wh Gestruc tureerd lopend proces Marketing factory Management 5 Doelgroepselectie Feedback Afhandeling Respons Mediumkeuze Produktie Benadering Waarneming Marketingcyclus is de basis voor integrale marktbewerking. kosten met zich mee. Er moet een brief worden gemaakt, het raadplegen van de BKR kost geld, evenals de selectie, pro duktie, telemarketing en ver werking van respons. Daarvoor was 200,- begroot per respondent. Uiteindelijk kwamen de out of pocketkos- ten uit op 180,- per respon dent. Zouden uitsluitend de variabele kosten worden bere kend, dan bedragen die voor de controlegroep 140,- en voor de scorecardgroep 70,- per respondent. De opbrengst van beide wordt geschat op 300,-. Voor vier lokale banken zijn testmailings verstuurd met hun eigen gegevens als afzen der, voor zes lokale banken met alleen een centrale afzen der. In het laatste geval kwa men de meeste reacties binnen: 2,2 procent. Lokaal reageerde 2,0 procent. Hoe nu verder Het resultaat van deze testac tie is inmiddels vastgelegd in de marketingdatabase. Uiteraard blijft het daar niet bij. De komende periode wordt de respons en -nog belangrijker- het uiteindelijke procent lager uit dan was vastgelegd in de doelstelling. Persoonlijk aanbod De geselecteerde klanten ont vingen een gepersonaliseerde brief plus antwoordformulier en een -port betaald- antwoord- envelop. In deze brief stond een berekening voor een Doorlopend Krediet of een Persoonlijke Lening, afhanke lijk van de persoonlijke voor keur van de klant. Om te onderzoeken of een extra tele fonisch contact meer respons opleverde, zijn enige tijd na het versturen van de mailing 4.500 klanten benaderd door een telemarketingbureau. Telefoontje leverde veel meer respons op De respons op de mailing viel overigens tegen. Slechts 1,1 procent van de met de score- card geselecteerde klanten en maar 0,5 procent van de con trolegroep reageerde erop. Dit is deels te wijten aan de samenstelling van het mailing pakket. Om dat pakket aan trekkelijker te maken, bevat het de volgende keer een leen- diskette en een brochure. Werden klanten echter later nog eens opgebeld, dan stegen de percentages spectaculair. Als alle klanten zouden zijn gebeld, was de uiteindelijke respons uitgekomen op 7,0 procent voor de controlegroep en 14,2 procent voor de score cardgroep. Omdat echter maar een klein percentage van het totaal aantal aangeschreven klanten is gebeld, reageerde uiteindelijk 1,7 procent van de controlegroep en 3,3 procent van de scorecardgroep. Uit deze percentages blijkt dat klanten die zijn geselecteerd met de scorecard twee keer zo vaak reageren als klanten die er niet mee zijn geselecteerd. Ook blijkt dat een telefonisch vervolg deze percentages nog eens aanzienlijk verbetert. Kosten 10 procent lager dan ver wacht Een actie zoals die voor het Consumptief Krediet brengt Adequate analyse capaciteit Integrale marketing database Klantbewakings- modellen en scorecards Actie- Doelgroep selectie evaluatie Feedback methodiek Medium- keuze Afhan deling Pro duktie Hespons Lokaal en Benadering centraa Waarneming beschikbare informatie Lokaal en centraal beschikbare informatie Privacy- richtlijnen Projectresultaten. Afzender ook van invloed Ook de afzender is van invloed op de respons. Realisatie marketingdatabase Implementatie listmanagement Datakwaliteit Klantbewakings- modellen Gegevens uitwisseling lokaal/centraal Doelgroep selectie Feedback Medium keuze Afhan deling Pro duktie Respons Benadering Waarneming Event Driven Marketing Gegevens uitwisseling lokaal/centraal Privacy Deelprojecten en bun samenhang. resultaat, nauwgezet geanaly seerd. Deze analyses zuilen er ongetwijfeld toe leiden dat de scorecard verder wordt aange past. En dat zal weer beter resultaten tot gevolg moeten hebben. De aangepaste scorecard is de basis voor de actie Consumptief Krediet, die het komend najaar wordt gehouden. Ook deze actie zal tot aanvul lende gegevens leiden voor de scorecard. Eerder verscheen een artikel over dit onderwerp in Klant Bank 16/95. Inlichtingen: Project Integrale Marktbewerking Tel. 040-34 72 69

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 5