De stand van zaken Monitor Financieel Adviseur derde kwartaal Nieuwe segmentformule al doorgevoerd? 35 22 16 10 Financiële Advisering Steeds meer lokale banken werken volgens de segmentformule. De grotere banken zijn er het verst mee gevorderd. Dat blijkt uit onderzoek van het Segment Financiële Advisering. Sinds april wordt dit wekelijks uitgevoerd om de veranderingsprocessen in het land op de voet te volgen. Het aantal banken dat werkt volgens de segmentformule, is in het derde kwartaal opnieuw gestegen. Van de 393 telefonisch geïnterviewde banken zegt 48 procent geheel of gedeelte lijk volgens de segmentfor- Grotere banken lopen voorop De grotere banken lopen voorop met de veranderings processen. Zo'n 42 procent 100 80- 60- <D ÖC cö 40 20 Segment indeling Manager benoemd 2e kwartaal 3e kwartaal Klanten bekend mule te werken. Als echter wordt gevraagd of er ook een commercieel manager is be noemd, blijft maar 30 procent over. Dit percentage daalt verder naar 18 procent als wordt geïnformeerd of de klanten aan een financieel adviseur zijn toegewezen. Ten opzichte van het tweede kwartaal is dat een stijging van 2 procent. Er zijn dus dui delijk meer banken bezig met de invoering van de segment formule, maar ze hebben de organisatie ervan nog niet rond. Als deze ontwikkeling in hetzelfde tempo doorzet, dan werken aan het eind van het jaar honderd banken geheel volgens de segmentformule. van deze banken werkt volgens de segmentformule. Bij de middelgrote banken is dat 21 procent en bij de kleine banken 3 procent. Het achterblijven van de laatste categorie komt vooral door de huidige fusiegolf. Pas als een fusie bij een lokale bank achter de rug is, kunnen ze verder met het verande ringsproces, of eraan begin nen. Bovendien heeft een aantal kleine banken zo weinig werknemers dat het moeilijk is de segmentformule structureel in te voeren. Commerciële ondersteuning Bij een fors aantal banken schiet de commerciële onder steuning nog te kort. Dat zijn overigens vooral de banken die nog niet of nauwelijks volgens de segmentformule weken. Ruim 40 procent van de financieel adviseurs krijgt geen commerciële ondersteu ning, I 1 procent heeft de beschikking over minder dan één commercieel ondersteuner per drie adviseurs, 7 procent heeft er één en bijna 40 procent meer dan één per drie advi seurs. Heeft een bank meer dan één commerciële ondersteuner per drie financieel adviseurs, dan nemen zij logischerwijs meer werk van hem over. Is dat echter niet het geval, dan kan de commercieel ondersteuner alleen de elementaire taken uitvoeren. Die zijn het afwik kelen van de administratie en het opvangen van telefoontjes. Hierdoor wordt een pro actieve werkwijze van de financieel adviseur belemmerd. Persoonlijk verkoopplan Van de geïnterviewde advi seurs geeft 23 procent aan, een persoonlijk verkoopplan te hebben. Dat is een daling van 6 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Wel is de inhoud van het verkoopplan drastisch veran derd. Een ruime meerderheid -66 procent- van de adviseurs zegt dat hun persoonlijke doelstelling het actief benade ren van klanten is. Vergeleken met het vorige kwartaal is dat een stijging van 21 procent. Het aantal adviseurs dat gesprekken op eigen initiatief als doelstelling heeft geformu-

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 10