Rabo Internet Machtigen primeur in Nederland Vier Brabantse banken bundelen HRM-krachten Aantal mailboxen RaboMail uitgebreid PROEF CONTACTMANAGEMENT BIJ 28 BANKEN GOED VERLOPEN Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 999 Week 11 1 5/03/2 00 2 Rabokrant Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank maakte deze week de ontwikkeling van een nieuw product bekend: machtigen via internet. Introductie staat deze zomer gepland. Rabo Internet Machtigen maakt gebruik van vrijwel dezelfde schermen als Rabo Direct Be talen. In de eerste opzet kunnen klanten virtuele, eenmalige machtigingen afgeven voor aankopen via internet. Elektronisch&Giraal Beta lingsverkeer (EGB) pakte in oktober de ontwikkeling van internetmachtigen op. Huub Bosman, manager bij EGB: "We signaleren een behoefte in de markt. Machtigen is de meest gebruikte vorm van giraal betalen en klanten heb ben er vertrouwen in. Maar op internet is veel wildgroei in uitgiftes van machtigingen." De oplossing bleek simpel: Rabo Direct Betalen zodanig aanpassen dat geen betaling volgt, maar een machtiging wordt afgegeven. "Daardoor wordt het te betalen bedrag een paar dagen later afge schreven" licht Bosman toe. "Een deel van de klanten vindt dat prettig. Internet Machtigen maakt via de ran- dom reader of digipass ge bruik van een elektronische handtekening. De betaling is dus geborgd." Elij legt uit dat het nieuwe Internetproduct in eerste instantie wordt ge bruikt voor eenmalige mach tigingen, onder meer door internetbedrijven en bij cha ritatieve acties. Als dat goed verloopt, worden ook doorlo pende machtigingen moge lijk. Rabobank Internet Machti gen zal volgens Bosman ge bruikersvriendelijk zijn. "We werken met de schermen van Rabo Direct Betalen. RDB is deze week nog geroemd om zijn snelheid en veiligheid bij de uitreiking van de Innovatie- Award 2002 van de Nationale Thuiswinkel Organisatie. Met zowel Rabo Direct Betalen als met Internet Machtigen lo pen we voorop." Advisering Betalen Sparen "S (040) 5217 60 4Ï~~ De afgelopen zeven maanden is Contactmanagement getest bij 28 banken. Contactmanagement geeft de mede werker inzicht in de contacten die de klant met de Rabo bank heeft bijvoorbeeld de telefoongesprekken of de ver koopkansen. Komende week ontvangt iedere lokale bank een set in formatie waarmee van Con tactmanagement gestructu reerd kan worden ingevoerd. Uit de proef bleek dat Contactmanagement meer waarde heeft in de praktijk. Contactmanagement wordt automatisch gevoed vanuit diverse systemen en kan door medewerkers aanvul lend worden gevoed. Het succes is groter naarmate alle medewerkers beter Contact management gebruiken. De bevindingen uit de proef zijn meegenomen in de uiteinde lijke versie. Door Contactma nagement krijgt de klant tij dens zijn contacten met de bank het gevoel dat de Rabo- medewerker zijn situatie goed in beeld heeft (klant profiel OLI). Contacten met klanten verlopen daardoor vlotter en worden beter be nut. De daadwerkelijke in voering van Contactmanage ment start op 29 april. De documentatie staat op RaboWeb, alle segmentsites, Processen, Klantbeheer, OLI, toelichting OLI.OLI-documen- ten, Contactmanagement. De Rabobanken Boxtel-Liempde, Schijndel, Sint-Michiels gestel en Sint-Oedenrode tekenden dinsdag een conve nant voor bovenlokale samenwerking op HRM-gebied. De banken werken al samen op het gebied van agrarische zaken en effectendienstverlening. Maandag begint boven lokale HRM-medewerker Gé van de Wouw. Cor de Nijs, beheerdirecteur Bovenlokale Samenwerking HRM, is opgetogen over de ondertekening. "Driekwart jaar geleden voerden we de eerste gesprekken om HRM- beleid verder te professiona liseren. Een eigen HR-mede- werker per bank is niet haal baar. Als we de kosten verde len over vier banken is het een stuk beter te dragen." De HRM-functionaris gaat de MT-leden coachen over bijvoorbeeld beoordelings gesprekken. "Nu heeft iedere manager een eigen stijl van beoordelen. De HRM-functio naris kan dit meer op één lijn brengen."Een klus die al klaar ligt voor de nieuwkomer is het beschrijven van het HRM- beleid. "Het beleid is nu nog te veel versnipperd." De erva ringen met bovenlokale sa menwerking tot nu toe zijn erg goed, volgens De Nijs. "Klantonderzoek bevestigt dat de dienstverlening is ver beterd." Bovenlokale samenwerking HR TT (030) 216 19 81 Deze week ondertekende Ruud Polman, hoofd Marketing Communicatie, namens Rabobank Neder land de nieuwe sponsorovereenkomst met de Stichting SeniorWeb. Naast voortzetting van bestaande activiteiten zoals computercursussen is in de nieuwe overeenkomst opgenomen dat ook een training internetbankieren wordt ondersteund. Daarbij maakt de bank gebruik van het uitgebreide vrijwil- ligersnetwerk van Senior- Web. Daarnaast zal Senior- Web een link op haar web site plaatsen naar de inter- netbankieren-module van de Rabobank. De bank ziet deze activiteiten als een verdere invulling van haar seniorenbeleid, dat erop is gericht ouderen te blijven bedienen met financiële diensten, ook via internet. Meer informatie staat in een bericht op het RaboWeb van afgelopen maandag. '"iTTirmwÊMwnmMMrtMimmMMÊFiimmim&mw 11 Na de segmenten krijgen ook Beleggingen, Verzekeringen, Marketing, Communicatie, Reizen, Directie en Personeels zaken bij iedere lokale bank een eigen mailbox. Afdelingen van Rabobank Nederland en gelieerde in stellingen kunnen nu direct naar deze organisatorische eenheden mailen. De uitbreiding van het aan tal mailboxen is een onder deel van RaboMail fase 3. Media als Groepsnieuws wor den nu niet meer naar de Info mailbox gestuurd, maar gaan direct naar de daarvoor be stemde functionele mailbox Communicatie. De Info mail box fungeert voortaan als de algemene externe mailbox van de bank en is niet (meer) geschikt voor communicatie binnen de Rabobank Groep. Banken kunnen op korte termijn ook zelf functionele mailboxen aanmaken, bijvoor beeld om te kunnen com municeren met specifieke klantgroepen. Meer informatie over de ontwikkelingen rond Rabo Mail staat op het RaboWeb, Bedrijfsvoering, Processen, Procesmanagement, Rabo Mail, Algemeen. ServiceDesk Arcade (3 fm.iet.arcade.servicedesk

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1