'Niet altijd gemakkelijk, wel noodzakelijk' i 'Banken moeten eigen route uitstippelen' PROGRESS SAMENGEVAT Jaarcijfers nopen tot structurele aanpassingen Extra editie Hoofddirectielid John von Nuenen: Rabo krant Progress "Resultaatverbetering is noodzaak." Aldus John van Nuenen, lid van de Hoofddirectie Rabobank Nederland."Meer verko pen, minder kosten maken en efficiënter werken. Dat vraagt om flexibiliteit van ons allemaal en bereidheid om activitei ten anders op te pakken. Maar het betekent ook met minder mensen werken, zowel bij de lokale banken als bij Rabobank Nederland." In dit kader verwijst hij naar de vacaturestop bij Rabobank Nederland die sinds begin 2002 geldt. Terugkomend op efficiënter werken, komt Progress in beeld.Een programma,gestart in 2000, met als doel een forse resultaatverbetering. Lokale banken hebben inmiddels 15 (deel)verbetervoorstellen en 12 direct wins ingevoerd. Van Nuenen:"Vorig jaar heb ben we in samenwerking met lokale banken verbeteringen aangebracht in diverse deel programma's, de Benchmark- VerbeterPotentieel bijvoor beeld is aangepast. Daarnaast zijn projecten kritischer gese lecteerd. Binnen Progress zijn voor 2002 drie speerpunten aangegeven: Uniformeren en standaardiseren verkooppro ces, Terugdringen werkzaam heden bankhal en Speerpunt Pensioenen. Alleen al deze drie projecten leiden bij verzilve- Progress: programma leidend tot resultaatverbetering 12 direct wins en 46 verbetervoorstellen, waaronder ACE.VOCA en Sigma: gebaseerd op ervaringen van lokale banken getoetst op effectiviteit en waarde voor de kompassen Klantwaarde, Medewerkerswaarde en Financiële stabiliteit Ingevoerd 12 direct wins en 15 (deel)verbetervoorstellen In ontwikkeling ofte implementeren 21 (deel)verbeter- voorstellen Maximale besparing 0,7 miljard (bij invoering van alle verbetervoorstellen en direct wins door alle lokale banken) ring door de banken tot sub stantiële resultaatverbetering." De implementatie heeft in 2001 tot beperkt aantoonbare resultaten geleid. "Maar de verzilvering is wel in gang gezet. In 2002 moeten de resultaten hiervan zichtbaar worden. We moeten met el kaar het bewijs leveren dat alle verbetervoorstellen con creet tot een forse verminde ring van de bezetting kunnen leiden en ook tot hogere ver koopprestaties. Ook zijn er projecten die verdere verbete ringen vragen. Daarbij roepen we de hulp van de lokale banken zeker in." Daarnaast is de samenhang met andere grootschalige pro gramma's van belang. Bijvoor beeld FAST, gericht op het verbeteren van de verkoop prestatie door een aangepaste klantsegmentering en -bedie ning. Van Nuenen tot slot: "Resultaatverbeteringen zijn mogelijk, er zijn lokale banken die hiermee op een juiste wijze succesvol aan de slag zijn gegaan. En mee dóórgaan in 2002. Zoals Hans Smits eerder dit jaar al benadrukte: Klanten verwachten het van ons, de concurrentie dwingt ons ertoe. Niet altijd gemakke lijk, maar wel noodzakelijk en aansluitend bij ons streven naar marktleiderschap!" Bezorging: 1 2/03/2002 (040)219 55 55 Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Willem-Peter Kriek van Rabobank Moerdijk. "Het broodnodige veranderingsproces dat we in 1999 bij Rabobank Moerdijk begonnen, is breder opgezet dan Pro- gress'/aldus algemeen directeur Willem-Peter Kriek."Het gaat ons niet alleen om betere efficiency en resultaten, maar voor al om een cultuurverandering. Daarbij ligt de nadruk op kwa liteit en gelijke aandacht voor alle deelgebieden." Wat in Moerdijk onafhanke lijk van Progress ontstond, past in de beweging die Pro gress voorstaat: resultaatver betering door alle processen kritisch te bezien."We hebben veel geïnvesteerd in commu nicatie, opdat het verande ringsproces door alle mede werkers wordt gedragen. Er vonden diverse bijeenkom sten plaats. We geven een in tern magazine uit met actuele informatie. En er is een kader- overleg, een klankbordgroep van medewerkers die een sleu telpositie innemen vanwege hun natuurlijke leiderschap." De bank stelde een parttime HRM-manager aan om mede werkers te begeleiden naar de plek waar ze het best tot hun recht komen. "Reductie van Een redelijke stijging van de nettowinst, maar geen goede. Uit de jaarcijfers van 2001 blijkt dat de nettowinst van de Rabobank Groep gestegen is met 8% tot 1.291 miljoen euro. Lager dan het gestelde doel van 12%. De Grootzakelijke Markt be haalde een verbetering van haar operationeel resultaat. De onderdelen Verzekeren, Vermogensbeheer en Lokaal Bankbedrijf bleven echter achter bij de verwachtingen. Om het tij te keren zijn struc turele aanpassingen nodig. De Rabobank ziet mogelijkheden tot verbetering door de top structuur te veranderen en evenwichtiger verhoudingen binnen de Groep te creëren. Daarnaast moeten een andere manier van werken en het ont wikkelen van meer verkoop kracht en efficiency zorgdra gen voor de noodzakelijke resultaatverbetering. De Pro- gress-verbetervoorstellen slui ten naadloos aan bij deze twee doelstellingen. Immers, Progress heeft tot doel: resul taatverbetering onder meer door efficiënter werken. In 2001 hebben lokale ban ken diverse verbetervoorstel len ingevoerd en hierdoor resultaatverbetering gehaald. In 2002 gaat daarom de im plementatie door, maar ook de verzilvering van verbeter voorstellen als Pakkettering (Rekeningen en passen alleen aanbieden in vaste combi natie), BedrijvenBedienings- Systeem (BBS) en Standaardi seren rapportages (Resultaat- Gericht Sturen). arbeidsplaatsen is niet het doel. We proberen een pas sende formatie te vinden bij de bestaande activiteiten. Het aantal fte's daalde van 88 in 1999 tot 68 nu. Nieuwe men sen selecteren we op basis van een profiel dat in overleg met de medewerkers is opgesteld." Rabobank Moerdijk ontwik kelde een 'klantontmoetings- concept', in plaats van het gangbare klantbedienings concept. "Wij vinden emotio nele binding met een klant belangrijker dan rationele. Daarom bouwen we momen teel een kenniscentrum met verschillende ontmoetings omgevingen, zoals een 'huis kamer'met open haarden, een grand café-achtige omgeving en een bibliotheek." De bancaire productiviteit steeg van 0,99 in 1999 naar 1,23 in 2001."Dit jaar doen we mee aan BVP2002.Zo kunnen we onze bank vergelijken met andere banken en bepalen of we verbeterpunten over het hoofd hebben gezien. Pro gress is noodzakelijk, maar zou een cafetariamodel moeten zijn, waaruit de banken delen kunnen kiezen om hun eigen traject te ondersteunen. Het is belangrijk dat banken hun eigen route uitstippelen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1