BVC Relatiebeheer 18 Relatiebeheer Nieuwe ontwikkelingen binnen de Rabobankorganisatie worden niet alleen bedacht bij Rabobank Nederland. Lokale banken denken minstens even hard mee en spelen een belang rijke rol bij de besluitvorming. Oat gebeurt in verschillende commissies, vaak per segment. De BeleidsVoorbereidingsCommissie Relatiebeheer is er daar één van. Een kort impressie. In het derde kwartaal behan delde de BVC onder andere het opleidingsraamwerk Relatiebeheer, het kader voor de beleidsplanning door loka le banken van 1996 tot 1999, de bevoegdhedenregeling Relatiebeheer en het marke tingplan agrarische sector. In alle gevallen adviseerde ze positief. Tevens werd ze geïn formeerd over Delta Bedrijven en het betalingsverkeer. Opleidingsraamwerk Relatiebeheer Het opleidingsraamwerk is in feite een matrix met diverse opleidingsmodules op drie verschillende niveaus: basis, voortgezet en specialistisch. Ook zijn er speciale opleidin gen om de actuele kennis van de relatiebeheerders op peil te houden. In het raamwerk zijn vier zogenoemde opleidings domeinen gedefinieerd, elk gericht op het verkrijgen van specifieke kennis over de markt, de klant, produkten en integrale adviessystemen. Voor al deze domeinen wor den momenteel één of meer opleidingen ontwikkeld. Daarbij geldt een aantal alge mene uitgangspunten, zoals klantgerichtheid, toelatings eisen, integratie van juridische en fiscale aspecten en indeling in niveaus. Beleidsplanning Lokale banken De inhoud van het bestaande beleidskader -zoals vastgelegd in de notitie 'kader voor de beleidsplanning door aan gesloten banken 1996-1999'- wordt grotendeels gehand haafd. Alleen daar waar dat nodig is, wordt dit beleids kader geactualiseerd. Bevoegdhedenregeling De bevoegdhedenregeling past volgens de BVC goed in de segmentformule van Relatie beheer. De voorgestelde inde ling biedt voldoende ruimte om slagvaardig, flexibel en contracterend te kunnen wer ken. Deze bevoegdheden gel den nu nog in het algemeen en voor iedere medewerker. Om nog slagvaardiger te kun nen optreden, heeft de BVC gevraagd te onderzoeken of ze ook per individuele medewer ker kunnen worden aangepast. Nog dit jaar ontvangen de banken de complete bevoegd hedenregeling. Marketingplan agrarische sector Het marketingplan 'Agrari sche Sector' geeft een plan van aanpak om klanten in die sector te benaderen. Het plan gaat onder andere in op bedrijfsopvolgers, de ziekte wet en de VINEX-gebieden. Het is mede ontwikkeld om het imago van de Rabobank in de agrarische sector te ver sterken. Alle lokale banken hebben er inmiddels een exemplaar van. Stand van zaken binnenlands betalingsverkeer Het systeem van de BGC in Leusden werkt goed en is van een hoogwaardig tech nologisch niveau. Om fouten en onduidelijk heden bij de verwerking van OLO/OLA's te voor komen, wordt er voor klanten een invulinstructie gemaakt. De norm voor de foutsco- res van het centraal ver werken van het binnen lands betalingsverkeer is bijgesteld naar 0,1 pro mille. Uiteraard wordt gestreefd naar foutloze ver werking. Voor lokale banken wordt een video ontwikkeld over de werkwijze van en fout- soorten bij de centrale ver werking van OLO/OLA's. Tussen september en eind december gaan de laatste tweehonderd banken ook over naar centrale verwer king via de BGC. Stand van zaken buitenlands betalingsverkeer In de voormalige BVC Bedrijven en PAC Interna tionaal is geadviseerd alle buitenlandse betalingen centraal te verwerken. Dat biedt een aantal voor delen, hoewel de extra koersmarge vervalt. Eurobetalingen worden via het binnenlands betalings verkeer afgewikkeld. Bij de Nederlandse banken was het tot voor kort gebruikelijk dat de bank van de begunstigde de pro visie inhield voor alle inko mende betalingen, in plaats van de bank die het eerste de betaling ontving. In de rest van Europa is dat anders. De bank die als eerste een betaling binnen krijgt, houdt de provisie in en boekt het resterende (netto)bedrag over naar de volgende bank. Voor inkomend blanco betalingsverkeer is dat vanaf 1 juni nu ook in Nederland het geval. Tot maximaal 2.500 ECU, dat is ongeveer 5.000, houdt de bank die het eer ste het bedrag ontvangt, de provisie in. Delta Bedrijven De BVC is van mening dat er nog een lange weg te gaan is, voordat Delta Bedrijven goed kan worden geïmplementeerd. Ze onderschrijft dat het managementteam van de lokale banken -ondersteunt door de consultants van Delta Bedrijven- de kar moet trekken. De belangrijkste knelpunten van Delta Bedrijven hebben te maken met de implementatie van Visie '98. Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-3477 00

Rabobank Bronnenarchief

RBO2 | 1995 | | pagina 18