Volgende vraag graag n let ka* Niet kunnen pinnen bij verhuizing Drukfout Baliescoop 6 Wijziging tenaamstelling Betaalrekening 10 Basisvoorzieningen Q Als een klant verhuist, komt het nogal eens voor dat hij dagenlang niet kan pinnen. Hoe kun je dit voorkomen? Dat hoeft niet de conse quentie te zijn van een (finan ciële) verhuizing. Je voorkomt dat door de volgende stappen te zetten: oude en nieuwe bank: de nummerfixatie op dezelfde dag technisch melden; oude bank: zo snel mogelijk het saldo overboeken naar de nieuwe bank; nieuwe bank: de rekening met een kredietfaciliteit (via COF extra krediet met einddatum) openen als de oude bank het saldo om één of andere reden niet meteen kan overboeken. Als je deze procedure volgt, kunnen verhuizende klanten slechts één dag niet pinnen (dag van de technische mel ding). In dit nummer van Rabo Weekblad staat ook een artikel over de nieuwe infor matiepagina 'Uw financiële verhuizing'. Op die pagina leest de klant over het gebruik van geld- en betaalautomaten het volgende: Op die financiële verhuis dag kunt u geen geld- en betaalautomaten gebruiken. Wel kunt u gewoon cheques uitschrijven en geld opnemen aan de balie van de bank....' Q Stond er in Baliescoop 6 een drukfout? Moet het bedrag van f 50 in het antwoord op vraag 6 niet f 250 zijn? Klopt. Op pagina 4, rech terkolom, wordt ten onrechte een bedrag 50 opgevoerd. Er moet staan: dan kan hij geen buitenlandse GEA-trans- actie met een tegenwaarde hoger dan 250 doen. Q In geval van wijziging tenaamstelling op een Betaalrekening dient formu lier 3508 te worden getekend. Op dit formulier staat dat: enerzijds alle voorwaarden van toepassing zijn die door de bank en de oude reke- ninghouder(s) zijn overeen gekomen en anderzijds dat alle aan de oude rekeninghouder(s) ver leende faciliteiten komen te vervallen. Betekent dit dat met de nieu we rekeninghouders boven dien een rekeningovereen komst (al dan niet met krediet) moet worden gesloten en dat alle passen, pincodes, creditcards en eurocheques dienen te worden vernieuwd? Dit alles lijkt ons vrij onwaar schijnlijk uit het oogpunt van klantvriendelijkheid en juri disch gezien ook niet nodig. Het is inderdaad de bedoe ling dat alle aan de oude reke ninghouders) verleende facili teiten komen te vervallen. De reden daarvoor is dat de betreffende faciliteiten juri disch gezien met een nieuwe contractpartij moeten worden geregeld. De bank heeft op zo'n moment bovendien de mogelijkheid om te beslissen öf zij wel alle, destijds aan de 'oude' rekeninghouder(s) ver strekte faciliteiten wil verle nen. Misschien wil zij hele maal geen krediet aan de 'nieuwe' rekeninghouder ver strekken. Er hoeft trouwens geen nieuwe rekeningovereen komst te worden getekend als er geen krediet wordt vers trekt. Er vindt in dat geval alleen maar een wijziging in rekeninghouder(s) plaats, die over een 'kale' rekening kan/kunnen beschikken. De faciliteiten kunnen er ver volgens 'aangehangen' worden. Wel kan er eventueel voor faciliteiten als passen, pin codes, creditcards en euro cheques een uitzondering worden gemaakt, voor die gevallen waarin uitsluitend een (particuliere) rekening houder wordt toegevoegd. Het is dan inderdaad niet praktisch om deze faciliteiten te laten vervallen voor de 'oude' rekeninghouder. In die gevallen kan de volgende bij zondere bepaling op het for mulier worden opgenomen: 'In afwijking van het hiervoor vermelde blijven de aan de rekeninghouder onder I ver meld verleende faciliteiten (invullen hetgeen van toepas sing is, keuze uit: pas(sen) met pincode, creditcard(s), euro cheques) gehandhaafd. Bij het verstrekken van een kredietfaciliteit moet je overi gens altijd een nieuwe over eenkomst laten tekenen. Er moet dan immers een nieu we kredietverhouding tussen alle rekeninghouders ontstaan. Je kunt je vragen, ideeën e.d. opsturen naar: Charlotte Geers, Redactie Rabo Weekblad (E0514). (Vragenformulier in Rabo Weekblad 1

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 10