Toto' helpt lokale banken risicobewust te bankieren Landelijke Fietsdag langs ruim 200 routes Leden nemen meer diensten af Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 1007 Week 19 Lichte daling WAO-instroom 1 0/0 5/2 0 0 2 Ronde van Italië van start in 'Gironingen' Rabokrant Lokale banken krijgen 15 mei de Risicofoto RISK in de bus. Deze 'foto'toont de risicograad van de effectendienstverle ning en de particuliere en zakelijke kredietverlening van de bank. Volgens Peter Vrijhoeven, risico- en kwaliteitsma nager van Rabobank Midden-Langstraat, is de Risicofoto een stimulans bewuster om te gaan met risico's. Oscar Helmes, projectleider RISK van Rabobank Neder land, deelt Vrijhoevens me ning. "Als je geld met hoog risico uitleent of belegt en de spelregels niet naleeft, kun je De instroomkans van medewerkers van Rabo bank Nederland en de aangesloten banken in de WAO daalde in 2001 tot 1,12%. In 2000 was dit nog 1,21%. Een instroom van 1% betekent dat van iedere 100 medewerkers er één in de WAO terechtkwam. De score van de Rabo bank ligt net onder het landelijk gemiddelde. Van de grote banken was de instroomkans bij ABN AMRO met 0,91% het laagst en bij ING het hoogst (1,74%). Psychische klachten wa ren de grootste boosdoe ners, gevolgd door aan doeningen aan het bewe gingsapparaat zoals rug klachten en rsi. Met name de laatste categorie nam toe in 2001 vergeleken met het jaar daarvoor. Opvallend is dat meer vrouwen dan mannen in de WAO belandden. De instroom in de WAO nam ook toe met het stijgen van de leeftijd. Arbodienst IS fm.rn.arbo.rsi als bank in de problemen raken. De risicofoto biedt een set 'verkeerslichten' die sig nalen afgeeft over de ontwik keling van risico's van de bank." 200 banken verzamel den al zelf deze gegevens via de tijdelijke variant van RISK. "Dat hoeft nu niet meer" legt Helmes uit. "De gegevens komen nu automatisch per kwartaal beschikbaar." Volgens Vrijhoeven signa leert de foto de risicopositie en de trendmatige ontwikke ling daarin. "RISK schrijft niet voor wat moet gebeuren. Dat is aan de professionals van de lokale banken." Vrijhoeven waardeert de mogelijkheden. "De risicogrenzen zijn aange geven en we kunnen elkaar daar binnen de bank op aan spreken. Dit geldt voor management en medewer kers, maar ook voor de Raad van Toezicht en het Bestuur. Indien nodig scherpen we beleid of procedures aan of stimuleren we een goede risi cohouding." "Nieuw is dat de eigen per formance voortaan kan wor den vergeleken met referen- tiebanken en dat ontwikke lingen in de tijd zichtbaar worden" vult Helmes aan. Meer informatie staat vanaf 15 mei op het RaboWeb, Be drijfsvoering, kolom Informa tie, Risicomanagement, RISK. Infodesk Risicomanagement t? (040) 217 55 55 Ruim honderd lokale ban ken werken 11 mei mee aan de Landelijke Fietsdag, die door de Rabobank wordt gesponsord. Deelnemers kunnen kiezen uit meer dan tweehonderd tochten. Langs een groot aantal routes delen medewerkers van lokale ban ken ravitailleringtasjes uit aan de fietsers, met onder meer fruit, sportdrank en een verrekijkertje. Daarnaast organiseren de banken diver se activiteiten zoals een dik- kebandenrace, een Tour de France Quiz en een promi- nententocht. In voorgaande jaren lag het gemiddeld aan tal fietsers op 200.000. Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 Samen bouwen, samenwonen. Dat is het voornemen van Rabo- banken Midden Maas en Waal en West Maas en Waal. Woensdag ging de eerste paal de grond in voor het gezamenlijke bankkantoor in Druten. De directeuren Klaas Evert Engelse (r) en Peter Swinkels (foto) zijn enthousiast over de bouwkavel. De 130 medewerkers van beide banken verhuizen over een jaar naar het nieuwe pand. Er is sprake van een economische en praktische oplossing van de huisvestingsproblemen van beide banken. In het nieuwe gebouw hebben de banken hun eigen ruimten en delen zij algemene en facilitaire zaken, zoals personeelsrestaurant en vergaderkamers. Leden van de Rabobank nemen gemiddeld meer diensten af dan niet-leden. Voor particulieren geldt dat leden per maand gemiddeld 3,57 diensten afnemen en niet-leden 2,27. Voor zakelijke klanten liggen deze cijfers respectieve lijk op 3,96 en 1,86. "Deze resultaten onderschrijven het belang van een gedegen ledenbeleid'jaldus Manon de Wit van het Directoraat Communicatie. "We streven naar 25% be trokken leden eind 2003','ver telt De Wit. "In de periode 2002-2003 leggen we daar om de nadruk op het creëren van meer ledenbetrokken heid. Dit is met name een uit daging voor de lokale ban ken. Rabobank Nederland heeft hierin een aanvullende en ondersteunende rol. De komende maanden reiken we de banken handvatten en praktijkvoorbeelden aan om meer betrokkenheid te creë ren." Het beleidsdocument 2002- 2003, de nieuwe jaarkalender en andere informatie staan op het RaboWeb, alle seg menten, kolom Persoonlijk, Organisatie, Coöperatie, Be leid, Ledenbeleid. Infodesk Coöperatie fm.rn.Infodesk Coöperatie de Raboploegleiders hier commentaar op de wedstrijd. Geïnteresseerden kunnen via SMS de laatste koersinforma- tie ontvangen. Zaterdag start de Giro d'ltalia in Groningen met ne gen Raborenners in het pelo ton. 550 medewerkers en genodigden van lokale ban ken wonen de ploegenpre- sentatie en de proloog bij. In de stad zijn onder meer stands en winkeletalages in gericht met Rabomateriaal. Op de Rabobank Wielersite staat iedere dag een verslag van de etappe. Ook leveren Net als tijdens de Tour kun nen de liefhebbers meespe len met de Rabo AD Ronde- master. Deelnemers proberen door het aan- en verkopen van renners de best preste rende ploeg samen te stellen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1