Middel om klanten te werven en vast te houden Arrangementenbeleid 14 I Relatiebeheer Voet tussen de deur Dit kwam Rabobank Steen bergen ter ore. Een zakelijke klant met een Intertoys en een Jamin-winkel benaderde Jan Vermeulen van deze bank met het voorschrift van Blokker en het advies om bij de ABN- Amro te gaan bankieren. Voor Vermeulen was dit reden genoeg aan de bel te trekken bij Rabobank Nederland. Hij zegt hierover: "Onze klant verricht al haar betalingen via onze bank. Ik vond het jammer om de ABN-Amro de kans te bieden bij haar een voet tussen de deur te krijgen. Want, wat zij kunnen, dat kunnen wij ook, en nog veel beter. De klant kan in dit geval geen kant op. Ze heeft maar te zorgen dat die betaalautomaat er komt. Als wij daar geen actie op ondernemen, stapt ze daad werkelijk over naar een ande re bank en dat zie ik als het begin van het einde. Je kunt erop zitten wachten, dat je zo'n klant op den duur hele maal kwijtraakt." Speciale actie betaalautomaat Het sein van Vermeulen viel samen met een speciale actie van Rabobank Nederland om extra subsidie te geven op de betaalautomaten van leveran cier Computercentrum C. van De handel in bankdiensten wordt steeds vaker gekenmerkt door bijzondere prijsafspraken met zakelijke klanten. Gelijk een koopman in de kashba van Marrakesh onderhandelen ze op het scherp van de snede over het afnemen van bepaalde bankdiensten. Vaak bedingen ze daarbij forse kortingen voor meer dan één bankdienst. Ze nemen dan een zogenoemd arran gement af. En het zijn allang niet meer alleen de grote banken die dergelijke arrangementen aanbieden. Ook kleinere marktpartijen, zoals de VSB en SNS-bank, hebben het arrangement hoog in het vaandel staan. Dat noopte de Rabobank haar arrangementenbeleid te herzien. Over het arrangement als middel om klanten te werven en vast te houden. Jan Vermeulen, relatiebeheerder Rabobank Steenbergen. Een arrangement is een raam werk, waarin bepaalde prijsaf spraken over bepaalde dien sten worden vastgelegd. Het argument daarvoor is meestal de hoeveelheid diensten -of produkten- die worden afgenomen en verla ging van de transactiekosten. Arrangementen worden door zakelijke klanten overigens niet alleen met banken afgesloten, maar ook vaak met andere bedrijven. Een voorbeeld hiervan is de Blokkergroep. Zij sloot met computerleverancier Data- traffic een contract af voor de levering van betaalautomaten, stelt haar franchisenemers ver plicht die te gebruiken en adviseert hen ook nog eens te gaan bankieren bij de ABN- Amro. En daarbij gaat het om een fors aantal winkels. In nagenoeg iedere stad is wel een Blokker-, Marskramer of Intertoys te vinden. Deze winkels horen tot de Blokkergroep.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 14