Folder legt uit waarom De strijd tegen het criminele geld Basisvoorzieningen Niet-efficiënt betaal- en opnamegedrag In circulaire 24/415 van 20 juni 1995 werden de admi nistratieve aspecten rondom de aanpassing van de voor waarden van de betaalreke ning toegelicht. In deze circu laire werd ook een zogenaamde signaleringslij st, van rekenin gen die niet efficiënt worden gebruikt, aangekondigd. Het is onvermijdelijk dat er klanten zijn die in meer of mindere mate terugvallen in oud-(niet-efficiënt) betaal- en opnamegedrag. Deze signaleringslijst verschijnt voor 't eerst in januari 1996, een halfjaar na afschaffing van de tarieven, en niet in oktober aanstaande. Om te kunnen beoordelen of er bij een klant sprake is van niet- efficiënt betaal- en opnamege drag, heeft u, in onze ogen, een langere periode nodig dan drie maanden. De signalerings lijst verschijnt elk kwartaal. Het verwerken van de coupons Over de centrale verwerking van de coupons berichtten we u in Klant Bank 37. Maar wat gebeurt er nu met de coupons die niet correct of onvolledig zijn ingevuld? Deze kunnen in ieder geval niet centraal worden ver werkt. Coupons waarop het nummer van de Betaal rekening niet is ingevuld, worden vernietigd. Er kan immers niet worden herleid waar de klant bankiert. Is de banknaam wel te herleiden, maar is de klant vergeten zijn keuze kenbaar te maken, dan worden deze coupons -met een instructie hoe verder te handelen- naar de lokale bank gestuurd. Tenslotte zal er nog een cate gorie coupons zijn, waarop de klant iets heeft bijgeschreven. Ook die gaan naar de betreffende lokale bank. Afhankelijk van het type opmerking van de klant, kunt u zelf actie ondernemen. Deze laatste categorie coupons zijn wel centraal verwerkt. U hoeft alleen aan de opmer kingen aandacht te schenken. Mocht de situatie zich voor doen, dat veel klanten de cou pon bij uw bank afgeven, dan mag u deze verzamelen en doorzenden naar het centrale antwoordnummer (staat op de coupon). Kosten bijsluiter Twee weken geleden was de prijs van de bijsluiter nog niet bekend. Inmiddels is die prijs vastgesteld, namelijk op 0,45 per bijsluiter (inclusief kosten voor het centraal bijsluiten en de respons- verwerking). Indien u zelf couverteert en de bijsluiters bij het Segment Basisvoorzieningen heeft besteld (of gaat bestellen), bedraagt de prijs per bijsluiter 0,40. Attentie: in de weken 44 en 45 wordt het vijfde nummer van Rabo Journaal bijgesloten (dus niet in de weken 43 en 44). Deze data zijn gewijzigd in verband met de toezending van de genoemde bijsluiter. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in Klant Bank 25/95 en 37/95, en in circulaire 24/415. In de eerste helft van oktober kunt u nog een aanvullende circulaire tegemoet zien. Inlichtingen: Segment Basisvoorzieningen Tel. 040-34 70 08 Basisvoorzieningen Begin vorig jaar werd de wetgeving ter bestrijding van crimineel geld van kracht. Veel klan ten van de bank zijn hiervan wel op de hoogte, maar weten niet precies waarom de regels voor identificatie en legitimatie strenger zijn geworden. Ook vragen ze zich soms af waarom een cliëntadviseur vragen stelt over de herkomst van hun geld en het doel van de transactie. Dat wordt al gauw als indiscreet ervaren. Om dat aan hen uit te leggen is, onder de titel 'Bank, Klant en de strijd tegen criminele geldstromen' een speciale fol der ontwikkeld. Deze folder kan vanaf nu worden besteld in Best. Om echter te voorkomen dat er een te grote voorraad van wordt gedrukt, wordt eerst uw belangstelling gepeild. de balie van uw bank hebben, dan kunt u hem bestellen vóór 20 oktober. De folder wordt daarna zo spoedig mogelijk Wilt u deze folder dus ook op uitgeleverd. 'Bank, Klant en de strijd tegen criminele geldstromen' Artikelnummer Besteleenheid 90 0193 100 Prijs/stuk 1,-(richtprijs) Inlichtingen: Stafgroep Coördinatie Beveiliging Tel. 030-90 24 59

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 8