6000 Chipknippen in een week Landelijke introductie volgt in 1996 2 Management Tv-journaals, radio, kranten, Twee Vandaag en zelfs Van Kooten en De Bie. Allemaal gaven ze twee weken geleden aandacht aan de chipknip, het nieuwe Nederlandse betaalmiddel, dat als eerste in Arnhem is ingevoerd. In 1996 volgt de landelijke introductie. Voor het zover is, moet er bij de banken uiteraard het nodige worden voorbereid. Rabobank Arnhem geeft een kijkje achter de schermen. Nooit meer verlegen zitten om een gulden bij de parkeerauto maat en parkeergarage. Dat is een van de voordelen die de chipknip straks aan consu menten biedt. Het kaartje is bedoeld voor kleinere betalin gen en moet in veel gevallen kleingeld overbodig maken. Voor bedrijven biedt de chip knip het voordeel dat de kas saladen minder vol raken. Het afstorten op rekening gaat daardoor sneller èn goedkoper, en ook de veiligheid is ermee gediend. Steeds op de agenda In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat het in Arnhem niet om een proef. De chipknip is er officieel ingevoerd. Andere plaatsen in Nederland zullen in de loop van 1996 volgen. "Wat ons betreft is de chipknip dit voor jaar echt gaan leven", vertelt Ine Hermsen, commercieel manager Basisvoorzieningen. "We hebben toen bij de bank drie werkgroepen ingesteld: één voor de particulieren- markt, één voor de bedrijven, en één voor het technische stuk. In de maanden daarna hebben we bij alle mogelijke gelegenheden (zoals onze info- avonden over Visie '98) de chipknip op de agenda gezet. Vooral ook intern. Het was belangrijk dat er bij iedereen betrokkenheid en draagvlak kwam. Als bank vind je het leuk om met zoiets vernieu- wends bezig te zijn. We hadden toch wel een beetje het idee dat het project met ons aandeel kon vallen of staan." Goede garantie voor bedrijven Voor ondernemers organiseer de Rabobank Arnhem speciale info-avonden op locaties dichtbij de onderne mers. Wat je met de chipknip kunt, hoe het werkt, en wat de kosten zijn, dat waren de belangrijkste punten op de agenda. Ter plekke konden de aanwezigen op de nieuwe apparatuur intekenen. De reacties waren zonder meer positief. "Wel maakten de kleinere bedrijven zich wat zorgen over de kosten", aldus Hermsen. "Maar de voordelen bleken uiteindelijk groter. Er wordt hun trouwens een heel goede garantie geboden. Als het tegenvalt, mogen ze de apparatuur binnen negen maanden inleveren; ze krijgen dan hun geld terug. Daardoor is een aantal over de streep getrokken. Ik verwacht trou wens dat er nauwelijks van dit aanbod gebruik gemaakt wordt." Voor deze info-avonden zijn de bedrijven individueel uitge nodigd, maar ook via een spe ciale uitgave van Ondernemer Bank, die onder klanten en 'potentials' is verspreid. Het blad bevatte een antwoord kaart, waarmee men zich voor de bijeenkomsten kon aanmel den. Na die tijd bezochten Interpay-hostessen de onder nemers in Arnhem namens de gezamenlijke banken om hen voor de apparatuur te con tracteren. Veel ondernemers werken echter met meer dan één bank. Omdat zo'n 70 tot 80 procent van de Rabobank- ondernemers tijdens de info- bijeenkomst al een voorinteke ning op de betaalautomaat van de Rabobank hadden gedaan, kozen zij in het con tract dan ook in vrijwel alle gevallen voor hun Rabobank- rekeningcourant. Kantoren afgeladen vol Particuliere klanten werden eind september voor het eerst met een mailing benaderd. Medio oktober volgde een uit nodiging aan alle houders van een pas met pincode, om een chipknip af te komen halen. "Je kunt wel zeggen dat hier en masse gevolg aan is gege ven", stelt Hermsen. "Op donderdag zou het officiële Lange rijen in de bankhal, zoals deze foto van het kantoor Kronenburg in De Gelderlander van 24 oktober laat zien.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 2