IMPALA II in het vizier Proef met 36-urige werkweek bij Ondersteuning Betaaldiensten mi Uitlevering op 6 november 2 Management In de afgelopen periode is IMPALA geactualiseerd. De nieuwe versie, die op 6 november wordt uitgeleverd, ondersteunt het planningsproces voor 1996. U hebt er in Bank Bedrijfsvoering 5/95 al over kunnen lezen. In het kort nog eens de belangrijkste aanpassingen. Bij het opstellen van de prog nose voor het jaar 1995 biedt het model meer ondersteuning. U kunt in de nieuwe versie van IMPALA een aparte planning maken van renteruil- contracten. Op verzoek van veel banken is in het model de mogelijkheid opgenomen om bepaalde produkten meer gedetailleerd te plannen. Ook sluit de specificatie van de bedrijfskosten nu optimaal aan bij andere verslagleggings systemen. Ten slotte is er een nieuwe indeling van de balans en de winst- en verliesreke ning, volgens de lijn die vorig jaar met IMPALA is ingezet. De traditionele indeling uit het oude begrotingsmodel is dus niet meer opgenomen. Een andere manier om renterisico te managen We zijn nu druk bezig met het realiseren van een nieuw systeem voor het managen van renterisico. De rente- risicopositie van de banken kan daarmee structureel anders in beeld worden gebracht. Er komen geïnte greerde vervalkalenders, en in plaats van oorspronkelijke looptijden worden straks res terende looptijden gehanteerd. Dat betekent ook een gron dige aanpassing van de 'oude' rentetypische balans, die trouwens nu al niet meer in IMPALA is opgenomen. Het heeft immers geen zin om te plannen in een oude struc tuur die op korte termijn wordt vervangen. Over de nieuwe manier van renterisicoma- nagement volgt binnenkort in dit blad meer informatie. Planning voor segmenten via PRISMA Er zijn banken die zich afvra gen of met IMPALA ook planning op segmentniveau mogelijk is. Maar inmiddels is er PRISMA, dat is bedoeld om de prestaties van de segmenten te meten en te sturen. Daar hoort ook planning bij en daarom wordt deze op seg mentniveau binnen PRISMA opgepakt. In 1996 zal binnen PRISMA aandacht worden besteed aan de planning van de prestatie indicatoren. Vanzelfsprekend komt daarbij ook het door geven van gegevens aan IMPALA aan de orde. Uiteindelijk zal in PRISMA vooral commercieel worden gewerkt en -op segmentniveau- ook financieel. In IMPALA II worden uitslui tend de financiële zaken op bankniveau in beeld gebracht, dus géén segmentplanningen. Dat zou al bij voorbaat afbreuk doen aan de samen hang tussen PRISMA en IMPALA, die in de toekomst wordt nagestreefd. Planning en Control heeft de ontvangen op- en aanmerkin gen zoveel mogelijk verwerkt en is zeer geïnteresseerd in uw reacties op IMPALA II. Over enkele weken zal er dan ook een schriftelijke enquête worden gehouden, waaraan u hopelijk uw medewerking wilt verlenen. Voor meer informatiezie Bank Bedrijfsvoering 5/95. Inlichtingen: Planning en Control 040-2 17 63 41 Management Ondersteuning Betaaldiensten neemt van 16 oktober tot en met 29 december deel aan de proef met een 36-urige werk week. Dat meldden we u al via Sprinter. Er zullen verschillende varian ten worden uitgetest. Ook bij lokale banken lopen experi menten met de 36-urige werk week en gewijzigde openstel lingstijden. Gedurende de proef bekijken we of onze openstellingstijden aansluiten bij de behoeften van de lokale banken, of dat we ze moeten bijstellen. In januari '96 krijgt u hierover nadere informatie. In afwijking van de normale situatie hebben Ondersteuning Betaaldiensten Binnen- én Buitenland tijdens de proef gelijke openstellingstijden: beide helpdesks zijn telefo nisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur. Inlichtingen: Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland 040-2 17 6041 Ondersteuning Betaaldiensten Buitenland 030-2161040

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 2