Testactie toont voordelen glashard aan Wï Project integrale marktbewerking Management 'Wi 4 Management Belangrijke data 1 november 8 november 27 februari 1 maart tot en met 2 juni 3 maart Start verkoop toegangskaarten in Nederland. Medewerkers van lokale banken kunnen eerder bestellen. Officiële opening Vermeer-tentoon stelling in Washington door Koningin Beatrix. Dr. W.ji van denGoorbergh van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland is hierbij aanwezig. Officiële opening Vermeer-tentoon stelling in Den Haag door Koningin Beatrix. Expositie open voor publiek. Dertig relatiemarketing-avonden gereserveerd voor lokale banken Officiële opening Johannes Vermeer muziekfestival. Dit duurt tot 8 juni. heeft staan. Bovendien past deze sponsoring goed in het hele scala van cultuur-spon- soring-activiteiten van de bank, zoals de samenwerking met de Stichting Museumj aar- kaart, het Nationaal Jeugd orkest en -in 1994- de restau ratie van twee schilderijen van Vermeer. Een andere reden is dat de Vermeer-tentoonstelling een ideaal platform is voor relatiemarketing. In een fraaie omgeving kunnen lokale ban ken persoonlijk en informeel in contact treden met relaties, prospects en vertegenwoordi gers van relevante netwerken. Sfeer en hoogwaardig karakter Voor de lokale banken is het een unieke gelegenheid zich te afficheren met dit evenement. Dat kan op verschillende manieren. De tentoonstelling kan worden aangegrepen als relatie-marketinginstrument, maar ook lokaal kunnen ban ken erop inhaken. Vooral het eerste is één van de belangrijk ste pijlers van het moderne zakendoen, terwijl het tweede deze sponsoractiviteit van de Rabobank nog eens breed onder de aandacht brengt. Het is zeker niet perse nood zakelijk, dat relaties die voor de Vermeer-tentoonstelling worden uitgenodigd, ook door gewinterde kunstkenners zijn. Het is vooral de sfeer en het hoogwaardige karakter van dergelijke bijeenkomsten, die deze bijzonder maken. Klanten stellen het bijna altijd zeer op prijs om te worden uitgenodigd voor een evene ment met allure. Het betekent voor hen namelijk, dat u de relatie met hen op prijs stelt en aandacht aan hen schenkt. Algemene kaartverkoop De VVV's en de Rabobank Vermeer Reserveringslijn star ten de kaartverkoop op 1 november. Onder het motto 'boek uw bezoek' komt het telefoonnummer van de Rabo bank Vermeer Reserveringlij n op het publiciteitsmateriaal dat voor de tentoonstelling wordt gemaakt. Overigens worden de kaarten niet ver kocht via de lokale banken. Gelimiteerd aantal bezoekers per uur Evenals bij andere drukbe zochte tentoonstellingen, wordt ook nu weer een geli miteerd aantal bezoekers per uur binnengelaten. Het Mauritshuis is namelijk niet zo groot en op die manier heeft iedere bezoeker voldoen de gelegenheid de schilderijen op z'n gemak en redelijk ongestoord te kunnen bekij ken. Overigens hoeven de lokale banken voor klanten die worden uitgenodigd tijdens een speciale bijeenkomst, niet meer apart kaarten te bestellen. Die zitten in het arrangement. Relatiemarketing en lokale communicatie-activiteiten Alle banken ontvangen twee communicatiepakketten. Het eerste, dat deze week ver schijnt, bevat achtergrondin formatie over de tentoonstel ling, de grote lijnen voor een plan van aanpak, geeft een aantal suggesties voor lokale activiteiten en bevat een over zicht van publiciteits materiaal. Het tweede -dat in november verschijnt- gaat in op de ver schillende arrangementen voor relatiemarketing. Daarvoor zijn bijvoorbeeld dertig avonden gereserveerd. Op de arrangementen kan worden ingeschreven tot 1 januari. Inlichtingen: Servicebureau Communicatie Tel. 040 - 34 68 68 Alle informatie over de behoeften van alle klanten in één steeds verder groeiend gegevens bestand. Dat is het doel van integrale marktbewerking. Uiteindelijk zal zo'n gegevensbestand moeten leiden tot rendabeler marketinginspanningen. De eerste keer dat gebruik werd gemaakt van integrale marktbewerking, was met de testactie Consumptief Krediet. En daaruit bleek dat deze aanpak vruchten afwerpt. In deze test werden klanten op twee verschillende manieren geselecteerd. Zo'n 7.000 klan ten op basis van een zoge noemde scorecard (de score- cardgroep) en ruim 21.000 in een controlegroep. De respons van de scorecardgroep was maar liefst twee keer zo hoog dan die van de controlegroep. Daardoor werd de commer ciële doelstelling van deze test -het genereren van vijfhonderd gekwalificeerde klanten- ruim schoots gehaald. Ook vielen de kosten per klant zo'n 10

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 4