w 4 Management Een meer procesgerichte benadering, waarbij een malige invoer van gegevens bestaat. Toepassingen zijn met elkaar verbonden en roepen elkaar aan; Nieuwe mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Hiervoor zal voldoende kennis aanwezig moeten zijn, die indien nodig via opleidingen op het gewens te niveau zal worden gebracht. Voor de inhoudelijk beheerders komt daarbjj: Een aanzienlijke verschui ving van back office naar front office-activiteiten, waardoor er meer inhoude lijk gegevensbeheer direct bij commerciële eindgebrui kers komt te liggen, bijvoor beeld bij het invoeren van klantgegevens; Kennis van processen bin nen het betreffende segment en de inzet van beschikbare toepassingen daarbij ter ondersteuning; Gemeenschappelijk gebruik van toepassingen, bijvoor beeld Cliënt-Agenda, waar door het inhoudelijk beheer op een centraler punt in de organisatie komt te liggen. Voor de medewerkers verant woordelijk voor het technisch systeembeheer betekenen de ontwikkelingen: Een toename in het beschik- baarheidsbeheer van het lokale netwerk en data communicatie; Een toename bij de ontwik keling van tools, selecties en procedures voor gebruikers; Een tijdelijke toename op het gebied van beveiliging en gegevensbeheer; Een tijdelijke toename van installatie- en wijzigings werkzaamheden; Een afname van de gebrui kersondersteuning. Het management zal de infor matisering binnen de bank meer en meer direct moeten sturen. De planning en het volgen van de voortgang moe ten door het management worden gecoördineerd en deels zelf worden uitgevoerd. In onze organisatie zal op iedere lokale bank een aantal inhoudelijk beheerders aanwe zig zijn. Het technisch systeem beheer is zo mogelijk binnen de bank bij een specifieke medewerker belegd. Bij bena dering wordt uitgegaan van één FTE voor technisch sys teembeheer per 40 gebruikers. Deze verhouding wordt door extern onderzoek bevestigd en is van toepassing bij een vol wassen infrastructuur. Risico's Een goede organisatie van de lokale informatisering is van groot belang voor het functio neren van de lokale bank. De bank loopt risico's op het gebied van de continuïteit van het bedrijfsproces. Als de geautomatiseerde faciliteiten niet beschikbaar zijn vanwege verstoringen van welke aard dan ook, dan lopen de primai re processen gevaar. De kwaliteit van de dienstver lening is minder dan deze zou kunnen zijn, wanneer toepas singen niet of te laat worden geïnstalleerd, niet worden gebruikt of anders worden gebruikt dan zij bedoeld zijn. Het imago van de organisatie is in het geding als de privacy van klanten wordt geschaad en als vertrouwelijke gegevens worden gebruikt voor doelein den die buiten de activiteiten van de Rabobankorganisatie liggen. Ook moet er voor worden gewaakt dat het informatise ren een eigen leven gaat lei den. Dit risico houdt in dat binnen een lokale bank voor keuren van betrokkenen een zodanige invloed op LAURA krijgen, dat het onderhouden van het systeem in het gevaar komt. Ook is het mogelijk dat de kosten van LAURA hier door niet meer in verhouding staan tot de opbrengsten. De risico's impliceren aan de ene kant een afhankelijkheid van het beheer dat wordt uit gevoerd en anderzijds disci pline en de noodzaak tot het controleren van de uitgevoer de activiteiten. Maatregelen Voor het organiseren van de informatievoorziening is het wenselijk dat het management sturend optreedt door het opstellen of beheren van een informatiseringsplan, waarin is opgenomen welke ontwik kelingen de bank de komende tijd zal doormaken en welke veranderingen dit teweeg brengt bij de organisatie van de bank en daarmee de gewenste ondersteuning van de medewerkers in termen van toepassingen en opleidingen. Het organiseren van de lokale beheertaken gebeurt via inte gratie in de lijnorganisatie. Segmenthoofden zijn eind verantwoordelijk voor het inhoudelijk beheer van toe passingen binnen hun aan dachtsgebied. Het hanteren van inrichtingsadviezen bij het bepalen van wijzigingen in de huidige werkwijze is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Werkzaamheden worden vast gelegd door middel van proce dures of ALFA-processen. Verder is er toezicht op het toepassen van de LAURA- richtlijnen, waardoor het aan tal afwijkingen op de geadvi seerde standaardinvoering wordt geminimaliseerd, en op de naleving van de beveiligings- en autorisatiemaatregelen, zo mogelijk via een beveiligings plan. Naast deze maatregelen die door de lokale bank moeten worden uitgevoerd, ligt er een verantwoordelijkheid bij Rabobank Nederland voor het minimaliseren van de lokale beheerinspanning. Gedacht kan worden aan de mogelijkheid van remote sup port op LAURA. Hierbij wordt door de centrale afdeling Operationele Ondersteuning op afstand in het netwerk op de lokale bank meegekeken. Verder loopt er momenteel een proef met een "bulletin board" (BBS) voor systeembe heerders. Op deze wijze wordt het voor systeembeheerders mogelijk onderling ervaringen en oplossingen uit te wisselen, wat kan leiden tot een snellere en efficiëntere werkwijze. Conclusie Een goede organisatie van de informatievoorziening en de behoefte aan een juiste invul ling van de beheertaken zijn de komende periode van cru ciaal belang voor de onder steuning van de veranderingen in het kader van bijvoorbeeld Visie'98. De organisatie van de informatievoorziening vraagt van alle betrokkenen de nodige discipline in het gebruik. Voor de technische beheerders zien we op korte termijn veelal een toename van de werkzaamheden. Op langere termijn zullen met name het kennis- en opleidings niveau hoger moeten zijn. De volledige inhoud van de nota zal worden opgenomen in de segmentwijzer voor Bedrijfsvoering. Daarin zal ook een profiel voor de tech nisch systeembeheerder staan, aansluitend op het eerder opgestelde functieprofiel voor de medewerker procesonder steuning. De organisatie van de infor matisering zal verder aan de orde komen tijdens de regio nale consultatiedagen in oktober. Inlichtingen: uw adviseur Procesorganisatie en Informatisering of de afdeling Procesorganisatie en IT-Architectuur, 040-34 72 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 4