Rabobank wil hoger aandeel in startersmarkt Invoering startersbeleid Relatiebeheer I 7 Het marktaandeel van de Rabobankorganisatie in de markt voor beginnende bedrijven kan fors hoger. Dat onderschrijft ook de Centrale Kring. De notitie 'Herziening Startersbeleid' is onlangs door dit overlegorgaan enthousiast ontvangen. Voor het Segment Relatiebeheer was dat het moment om te beginnen met de invoering. Het eerste artikel van een serie over de bewerking van de startersmarkt. Voor de Rabobank is de startersmarkt er één die veel kansen biedt. Daarbij gaat het zeker niet alleen om financie ringen, maar ook om het openen van een bedrijfsreke- ning, het afsluiten van verze keringen en het verrichten van betalingsverkeer. Kortom, wie op het goede moment een startende onder nemer precies kan bieden waar hij om vraagt, heeft er meestal een goede klant bij. Hoe dat moet worden aangepakt, wordt uitgedacht tijdens het project implementatie Startersbeleid'. Dit project vormt de opmaat voor een doorlopende markt bewerking en bestaat uit drie deelprojecten, gericht op het bedieningsconcept, het pro- duktenpakket en netwerken. Bedieningsconcept en speciaal pro- duktenpakket Voor succesvol opereren in de startersmarkt is een doordacht bedieningsconcept belangrijk. De afgelopen maanden zijn daarover gesprekken gevoerd met verschillende lokale banken. Daaruit bleek dat iedere bank zo zijn eigen werkwijze heeft om een star tende ondernemer van dienst te zijn. Om daarin meer uni formiteit te brengen, wordt een procesbeschrijving gemaakt en worden hulpmid delen ontwikkeld, zoals een produktenpakket voor star tende ondernemers. Dat produktenpakket wordt ontwikkeld in overleg met De Lage Landen, Betalings verkeer, en Interpolis. Invloed van netwerken Vrijwel iedere startende ondernemer sluit zich aan bij één en vaak zelfs bij meerdere netwerken. Al deze netwer ken, van de Kamer van Koop handel tot de Vrouwelijke Entrepeneurs, worden momenteel in overleg met de Regionale Communicatie Consultants en de Communi catie en PR-Commissies (CPC's) in kaart gebracht. Omdat dergelijke netwerken vaak een belangrijke invloed uitoefenen op het keuzegedrag van een startende ondernemer, zal veel zorg worden besteed aan de communicatie met die netwerken. Massamedia In november wordt een tv- commercial uitgezonden, waarin een startende onderne mer, met hulp van zijn Rabobank, een eigen bedrijf begint. Het is de bedoeling in dezelfde periode ook verschil lende andere communicatie uitingen te doen. Ook daarvoor wordt momen teel een plan van aanpak ont wikkeld. Meer informatie over de star tersmarkt verschijnt in de komende nummers van Rabo Weekblad. In november komt bovendien de Startersadvies- map beschikbaar, waarin pre cies staat hoe u de markt het beste kunt bewerken. Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-217 7700

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 7