^SêêwSSS^ What's in a name? 10 Financiële Advisering basis van een eigen visie, de markt en de medewerkers- is deze gedachtengang een uit stekende manier om de markt te bewerken, toegevoegde waarde te leveren en onze klanten te adviseren. Zij bepalen uiteindelijk of wij het goed doen en dat is mede gebaseerd op de onderlinge vertrouwensrelatie. Dus een klant die al jarenlang zaken doet met één van onze Relatiebeheerders, wordt niet ineens ondergebracht bij een Financieel Adviseur, omdat hij daar volgens de regels thuis hoort. Die klant stelt vertrou wen in die Relatiebeheerder, daaraan heeft hij een klank bord, een gesprekspartner. Dat laten we dan ook gewoon zo. En als die Relatiebeheerder meer wil weten over Financiële Advisering, dan staat een collega hem daarin bij, maar het blijft zijn klant." Een open opstelling tussen beide segmenten is voor de bank Hengelo dan ook van zelfsprekend. "De basis van eerlijk zaken doen is vertrouwen. Daar staat of valt de relatie met de klant mee, maar uit eindelijk ook het succes van ons werk", aldus Overgoor. Specifieke mentaliteit Bedrijfsrelaties onderbrengen bij Financiële Advisering vergt zo'n klant wordt omgegaan ook. Een bedrijf dat een finan ciering neemt, heeft bepaalde verplichtingen aan de bank, terwijl een particulier met een behoorlijk vermogen dat niet heeft. Dat vraagt een andere instel- nogal wat van de adviseur. Die moet voldoende weten van de aard van het bedrijf van de klant en van de bedrijfstak om een volwaardig en gewaardeerd gesprekspart ner te kunnen zijn. Dat vraagt een specifieke mentaliteit en een zeer brede interesse. Overgoor zegt daarover: "De problematiek van een bedrijf is duidelijk heel anders dan die van een particuliere klant, de manier waarop met ling. Ik voel me dan ook een soort duizendpoot." Prijskopers Volgens de Segmentwijzer kan een Financieel Adviseur zo'n tweehonderd bedrijfsrelaties bedienen. Overgoor past wat dat betreft precies in het plaatje. Hij heeft er ook zo'n tweehonderd, variërend van bedrijven tot kerkgenoot schappen, zorginstellingen en woningcorporaties. Ook in Hengelo roert de con currentie zich. "Met name de ABN-Amro werkt met hele scherpe tarieven. Als het nodig en zinvol is, passen wij onze tarieven daarop aan. Overigens doen we dat niet als het om pure 'prijskopers' gaat. Die kunnen we door een tegemoetkoming misschien wel even in huis houden, maar zodra er een scherper aanbie ding komt, vertrekken ze toch." Agrariërs Overgoor vertelt dat agrari sche klanten niet in zijn account vallen. "Want, hun geld zit vooral in hun bedrijf. Pas als een agrariër het bedrijf beëindigt of overdoet, komt dat geld vrij." Cultuuromslag Volgens Overgoor is er vooral bij instellingen een ware cul tuuromslag gaande waar het hun financiën betreft. Vanwege de hoeveelheid geld waar dergelijke instellingen vaak over beschikken, zijn ze bovendien belangrijk voor de funding van de bank. "Al die instellingen, die vroeger tame lijk vanzelfsprekend geld kregen van de overheid, gaan momenteel heel anders met hun financiën om. Ze letten sterk op het rende ment, verwachten dat de bank hun geld goed belegt, maar hebben gelijktijdig een aan zienlijke financieringsbe hoefte. Dergelijke klanten bij twee verschillende segmenten onderbrengen, legt een groter tijdsbeslag op de bank en vraagt meer kennis en inzicht van de twee medewerkers die met deze klant bezig zijn. Ik ben ervan overtuigd, dat dergelijke klanten het beste door één medewerker kunnen worden geadviseerd. Wie de deskundigheid levert, de Relatiebeheerder, de Bedrijvenadviseur of de Financieel Adviseur, maakt niet zoveel uit. What's in a name, nietwaar?" Achtergrondinformatie over bedrijfsrelaties in bet Segment Financiële Advisering is te vinden in de Segmentwijzer Financiële Advisering. Inlichtingen: Segment Financiële Advisering 040-217 7007 iOGESCHOO! :D|TH STEIN, Kenopieidins Imisowerwus HENGELO I Senior Accountmanager Sjors Overgoor van Rabobank Flengelo voor het pand van één van zijn klanten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 10