Hoe denken klanten over lenen? Consumptief krediet Basisvoorzieningen 5 We hebben de nadruk nu gelegd op het wegnemen van de 'irritatiepunten' bij de klan ten. Het invoeren van de gratis betaalrekening is campagnematig begeleid. In september was en in oktober en november is de collectieve vervanging van de Europassen aan de orde. In november wordt er een test gedaan met de vervanging van de P-pas voor een Europas of gratis A- pas. Deze actie gaat in 1996 landelijk lopen. De introductie van een nieuw betaalpakket vindt in het voorjaar van 1996 plaats. De actie 'Spaarfondsen' heeft na de succesvolle introductie in juni een vervolg gekregen met een korte advertentiecam pagne. Momenteel bekijken we of we eind november/medio december deze campagne herhalen. Via dit blad houden we u op de hoogte. Nieuwe acties Er zijn drie nieuwe acties: 'Spaarloon/verzekering': Deze actie is in samenwer king met Interpolis ontwik keld. Dit naar aanleiding van de ontwikkelingen op het terrein van de Spaarloon rekeningen (door het afslui ten van combinatieverzeke ringen). De actie is gericht op het vasthouden van de klanten met een spaarloon rekening door hen ook een verzekeringsaanbod te doen. 'Frequentie dagafschrift': In de communicatie rondom het afschaffen van de tarie ven van de betaalrekening is aan de klanten verteld dat zij in het najaar de moge lijkheid zouden krijgen de frequentie van de ontvangst van de rekeningafschriften aan te passen. Deze actie loopt vanaf de tweede helft van oktober. Via een bijslui ter wordt de keuze aan de klanten voorgelegd. 'Zilvervloot': In november wordt de bekende actie gevoerd om de Zilvervloot- spaarders uit te nodigen het maximale spaarbedrag van 480 in te leggen. Deze actie was niet in het oorspronkelijke schema opgenomen. Meer informatie over de acties 'Promotie Leenlijn' en 'Consumptief Krediet' vindt u in Klant Bank 36/95 en het mark tbewerkingspak ket. In Klant Bank 37/95 en Rabo Weekblad 1/95 kunt u meer lezen over de actie 'Frequentie dagafschrift' Voor meer informatie over de acties 'Onderhouden Easy Money', 'Werving via doorlo pende mailing jeugd/jongeren en studenten' en 'Spaarloon/ verzekering' verwijzen wij u naar Klant Bank 38/95. In Rabo Weekblad 2/95 vindt u meer informatie over de actie 'Zilvervloot'. En in dit nummer van Rabo Weekblad kunt u meer lezen over de actie 'Telebankieren' Inlichtingen: Verkoopondersteuning Basisvoorzieningen 040-217 7008 Basisvoorzieningen Als het gaat over sparen of betalen is het van oudsher vanzelfsprekend dat jij de klant te woord staat. Gaat het over lenen, dan is dat nog niet op alle banken en niet bij alle cliënt adviseurs het geval. Toch is de verkoop van consumptief krediet bij uitstek een taak voor de cliëntadviseur. De komende weken besteden we hier in Baliescoop extra aandacht aan. Hoe denken klanten over lenen? Daar wordt regelmatig onderzoek naar gedaan. Uit de resultaten van die onderzoeken kun je afleiden wat klanten van hun Rabo bank verwachten, hoe ze te woord gestaan willen worden en, zeker zo belangrijk, hoe niet. We noemen een paar van die bevindingen: Wat zegt u, consumptief krediet? De term consumptief krediet is bij de meeste mensen on bekend. Men spreekt eerder over lenen, of eventueel over krediet. Gebruik daarom in een eerste contact liever niet het begrip consumptief kre diet. Je hebt gauw genoeg in de gaten hoe goed iemand is ingewijd. Realiseer je ook dat het produkt persoonlijke lening veel bekender is dan het produkt doorlopend kre diet. In ieder geval qua naam. Heeft de klant het zelf over een van beide produkten, check dan of hem de verschil len tussen beide produkten duidelijk zijn. Privacy In het algemeen kunnen we zeggen: het wordt steeds gewoner dat mensen geld lenen voor een grote(re) aan koop. Toch zijn er ook nog streken in Nederland waar geld lenen nog steeds gezien wordt als iets wat je toch eigenlijk niet hoort te doen: 'Je moet maar sparen voor die nieuwe auto.' Elke bank weet zelf wel welke gevoelens er in haar werkge bied overheersen. Probeer daarop in te spelen. Hoe een klant ook denkt over lenen, een ding hebben alle 'leen- klanten' gemeen: ze stellen hoge eisen aan de privacy. En terecht! De klant wil het liefst apart genomen worden en zeker weten dat zijn gege vens vertrouwelijk worden behandeld. Dit speelt met name in kleinere plaatsen een grote rol. Probeer zo goed mogelijk aan de (onuitge sproken wensen van de klant tegemoet te komen: maak gebruik van een spreekkamer, of een plaats in de bankhal waar je echt apart kunt zitten. Laat duidelijk merken dat de klant bij jou, bij de Rabobank, aan het goede adres is. Hoeveel verdient u? Zo'n vraag verwachten klan ten van de bank als ze voor een lening komen. Ook vinden ze het niet gek als je

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 5