Adressen uit Consumenten Enquête voor marktbewerking Opnieuw actie Geo Marktprofiel Net als begin dit jaar kopen we weer adressen van mensen die interesse hebben in een hypo theek. De adressen, die komen uit de grote Consumenten Enquête van Geo Marktprofiel, zijn exclusief voor de Rabobank, dus niet voor andere hypotheekverstrekkers. In nauw overleg met lokale banken zijn, vergeleken met vorig jaar, enkele verbeteringen doorgevoerd, zoals het tijdstip waarop de adressen beschikbaar komen. De grote Consumenten Enquête 1995 wordt vanaf week 37 uitgevoerd door Geo Marktprofiel. Dan gaat de eerste serie van een miljoen vragenlijsten de deur uit. In week 41 volgt de tweede serie. De namen en adressen van mensen die aangeven interesse te hebben in een hypotheek worden geselecteerd en naar de lokale banken gestuurd. Als mensen deelnemen, geven zij ook aan, dat ze geen bezwaar hebben tegen infor matie en aanbiedingen op de door hen aangegeven terreinen. Wij verwachten in totaal ongeveer 30.000 verkoopkan sen, en dat zijn dan mensen die zeer geïnteresseerd zijn. Resultaten vorige actie Veel banken haalden produk- tie door de adressen die zij begin 1995 kregen actief te benaderen. Dit betekende direct een hoger resultaat: bij twee tot vijf procent werd een gesprek gevoerd en bij de helft daarvan werd produktie gere aliseerd (één tot twee procent van het totale aantal adres sen). Een handicap was dat de adressen vrij laat werden gele verd en dat er hier en daar fouten in zaten. Actie in 1995 De adressen uit de Consumen tenenquête worden verkregen door een onderzoekmethode, waarbij bepaalde postcodes worden geselecteerd. Dat kan betekenen dat er ook banken zullen zijn die helemaal niets ontvangen of dat slechts uit één dorpskern of wijk adres sen kunnen worden geleverd. In week 45 krijgen lokale Rabobanken de eerste adres sen geleverd. De eerste serie wordt in drie golven aan de banken geleverd, evenals de tweede serie. De derde golf van de eerste serie en de eerste golf van de tweede serie wor den in één keer aan de banken uitgeleverd. In totaal kan een bank dus maximaal vijf keer adressen ontvangen. Voor deze wijze van levering is gekozen om de kloof tussen het onderzoek en de benade ring van de klant zo klein mogelijk te houden. Het advies is om binnen één week potentiële klanten tele fonisch te benaderen Geo Marktprofiel voegt drie gegevens toe aan het adres: inkomen, gezinsfase en leeftijd van de ondervraagde persoon (uiteraard voor zover deze gegevens zijn ingevuld). Voordat de adressen naar de lokale banken worden door gestuurd, worden ze eerst naast een PTT bestand 'gelegd' om de adressen te ver gelijken en om een telefoon nummer toe te voegen. Vervolgens legt Rabobank Een voorbeeld: Een lokale bank ontvangt 100 adressen 20 Rabobank hypotbeekklanten 20 'gewone' Rabobankklanten 60 niet klanten totaal Adressen 20x/5 100 20x/'5=/100 60 x 5 300 f 500 Brief en folder n.v.t. n.v.t. inbegrepen bij adres Telefoon 20 x 8 160 20 x 8 160 60 x 8 480 800 3,5 gesprek a 200,- f 700 Totaal kosten 2.000 Opbrengst 1,5 hypotheek a 5000,- per hypotheek ƒ7.500 Netto rendement 5.500 N.B. Dit voorbeeld is gebaseerd op de ervaringen van de banken die de vorige keer actief met de gegevens zijn omgegaan. Zeker op termijn is er nog meer uit te halen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 11