De Bedrijvenadviesgroep in beweging Het RelatieManagementSysteem Bedrijvenadviesgroep 27 ^'mgenagende,^ Kfantbeeld Rabobank De opleiding Fiscale en Juridische aspecteneen (Verzicht van de juridisch- fiscale kaders waarbinnen bedrijven opereren. Verdieping van de kennis van enkele bedrijfstakken binnen de agrarische sector kan met de opleidingen op voortgezet niveau van het Agrarisch Opleidings Centrum (AOC). Voor de HID- en non-profit- sector zijn modules in ontwik keling. 2. Produkten en Diensten In de produktopleidingen komen de belangrijkste pro dukten en diensten aan bod. De Bedrijvenadviseur heeft deze kennis nodig, omdat hij de behoeften van de klant vaststelt en integraal adviseert over standaardprodukten op het gebied van financieren, betalen, verzekeren en sparen/ beleggen. In de financierings module komt het totale finan cieringsproces aan bod. 3. Marketing en Verkopen Het bedieningsconcept van de Bedrijvenadviesgroep is wezenlijk anders dan de Rabobank tot nog toe gewend was. Daarom ligt de nadruk op de opleidingen in dit domein. In de Introductiecursus Bedrijvenadviesgroep worden bedieningsconcept en klantkenmerken van de Bedrijvenadviesgroep behandeld. Doel, werk wijze en hulpmiddelen van het segment Bedrijven adviesgroep krijgen aan dacht. De achtergronden van het RMS en de voor- en nadelen van dit systeem worden duidelijk gemaakt aan de hand van opdrach ten. In de training Gespreks technieken voor het ver koopgesprek komt het ver koopproces aan de orde. De cursist krijgt inzicht in technieken om een ver koopgesprek succesvol te laten verlopen. De training Relatie- onderhoud is met name gericht op het tot stand brengen en onderhouden van een goede relatie met de klant, onder andere door goed om te gaan met klachten, door advisering en aftersales. Deze twee trainingen zijn direct inzet baar voor medewerkers die een actieve verkooprol binnen de bank vervullen. In de training Klantanalyse en Verkoopplanning leert de cursist aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe hij meeropbrengsten kan inschatten (de potentieelbe- oordeling) en oefent hij met het KlantBewerkingsModel (KBM). Via een goede klantanalyse leert hij ver volgens een verkoop- en activiteitenplan op te stellen. De verkooptraining Integraal Verkopen bouwt voort op de in verschillende andere trainingen aange leerde vaardigheden. De deelnemers bepalen de verkoopmogelijkheden bij een aantal klanten, berei den gesprekken met deze klanten voor en voeren ze in de praktijk uit, na ze vooraf te hebben geoefend. Resultaten van deze gesprekken worden in de training besproken. De training Telemarketing leert u een goede telemar- keting-actie op te zetten en uit te voeren. 4. Processen en Systemen De training Relatie Systeem Bedrijven (RSB) leert de cursist omgaan met dit onmis bare hulpmiddel in de bepa ling van het klantbeeld. De cursus Cliënt Bedienings Systeem(CBS) komt zodra versie 2.0 gereed is. Aanbevolen volgorde van opleidingen Medewerkers met weinig of geen ervaring in de bedrijven- markt kunnen de opleidingen het best in onderstaande volg orde volgen: 1. Basisopleidingen Klant en Markt (F334 en F335). 2. Introductiecursus Bedrijvenadviesgroep (F350). 3. RSB(F351). 4. Produktopleidingen -voor zover relevante produkt- kennis ontbreekt-(F336 t/m F339). 5. Verkooptrainingen: a. als al volgens BAG- concept wordt gewerkt: F344 t/m F348; b. als nog niet volgens BAG-concept wordt gewerkt: F344 en F345. Medewerkers, die al ervaring hebben in de bedrijvenmarkt, kunnen het best onderstaande volgorde aanhouden. Dit hangt ook af van vorige functies en van de fase waarin de betreffende lokale bank zich in Visie '98 bevindt: 1. Introductiecursus Bedrijven adviesgroep (F350). 2. RSB (F351). 3. Produktopleidingen - voor zover relevante produkt- kennis ontbreekt - (F336 t/m 339). 4. Verkooptrainingen: a. Als er al volgens BAG- concept wordt gewerkt: F344 t/m F348; b. Als nog niet volgens BAG-concept wordt gewerkt: F344 en F345. Vereiste vooropleidingen en vrijstellingen Voor sommige opleidingen en trainingen is een bepaald ken nisniveau nodig. Het heeft bij voorbeeld geen zin om een training Klantanalyse en Verkoopplanning te volgen, als de cursist niet goed bekend is met de (behoeften binnen de) bedrijvenmarkt, het pro- duktenscala van de Rabobank en RSB Bedrijvenadviseurs

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 21