectleider en voorzitter van de chipknip-werk groep bij Rabobank Nederland, waar ook Hermsen en Van Eijck deel van uitmaken. "De gezamenlijke banken werken een invoeringsscenario uit dat rekening houdt met alle belangen. Het vervolg zal in de tweede helft van 1996 plaatsvinden, op landelijke schaal. Wat dat precies inhoudt, is nu nog niet bekend." Overigens heeft men vanuit Eindhoven Rabobank Arnhem bij de invoering nadrukkelijk willen ondersteunen met bij voorbeeld het uitwerken van de mailings en de premiums. Van Woezik: "Onze instelling was: u vraagt wij draaien, zeker op het laatste moment. In Arnhem moest het gewoon knallen, en dat is ze daar ook gelukt. Afgaande op wat er in de lokale pers verscheen, werd de chipknip zo'n beetje door de Rabobank getrokken. Uiteraard zal zo'n intensieve begeleiding vanuit Rabobank Nederland straks op bredere schaal niet mogelijk zijn. Maar we hopen ook dan nauw en collegiaal met de banken samen te werken." Inlichtingen: Verkoopondersteuning Basisvoorzieningen (commercieel) 040-217 7008 Ondersteuning Betaaldiensten (produktinhoudelijk) 040-2 17 6041

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 3