'Communicatie is het sleutelwoord' 'Kies voor een gestructureerde aanpak' Progress wijst drie speerpunten voor 2002 aan Progress op RaboWeb m Nieuwsbrief 'Actueel' Achtergrondinformatie JU Contactgegevens ifl Overige informatie _J Verbetervoorstellen m Totaaloverzicht JU Planning 2002 JU Toelichtingen 2002 Ervaringen banken J|] Veelgestelde vragen JQ Discussiegroep Rabobank "De bouw van een nieuw Helmonds kantoor in 2000 was het moment om het ACE-concept in de bankhal te intro duceren" aldus Theo van den Berkmortel, directeur Bedrijfsvoering van Rabobank Helmond."Toen de zaken in het kantoor eenmaal liepen, zijn de vier overige kantoren één voor één overgegaan naar ACE." "We hebben bewust de tijd genomen om iedereen te la ten wennen. De medewerkers hebben eerst stage gelopen op het ACE-kantoor alvorens er zelf mee aan de slag te gaan." "Goede communicatie is het sleutelwoord voor brede acceptatie onder de klanten. Met extra inzet van gastvrou wen hebben we onze klanten laten wennen aan het nieuwe bankhalconcept. Enkele groe pen kregen extra aandacht, zoals allochtonen en senioren. Persoonlijke gesprekken met onder meer de voorzitters van de ouderenbonden zorgden voor meer begrip. In de bejaar denhuizen gaven we voorlich ting over ACE." ACE droeg bij aan een daling van 151,8 fte's in 2000 naar 138,4 in 2001. Daarbij vielen geen gedwongen ontslagen. De uitstroom kwam vooral voor rekening van aflopende contracten. "Ons aannamebe leid is erop gericht tien pro cent van de personeelsbezet ting flexibel in te vullen. Nieuwe werknemers krijgen een tijdelijk contract. Op basis van hun kernkwaliteiten bepa len we later of zij een vaste aanstelling krijgen. Door men sen op flexibele basis aan te nemen, kun je beter op ont wikkelingen anticiperen." Vorig jaar werd ook Sigma volledig ingevoerd. Na een kri tische inventarisatie werd het Theo van den Berkmortel praat met directiesecretaresse Franka van Beeck over het nieuwe bankhalconcept in Helmond. bestaande pc-bestand met 30 stuks gereduceerd, wat een jaarlijkse besparing van 60.000 opleverde."De verbe- tervoorstellen FPO en HYPRO leverden nauwelijks besparin gen op, omdat we op dat vlak al voldoende efficiency heb ben bereikt. Het is belangrijk om de voorstellen van Rabo bank Nederland altijd aan de eigen organisatie te spiegelen en die waar nodig aan te pas sen. Een lokale bank moet ge motiveerd zijn zelf zaken op te pakken en niet te wachten op aanbodgedreven voorstellen." Reactie Astrid Verhappen, Cliënt Adviseur Rabobank Helmond "Door ACE kun je veel meer tijd besteden aan de klant. Ik moest wel even wennen aan de nieuwe werkwijze, waardoor je niet altijd alles ineens kunt afhandelen. Klanten moeten nu vaak zelfbe paalde handelingen verrichten." "Met ongeveer 360 medewerkers zijn we een relatief grote bank. Om alles gestructureerd te laten verlopen, hebben we de Stuurgroep Progress in het leven geroepen. Progress heeft bij ons een hoge prioriteit." Aan het woord is Hans Werner, directeur bij Rabobank Den Haag. Werner is voorzitter van de stuurgroep, waarin onder anderen het hoofd P&O en twee Progress-specialisten zitting hebben."lk raad ande re banken aan te kiezen voor een planmatige aanpak en niet te opteren voor ad hoe oplossingen." De stuurgroep heeft alle verbetervoorstellen tegen het licht gehouden en haar bevindingen voorgelegd aan de lijnmanagers, die verant woordelijkzijn voor de imple mentatie. Vervolgens is het definitieve traject beschre ven, inclusief een personeels- plan."We kregen een compli ment van de OR over de goede informatievoorziening, de tijdsplanning en de be trachte zorgvuldigheid." De medewerkers worden uitgebreid geïnformeerd. Alle informatie over het project staat op het intranet, en in het interne magazine Rabo Life staat iedere maand een arti kel over Progress. "De mede werkers zijn positief, omdat ze zich nu kunnen toeleggen op de verkoop. Voor onze klanten proberen we de drempel zo laag mogelijk te maken, onder meer door iedereen een folder over de gevolgen van ACE te geven en senioren een gratis com putercursus aan te bieden." Inmiddels zijn er al twee bij eenkomsten geweest over het vervolgtraject, Progress Bedrijven Advies (BA). "Iedere BA-medewerker heeft zich Hans Werner: "Bancaire producti viteit in Den Haag verbetert." uitgesproken over de rol die hij of zij ambieert. In samen werking met P&O is een opleidingsplan opgesteld. Wie niet binnen de nieuwe organisatie van BA valt, bege leiden we naar een andere functie of baan." Mede dankzij Progress is de winst in 2001 verdubbeld ten opzichte van 2000. "De ban caire productiviteit verbetert, maar is met 1,05 nog aan de lage kant. We zijn momenteel aan het evalueren hoeveel besparingen ACE precies heeft opgeleverd. De eerste signalen zijn bemoedigend." De informatie over Progress op het RaboWeb is vernieuwd. Bij de nieuwe opzet zijn wen sen van lokale banken meege nomen (Monitor, november 2001). Zo is de status van de verbetervoorstellen direct zichtbaar en staat ook de rela tie met het Rabobank Proces model aangegeven. Maandelijks worden de gegevens geactualiseerd en regelmatig worden ervarin gen van lokale banken met Progress geplaatst. De infor matie is te vinden onder Per soonlijk, Organisatie, Progress. Ook Progress op de directeu rensite (DBT-site) is aangepast. J Progress j|J Nieuw binnen Progress - Algemeen Deze extra editie is geïni tieerd door het Progress- programmabureau. Voor reacties op artikelen en vragen: fm.rn.progress, (040)217 73 77 Reactie Nancy Klein, teamcoördinator Rabobank Den Haag "Door de nieuwe bankhaiformule is een storting alleen mogelijk via afstortautomaten. Deze zaten tijdens de euro-introductie vaak vol. Het was soms moeilijk uit te leggen dat hiervoor geen alternatief was. Gelukkig was dit een eenmalig probleem." Lokale banken hebben aangegeven dat de hoeveelheid projecten vanuit Rabobank Nederland groot is en soms weinig samenhang vertoont. Mede daarom zijn voor 2002 binnen Progress drie speerpuntprojecten aangewezen, die samen substantiële resultaatverbeteringen kunnen realise ren: Uniformeren en standaardiseren verkoopproces, Terugdringen werkzaamheden bankhal en Speerpunt Pensioenen. Het doel van Uniformeren en standaardiseren verkoop proces: tijdens ieder verkoop gesprek wordt een aantal vas te handelingen doorlopen, waardoor de klant sneller en efficiënter wordt geholpen. In 2002 worden nieuwe versies van Verkoop Ondersteuning Cliënten Advies (VOCA) ge ïntroduceerd, die leiden tot lagere kosten maar ook tot verbetering van de verkoop kracht en vermindering van administratieve werkzaam heden. Deze ondersteunen bijvoorbeeld het Rabo Totaal- Pakket en Rabo Rendemix. Het projectTransacties,Quick Services en Waardenbeheer (TQW) bouwt verder op ACE en moet de werkzaamheden in de bankhal verder terug dringen. Dat resulteert in minder kosten door zelfbedie ning en een betere distribu tiekracht. Daarnaast gaat de Rabobank zich het komend jaar sterker profileren als pensioenbank. Speerpunt Pensioenen heeft tot doel de verkoop van pen sioenen en gerelateerde pro ducten te verhogen. Meer informatie over deze speerpunten staat op het RaboWeb, alle segmenten, kolom Persoonlijk, Organi satie, Progress, Verbetervoor stellen,Toelichtingen 2002.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 2