Heldere rolverdeling tussen lokaal-centraal Ideeën leveren reële besparingen op "Bezoek Giro versterkt klantenbinding" Banken kunnen op MerkWeb voortgang advertentie volgen Intern Rabobank weekblad Zesde jaargang no. 1008 Week 20 1 7/0 5/2 0 0 2 RGV beschikbaar voor lokale banken Rabokrant Lokale banken zijn marktmeester in het eigen werkgebied en hebben veel ruimte voor lokaal ondernemerschap. Rabobank Nederland ondersteunt de banken en bewaakt de naleving op centrale afspraken. Met deze rolverdeling gaat de Rabobank de toekomst in, zo werd woensdag duidelijk op de Centrale Kringvergadering. De CKV vroeg de hoofd directie in maart helderheid te geven over de verhoudin gen lokaal-centraal. Veel krin gen hadden het gevoel dat Rabobank Nederland steeds meer zaken wilde centralise ren. Op verzoek van de hoofd directie gaf elke kring in een A4'tje hun visie hierop. De hoofddirectie bleek het eens met het bedrijfsmodel, waar in Rabobank Nederland loka le banken ondersteunt en dochters als Interpolis en Robeco aanstuurt. Lokale banken zijn marktmeester bij de bediening van klanten, Rabobank Nederland vult het collectief marktmeesterschap in met de centrale ontwikkeling van product, formule en prijs. Banken hechten erg aan lokaal marktmeesterschap. Ze onderschrijven het multi- distributieconcept, maar erge ren zich soms aan de zelfstan dige marktbewerking door Rabobankdochters in hun werkgebied. Hoofddirectie voorzitter Hans Smits onder kende dat."Er moeten heldere spelregels komen voor multi- distributie. De dochters willen dat ook. Ze willen niet dat hun marktbewerking leidt tot kannibalisatie. Beleidsmatig mogen we elkaar niet in de weg zitten. Natuurlijk zal er een beetje wrijving blijven, maar dat hoort bij onderne men. Wij stimuleren het ondernemerschap in de hele Rabobank Groep." Rabobank Nederland onder steunt op die gebieden waar banken en klanten erom vra gen. Daaronder valt de cen tralisatie van backoffices en administraties, mits er een goede prijs-kwaliteitverhou- ding is. Daarnaast treedt Rabo bank Nederland corrigerend op als centrale afspraken niet nageleefd worden. De komen de tijd worden de spelregels voor multidistributie uitge werkt en de ondersteunings organisatie Rabobank Neder land ingevuld. De heldere verhoudingen moeten leiden tot een herstel van vertrouwen. Smits: 'Rabobank Nederland en de lokale banken moeten trots zijn op elkaar.' De CKV heeft er vertrouwen in dat dat gaat lukken. De Ideeëncommissie Rabo- bankorganisatie ontving vorig jaar 992 ideeën. Tien inzen ders deelden een totaalbe drag van 4.728. Er werden 64 aanmoedigingspremies uitgereikt, samen goed voor 4.855. De hoogste belo ning, 1.797, ging naar Niels de Bruijn van Audit Rabobank Groep voor zijn idee over een Ledenwijzer Bedrijfscliënten. Lokale banken leverden 91 procent van de ideeën aan. Momenteel zijn nog ruim 250 inzendingen in behandeling. De totale jaarlijkse bespa ring van ingediende ideeën bedroeg vorig jaar minimaal 56.723. In 2000 was dat nog 45.378. Van een aantal in zendingen is de waarde niet in geld uit te drukken. De be sparing van ideeën uit 2001 kan nog hoger uitvallen als alle ideeën zijn behandeld. Ideeëncommissie Rabobankorganistie "B (04oY217 79 57 Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 560 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 Koninklijk Horeca Nederland en de Rabobank werken samen om ondernemers in de horeca verder te professionaliseren. Projecten over onder meer formules, allochtone ondernemers en pensioen starten nog dit jaar. Ook kennisuitwisseling over bijvoorbeeld beta lingsverkeer, internet en maatschappelijk ondernemen, staat op het programma. Fiscale Zaken van Rabobank Nederland komt met een brochure overpensioenproblematiek in de horeca. Lokale banken ontvangen hiervan een exemplaar. Meer informatie staat op het RaboWeb, Bedrijven, informatie, Doelgroepen, Mkb, Marktbewerking. Kenniscentrum Bedrijven "B (040) 217 64 44 Banken kunnen voortaan online de voortgang van een zelf vormgegeven advertentie volgen via een zogenoemde PDF-preview van MerkWeb. De preview maakt het mogelijk de status van een bestelde advertentie van minuut tot minuut te volgen. Een primeur in Nederland. Maatwerkadvertenties kun nen als PDF-bestand met lage resolutie worden beke ken, wat handig is voor afstemming met interne en externe opdrachtgevers. Als de advertentie gereed is, kan deze op de werkplek worden gedownload. In het digitale archief blijven eerder bestel de advertenties beschikbaar. Overigens kan een adverten tie ook op papier of cd-rom worden ontvangen. Lokale banken kunnen met de PDF- preview besparen op de kos ten van een reclamebureau. Meer informatie staat op het MerkWeb: www.merkweb.nl. Team Lokale Banken 13 fm.rn.mc.communicatie 'Resultaatgericht Verkopen' (RGV) is nu beschikbaar voor alle lokale banken. De kwaliteit van deze werkmethode, die de effectiviteit van verkoopprogramma's vergroot, werd getoetst door acht lokale banken.Zij waardeerden RGV met het cijfer 7,6. 'Speerpunt Pensioenen' en 'Employment Benefits'zijn de eerste verkoopprogramma's die gaan werken met RGV. Door de modulaire opbouw kunnen banken de inhoud af stemmen op hun eigen wen sen. De doelstellingen zijn hogere verkoopresultaten, nauwere samenwerking tus sen de betrokken segmenten en slagvaardiger adviseurs. Meer informatie staat op het RaboWeb, Bedrijven of Financieel Advies, Informatie, Beleid en organisatie. Samen met twee klanten bezocht directeur Kees Osseweijer van Rabobank Sliedrecht- Graafstroom de proloog van de Giro d'ltalia in Groningen. "Een goede zet", blikt hij terug. "De wielerliefhebbers maakten het spektakel van dichtbij mee. Tussen de bedrijven door bespraken we persoonlijke en zake lijke onderwerpen. De band is daardoor flink verstevigd." "Met dit soort hospitality- arrangementen onderschei den we ons van de concur rentie" meent Osseweijer. "Andere banken kunnen de Giro niet aanbieden, wij wel. Voor sommige klanten kan dat een extra argument zijn om voor ons te kiezen." Prof wielrenner Adri van der Poel ontving de Rabobankmede- werkers en hun klanten in de Groningse Aa-kerk. Op de Vismarkt konden de genodig den de voorbereidingen van het wielerpeloton aanschou wen. De wedstrijd zelf, een tijdrit van 6,5 kilometer,zagen zij vanaf de VIP-tribune. "Een bijzondere ervaring,die duide lijk goed is gevallen bij mijn relaties" besluit Osseweijer.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1