Relatiebeheer I 15 der Velden (CCV). De betaal automaat die de Rabobank aanbiedt, is de Verifone 460 met Minipin. Normaal gesproken kost die 1.950. Om de concurrentie positie van de bank niet aan te tasten, kregen de lokale ban ken in juli het advies op deze automaat een subsidie te ver strekken, die kan oplopen tot 600. Deze actie loopt tot eind oktober. De banken zijn hierover geïnformeerd met een brief en via MIRA. Ook korting op Datatraffic De betaalautomaat van CCV heeft echter niet de voorkeur van de Blokkergroep. Zij heeft -gebaseerd op een duidelijke automatiseringsvisie- gekozen voor de automaat van Data traffic. Voor de lokale banken hoeft dat overigens geen enkel probleem te zijn. Hetzelfde geldt voor alle andere types betaalautomaten. Relaties kunnen deze apparatuur zon der meer plaatsen en hun betalingen blijven verrichten via de Rabobank. Wel is het zo dat in dit specifieke geval de Blokkergroep een aanmel dingsformulier van de ABN- Amro aan haar franchisene mers stuurt met daarin een aanbieding van die bank. De Rabobank kan hier echter een concurrerende aanbieding tegenover stellen. Klantbehoud Voor Vermeulen was het bericht van zijn klant aanlei ding om actief de boer op te gaan. Hij heeft inmiddels aan een fors aantal middenstan ders in Steenbergen die nog geen betaalautomaat hebben, brochuremateriaal gegeven en met een aantal van hen intus sen een afspraak gemaakt. "Ik benader niet alleen klanten die we al in portefeuille hebben, maar ga ook naar winkeliers die nu nog elders bankieren. Onze aanbieding is namelijk een interessante èn gunstiger dan die van de ABN- Amro", aldus Vermeulen. Het feit dat hij een behoorlij ke subsidie moet verstrekken om de concurrent voor te blij ven, ziet hij als geen enkel probleem. "Het gaat om een eenmalige subsidie waar ik wel m'n klant door hou. Op den duur levert hij mij uit eindelijk veel meer op dan dat hij me nu kost." Zo verleent hij -naast de subsidies- een extra korting aan een klant met vijf bloemenwinkels. "Die klant neemt vijf betaal automaten af, maar wil dan wel een behoorlijke korting hebben. Daar kan ik best inkomen. Het gaat om een aanzienlijk bedrag: zo'n klant krijgt de subsidies en geef ik nog wat extra korting. Dat levert mij een tevreden klant op en de investering haal ik er op termijn toch wel weer uit. Bovendien heb ik met hem afgesproken dat hij z'n postrekening opdoekt. Nu hij toch nieuw briefpapier moet laten drukken, vanwege de omnummering van de PTT, kan hij gelijk het postreke ningnummer eraf halen en alleen ons bankrekeningnum mer handhaven." Naar breed arrangementenpakket De actie met de betaalauto maat is maar een piepklein onderdeel van wat er allemaal onder een arrangement kan vallen. Deze actie is vooral bedoeld om geen marktaan deel in de detailhandel te ver liezen. Een arrangement kan in feite alle produkten en diensten van de bank bevat ten. Om het herziene arrange- mentenbeleid goed van de grond te krijgen, is binnen het Segment Relatiebeheer een speciale eenheid in het leven geroepen. Anton Gelten en Frank Egging van deze een heid zeggen hierover: "Het moderne arrangement gaat veel verder dan één pro- dukt. Vroeger sloten we voor namelijk arrangementen af op het gebied van financieringen. Tegenwoordig is dat anders. We ontwikkelen arrangemen ten die het hele scala van pro dukten en diensten van de bank omvatten. Daarmee benaderen we actief klanten. Ook anticiperen we op actuele ontwikkelingen. Een voorbeeld hiervan is de privatisering van de ziektewet op 1 januari. Met Interpolis werken we nauw samen om daarvoor een goed arrange ment samen te stellen." Volgens Gelten en Egging is het arrangement noodzaak om in het krachtenveld van moordende concurrentie geen verdere achterstand op te lopen. "Vergeleken met de ABN-Amro en de ING loopt de Rabobank achter, terwijl ook de kleinere banken, zoals de VSB en SNS, een behoorlij ke partij meeblazen. Die komen zelfs met de scherp ste aanbiedingen. Willen we dus minimaal ons marktaan deel handhaven, dan zullen ook wij in staat moeten zijn concurrerende èn optimaal samengestelde arrangementen te leveren." Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-34 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 15