De organisatie van de informatisering mk Wi Management 3 heden geeft en dus arbeidstijd besparing oplevert. Dat zou betekenen dat er eenmaal per week een grote voorraad geld wordt ingestopt en dat die voorraad de eerste dagen van de week dus veel te groot is en er teveel renteverlies optreedt. Wij bepalen per dag wat er in moet. De geldautomaten worden buiten de openstellingsuren bijgevuld." Actief betaalautomaten uitzetten Een andere manier om de kas- voorraad zo klein mogelijk te houden, is het gebruik van betaalautomaten. "Er wordt bij ons relatief weinig geld door winkeliers afgestort. Bijna al onze zakelijke relaties hebben inmiddels een betaal automaat. Zelfs vóór de actie die momenteel loopt, waarin de betaalautomaat gecombi neerd met Telebankieren tegen een voordelige prijs wordt aangeboden, hadden wij al een aantrekkelijk aan bod voor onze klanten. En hoe meer betaalautomaten, hoe minder afstortwerkzaam- heden voor ons." Alles is relatief "Het is natuurlijk leuk om in de Top Tien te staan. We zijn ons er van bewust dat we het makkelijker hebben dan sommige andere banken. De samenstelling van het werkgebied is natuurlijk erg belangrijk. Voor een stadsbank met een zelfde balanstotaal als het onze, maar met drie keer zoveel inwoners, ligt het een stuk moeilijker om de kas- voorraad omlaag te krijgen. Maar we zijn ervan overtuigd dat het enorm helpt, als je je personeel weet te motiveren om bewust en actief met het beheer van de kasvoorraad bezig te zijn." Tip van de maand Tips die we kunnen opnemen in deze artikelreeks zijn nog steeds welkom bij Cards en Chartale Betaaldiensten, EW 1020, te Eindhoven onder vermelding van 'tip van de maand'. Inlichtingen: Cards en Chartale Betaaldiensten Ondersteuning Betaaldiensten Tel. 040-346041 Management Met het concreet worden van LAURA op alle lokale banken en de daarmee gepaard gaande veranderingen in de organisatie en de beheeractiviteiten, is het thema 'organisatie van de informatisering' opnieuw actueel geworden. Ook leidt de herpositionering van de eenheid Bedrijfsvoering, in het kader van Visie '98, tot een nieuwe kijk op de ontwikkelingen op het informatiseringsterrein. Een nota over dit onderwerp is de afgelopen maanden besproken met de lokale banken in de PAC-Informatisering en de BVC-Management. Hieronder een toelichting op de belangrijkste punten. De organisatie van de lokale informatisering is eerder aan de orde geweest in het PIA traject (Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken), dat in 1993 en 1994 is uitgevoerd. Betrokkenen In principe zijn alle medewerkers binnen de lokale bank betrokken bij de organisatie van informatisering: Gebruik door eindgebruiker; Inhoudelijk beheer: hiermee wordt bedoeld de zorg voor het functioneel juiste gebruik van toepassingen en de gege vens die daarmee kunnen worden beheerd (een actieve en signalerende taak); Technisch systeembeheer, met name verantwoordelijk voor de noodzakelijke auto matiseringstechnische (netwerk)faciliteiten voor de diverse apparatuur, pro grammatuur en gegevens dragers; Coördinatietaken, uitgevoerd door het management van de bank. Die taken omvat ten beleidsontwikkeling en bewaking van samenhang. Ontwikkelingen Er zijn enkele ontwikkelingen gaande die van invloed zijn op de organisatie van de lokale informatisering. Voorbeelden zijn: Verdergaande fusies waar door grotere banken ontstaan; De toenemende afhankelijk heid van de lokale bank van het netwerk, waarbij de beschikbaarheid van toepas singen en gegevens moet kunnen worden gegaran deerd; De verschuiving van taken van Bedrijfsvoering naar de commerciële segmenten. Lijnmanagers van commer ciële afdelingen worden ver antwoordelijk voor bedrijfs- voeringstaken; Nieuwe functies binnen Bedrijfsvoering in het kader van Visie'98, zoals de mede werker procesondersteu ning; De verdergaande uitbouw van het lokale LAURA-LAN netwerk (hoge PC-dichtheid); De toenemende invloed van mobiele computing op de organisatie; Het op kortere termijn in fasen afbouwen van bestaande systemen; De invoering van LAURA- DATA en de mogelijkheid van selecties op de LAURA database; Het ontstaan van nieuwe datacommunicatie facilitei ten (kantorenkoppeling, mail). Consequenties De ontwikkelingen hebben voor de eindgebruikers (de feitelijke gebruikers van systemen en toe passingen) de volgende consequenties: Door de eenduidige inter face en on-line helpfuncties van Windows-toepassingen kan een reductie aan help desk ondersteuning op de bank worden bereikt;

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 3