KORT Stijging ziekteverzuim Rabobank Groep NIEUWS Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 1005 Week 1 7 Voortzetting Regionaal Klantencontactcentrum 26/04/2002 Commissie Ethiek steunt'Hilversum' Rabokrant Het ziekteverzuimpercentage bij de Rabobank Groep in 2001 is gestegen van 4,8% naar 5,1%. Dat blijkt uit de 'Trendrapportage ziekteverzuim en WAO'van de Rabobank Arbodienst. Ondanks de stijging is dit ziekteverzuimper centage lager dan bij ABN AMRO en ING. De stijging van het verzuim komt vooral voor rekening van Rabobank Nederland en de lokale banken. Bij de overi ge onderdelen van de Rabo bank Groep is juist sprake van een daling."Wellicht gaan de verschillende bedrijfson derdelen anders om met ziekteverzuim"verklaart Karin Bouwman van de Rabobank Arbodienst."De verschillende afdelingen hebben ook te maken met andere ontwikke lingen die weer invloed heb ben op het ziekteverzuim." Het gemiddelde verzuim bij de lokale banken is 5,04%. Bij de lokale banken bestaan nogal wat verschillen. 18% heeft een verzuimpercentage 2000 2001 Rabobank Groep 4,83 5,12 Lokale Banken 4,69 5,04 Rabobank Nederland 5,07 5,28 Rabofacet 6,73 6,50 De Lage Landen 5,24 4,28 Schretlen en Co. 4,15 3,72 Interpolis 6,3 5,9 Ziekteverzuimpercentages bedrijfs onderdelen; exd. zwangerschapsverlof. De ziekteverzuimpercentages van Interpolis zijn niet meegenomen in het gemiddelde van de Rabobank Groep lager dan 3%, bij 13% van de banken ligt het verzuim ho ger dan 7%."ln het algemeen hebben grotere banken en banken in stedelijk gebied een hoger ziekteverzuimper centage." Medewerkers van de Rabo bank Groep hebben gemid deld een ziekteverzuimduur van twaalf kalenderdagen per jaar. Opvallend is wel dat de gemiddelde ziektever zuimduur hoger ligt dan in voorgaande jaren. "Er is al enige tijd sprake van een stij gende trend. We verwachten dat het nieuwe reïntegratie- model en de Wet verbetering poortwachter bijdragen aan een afname van de gemid delde verzuimduur." Er is ook een relatie tussen ziekteverzuim en leeftijd, geslacht en vol- of deeltijds werken. Naarmate medewer kers ouder zijn, hebben zij een hoger ziekteverzuimper centage. Dit geldt ook voor vrouwen en parttime mede werkers. Arbodienst El fm.rn.arbo.rsi De pilot met het Regionaal Klantencontactcentrum (RKCC) in Tilburg krijgt een vervolg. Dat besloot de Hoofddirectie. In het najaar wordt de service uitgebreid naar maximaal twintig lokale banken. "Dit besluit is een stap op weg naar een hoger service niveau voor de klanten van Rabobanken die deelnemen aan het RKCC" vindt pro grammamanager Heidi van Woudenberg. "Het ontlasten van de lokale banken is daar- De Rabobank op de bloemenveiling van Aalsmeer sluit vandaag haar deuren. De komst van de euro maakt de financiële dienst verlening daar overbodig. Op hoogtijdagen, bijvoorbeeld rond Valentijnsdag, gingen enorme bedragen aan Duitse marken over de balie. Rabobank-medewerkster Willy Bogaard herinnert zich nog een topdag waarbij anderhalf miljoen mark werd gewisseld. Een record. "Ik zal de veiling missen." bij een belangrijk uitgangs punt. Zij kunnen zich zo meer richten op hun kerntaken. Daarnaast is deze beweging ingezet om de telefonieaf- handeling kostenefficiënter te maken." Sinds 1 september vorig jaar neemt het RKCC alle tele foontjes aan, die binnenko men op de hoofdtelefoon nummers van de pilotban- ken. Een groot deel daarvan wordt direct afgehandeld; daarbij vindt ook telefoni sche verkoop plaats. Het Ful- filment Center in Best ver zorgt hiervoor de backoffice afhandeling. Vragen die niet door het RKCC kunnen wor den afgehandeld, worden doorgeleid naar de lokale banken. Dat geldt ook voor de commerciële leads. De ge actualiseerde informatie staat op het RaboWeb, alle seg mentsites, kolom Informatie, Virtuele Rabobank,Telefonie. Programma RKCC •S (030)215 67 89 Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 De Rabobank was dit jaar present op het jaarlijkse Bloemencorso. De kleurrijke praalwagens reden stapvoets van Noordwijk tot aan de Grote Markt in Haarlem. Thema dit jaar was 'kunst en natuur'. De praalwagen van de plaatselijke Rabobanken beeldde de Tuin van Monet uit (zie foto). Het Projectteam Krediet- beheer Financieren zoekt lokale banken die aan een proef willen meedoen bij de introductie van het nieuwe systeem Kredietbeheer Finan cieren (KBF). In het tweede kwartaal starteen pilot bij ne gen banken en aansluitend in het derde kwartaal een proef bij circa vijftien banken voor grootschalige uitlevering in het najaar. Banken die willen deelnemen, kunnen zich tot 3 mei aanmelden bij het Pro jectteam KBF :c.j.g.barnier@rn. rabobank.nl 'Innovatie' is dit jaar het thema in Rabobank Cijfers Trends, het jaarlijks onder zoek onder het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Het onderzoek beslaat het innova tieve vermogen van 75 bran ches. Op 24 september wordt Rabobank Cijfers Trends 2002/2003 gepresenteerd, medio mei ontvangen de lo kale banken het marktbewer kingpakket. De Rabobank scoort een tevredenheidscijfer van 7,3 in de Monitor Tevredenheid Particuliere Klanten van het onderzoeksbureau Marketing Intelligence. Met name de tijd en persoonlijke aandacht die aan klanten wordt besteed, kan rekenen op waardering. De Commissie Ethiek van de Rabobank steunt Rabobank Hilversum in haar standpunt geen bankgarantie af te geven voor de aankoop van villa Wulvenhorst. Welgestelde wijk bewoners wilden zo de komst van asielzoekers in de wijk voorkomen. Het staat een ieder vrij om te bieden op onroerend goed, vindt Peter de Munck Mortier van de Commissie Ethiek. "Maar in deze situatie speelt ook een maatschappelijk be lang: de huisvesting van asiel zoekers. Op grond daarvan stemde de commissie in met de opstelling van Rabobank Hilversum." Bovendien zijn er andere (inspraak)procedures voor dit soort zaken, volgens De Munck Mortier."Door een bankgarantie te verstrekken, speel je als bank een actieve rol bij het hinderen van de uitvoering van overheids beleid en dat past ons niet. Ook in de publieke opinie oogst je weinig sympathie als je met dit soort initiatieven in zee gaat." Commissie Ethiek El fm.rn.sdo.ethiekcommissie

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1