Rabobank wil op middenmarkt vastere voet aan de grond Centrale Kringvergadering enthousiast over plannen Tien tot vijftien middenmarktregio's 16 I Relatiebeheer Op de middenmarkt laat de Rabobank de eer te veel aan de concurrentie. Daar moet met boven-lokale samenwerking tussen banken vanaf volgend jaar verandering in komen, vindt het segment Relatiebeheer. 'Grensverleggend' is de eerste reactie van een enthousiaste Centrale Kringvergadering op de plannen. Segmentmanager Peter Konijnenburg vertelt erover. Ook in de middenmarkt is kennis van de bedrijfstak onontbeerlijk. 'Over de middenmarkt doen op het moment de meest wilde verhalen de ronde', aldus Konijnenburg. 'Daarom is het belangrijk duidelijk te maken waar het nu precies om gaat. Het is bijvoorbeeld absoluut niet de bedoeling om de dienst verlening aan de agrarische sector en het midden- en kleinbedrijf aan te tasten; in tegendeel. Een sterkere positie op de middenmarkt is een apart project, maar wel een logische aanvulling. De aan pak die we voor ogen hebben zal er ook toe bijdragen om van een produkt- naar een klantgerichte opstelling te komen, zoals volgens Visie '98 de bedoeling is.' Rond grote steden In totaal bedient Relatie beheer de groep van bedrijven die behoefte hebben aan een meer complexe dienstverle ning. Ruwweg de catagorie bedrijven vanaf 10 medewer kers en/of 350.000,- debet en/of 100.000,-credit. Binnen dit segment wordt de middenmarkt gevormd door de groep ondernemingen met meer dan 20 medewerkers en/of een omzet vanaf 20 miljoen. Er zijn er in Nederland onge veer 10.000. Ze zijn vaak internationaal georiënteerd, en geconcentreerd rond grotere steden. Het aandeel van de Rabobank op deze markt ligt momenteel rond de 10%. 'Een sterke ondervertegenwoordiging', vindt Konijnenburg. 'En dat terwijl we te maken hebben met toenemende concurrentie. Niet alleen van ABN-Amro en ING, maar ook van de VSB, Van Lanschot en straks on getwijfeld ook de Generale Bank. Die kleinere banken zijn duidelijk bezig om zich beter te positioneren, maar ook van de grote moet binnenkort meer slagkracht worden verwacht, als ze klaar zijn met hun reorganisatie processen. Als wij ons beleid niet aanpassen, lopen we kans in deze sector straks nog minder voet aan de grond te kunnen houden.' Een actievere opstelling op deze markt past geheel in Visie '98: het effect zal opbrengstverhogend zijn, en ook het HID-marktaandeel zal erdoor toenemen. Boven lokale samenwerking nodig Bedrijven op de middenmarkt verwachten van hun bank wel het een en ander. Zoals bekendheid met het rei len en zeilen van de onderne ming, maar ook van de desbe treffende bedrijfstak. De bank moet de leidinggevenden per soonlijk kennen, en thuis zijn in netwerken en ontwikkelin gen in de regio. Veelvuldig persoonlijk contact is nodig om toegevoegde waarde te kunnen leveren met adviezen en klankbordgesprekken. Konijnenburg: 'Onze concur renten hebben dan ook ont dekt dat je op de middenmarkt regionaal moet opereren. Zij doen dat vanuit regiokan toren en regionale corporate centers. Bij de Rabobank kunnen we met afspraken tussen lokale banken reageren.' HID+-banken Het segment Relatiebeheer heeft voorgesteld tien tot vijftien middenmarktregio's in Nederland door speciale teams vanuit een zogenaamde HlD+-bank te bewerken. Hiervoor komen lokale banken in aanmerking met (potentië le) middenmarktklanten, in een economisch groeigebied met een groot marktpoten tieel. Uiteraard moet de nodi ge kennis en kunde aanwezig zijn, maar ook is de bereid heid en het commitment van bestuur en directie nodig om deze markt te gaan bedienen en erin te investeren. 'Om op deze markt voldoende slagkracht te hebben is een bepaalde kritische massa aan expertise nodig', legt Konijnenburg uit. 'Als bank lukt je dat niet zo makkelijk in je eentje. Daarom moeten we de krachten bundelen. Goede afspraken maken dus tussen HID+- en andere ban-

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 16