Verzekeren over de grenzen: een onderneming apart Werkzaamheden International Desk Interpolis Relatiebeheer 11 Het internationaal zakendoen is behoorlijk in opmars. Steeds vaker zoeken zakelijke relaties hun heil over de grenzen. Ze beginnen er een bedrijf en vestigen zich er soms zelfs met hun hele hebben en houden. Een voorbeeld hiervan zijn de Nederlanders die in België wonen of in Duitsland een veehouderij kopen. Als gevolg daarvan neemt de vraag naar verzekeringen in het buitenland eveneens toe. De International Desk van Interpolis kan in dergelijke gevallen een oplossing bieden. Wie in het buitenland gaat wonen of er een bedrijf begint, zal tenminste de opstallen en inventaris willen verzekeren. In nagenoeg alle gevallen kan dat het beste bij een verzeke raar in het land waar de klant zich vestigt. De reden daar voor is, dat de wettelijke regelgeving voor verzekerin gen per land nogal verschilt. Kaders verschillen Hetzelfde geldt voor risicofac toren, zoals klimaat, gedrag in het verkeer, fiscale wetgeving en de regelgeving per bedrijfs tak. Er zonder meer een Nederlandse polis op los laten, heeft dan ook meestal weinig zin, omdat deze binnen de kaders van de Nederlandse wet valt. En die kaders ver schillen wezenlijk met die in de meeste andere landen in Europa. Tijdrovend en ingewikkeld Uitzoeken hoe de regelgeving in een bepaald land is, is over het algemeen tijdrovend en ingewikkeld. De voertaal is er anders, de wetgeving onbe kend en de risico's zijn vanuit Nederland lang niet altijd te overzien. Het is dan ook voor een zakelijke klant verreweg het verstandigst om zijn verze keringen via de International Desk van Interpolis in het bui tenland onder te brengen. Dat gaat als volgt: zodra een relatie te kennen geeft zich in het buitenland te vestigen, kan de lokale bank hem attende ren op de verzekeringsproble- matiek en contact opnemen met de International Desk van Interpolis. Zij treedt op als intermediair tussen Neder landse tussenpersonen, zoals de Rabobank en de buiten landse verzekeringsmaat schappij. Interpolis inventari seert de risico's in het land waar de relatie zich wil vesti gen en benadert haar buiten landse partner. Offerte Afhankelijk van de risico's en de wensen van de klant wordt de offerte ter plaatse besproken of wordt deze -via de International Desk- naar de Nederlandse tussenpersoon gestuurd. Als de klant instemt met de offerte, wordt de polis door de buitenlandse maat schappij opgemaakt en aan de International Desk verstuurd. Zij zendt deze op haar beurt weer aan de tussenpersoon en verrekent de premie. Inlichtingen: International Desk Interpolis 070-3 573404

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 11