Rabo Cash Service speelt in op behoeften ouderen Nederland opnieuw in kaart gebracht Rabobank verduurzaamt kredietverleningsproces Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 998 Week 10 'Minimale kosten, maximale gevoelswaarde' Maandag presentatie jaarcijfers 08/03/2002 PC-Informatiesysteem voortaan op RaboWeb Extra Rabokrant over Progress Rabokrant De pilot met Rabo Cash Service bij de Rabobanken Nijmegen, 's-Hertogenbosch en Omstreken en Altena-Biesbosch krijgt de nodige reacties van klanten en pers. De drie banken laten al een aantal maanden geld thuisbezorgen bij ouderen en/of gehandicapten met pinproblemen. Aan de hand van hun ervaringen ontwikkelt Bedieningsconcepten de komende maand een uniforme procedure voor de nieuwe dienst. Aanleiding voor de introduc tie van Rabo Cash Service bij de drie banken was het sluiten of waardevrij maken van kan toren. Lokale ouderengroepe- ringen trokken vervolgens aan de bel. Kees van Oostveen, directeur Particulieren in Nij megen: "We hadden net een fusie achter de rug. De nieuwe dienst voor ouderen met pin problemen realiseren we met een minimum aan kosten, met een maximum aan gevoels waarde." Bij de pilotbanken maakt een cliëntadviseur een inven tarisatie van klanten die in aanmerking kunnen komen voor het thuisbezorgen van geld. "Daarbij geven we ook een pas voor een gemachtig de, een knoppencursus en Geholpen ZelfBediening (GZB) in overweging" vertelt Ronald van Aart, manager Cliënten Hoofddirectievoorzitter Hans Smits licht komende maan dag de jaarcijfers van de Rabobank Groep over 2001 toe aan de pers. De persconferentie is vanaf tien uur via www.rabobankgroep.nl live te volgen. Medewerkers kunnen na de presentatie, tussen 12.00 en 13.00 uur, chatten met Smits. Voorwaarde voor het live vol gen van de presentatie en het chatten is een pc met vrije in ternettoegang. De persconfe rentie is vanaf 18.00 uur on de- mand te zien. Meer informatie over de jaarcijfers komt op 11 maart in een extra editie van GroepsNieuws en na 10.00 uur op het RaboWeb, alle segment sites, Nieuws, Persberichten. Advies bij de bank 's-Herto genbosch: "Met het versturen van vreemde valuta naar klan ten hebben we overigens al anderhalf jaar goede ervarin gen." in's-Hertogenbosch ma ken tien klanten gebruik van Rabo Cash Service, in Nijme gen ongeveer 25 en bij de bank Altena-Biesbosch dertig. De laatste bank werkt vooral met vaste geldbedragen en een vaste bezorgdag. Judith Cok, manager Cliënten Advies: "Een deel van de ouderen heeft moeite met de bedie ning van de telefoon en kan daardoor niet elke keer op nieuw telefonisch geld bestel len. Hoe laat het geld komt varieert, maar dat blijkt geen probleem te zijn. De ouderen zijn meestal thuis." Zij vindt voor de situatie van haar bank, waarbij een deel van de kanto ren alleen een gea buiten heeft, het thuisbezorgen van geld een betere en efficiënte re oplossing dan GZB. Als de uniforme procedure er over een maand is, wordt Rabo Cash Service landelijk geïntroduceerd. Bedieningsconcepten Arrum, S (Samira) De Nieuwe Kaart van Nederland versie 2.0 is klaar. Jan Pronk, minister van Ruimtelijke Ordening Milieubeheer, nam de kaart gisteren in ontvangst op een congres in Utrecht. De Rabobank Groep heeft als hoofdsponsor de uit gave mede mogelijk gemaakt. De Nieuwe Kaart geeft een overzicht van vrijwel alle ruim telijke investeringsplannen in Nederland tot 2030 op het gebied van wonen, bedrijven terreinen, infrastructuur en natuur. In ruil voor het hoofd sponsorschap krijgt de Rabo bank als eerste financiële dienstverlener volledig inzicht in het verzamelde materiaal voor de kaart. De Stafgroep Economisch Onderzoek onder zoekt hoe ze de informatie zo optimaal mogelijk kan inzet ten voor de banken en houdt daarbij rekening met lokale suggesties. Meer informatie staat in een brief aan de direc teuren. De tekst hiervan staat in een gerelateerd document bij dit bericht op het RaboWeb. Jaap Modder (I), secretaris Stichting De Nieuwe Kaart van Nederland, en hoofddirectielid John van Nuenen met een deel van de kaart. Stafgroep Economisch Onderzoek (030) 216 26 5if Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 Dierenwelzijn telt mee in de beoordeling van een kredietaanvraag. Kredietaanvragen worden voortaan mede beoordeeld op duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, genetische modificatie en ethiek. Daarvoor zijn aanpassin gen gedaan in de Handleiding Financiering Bedrijven. De handleiding sluit nu beter aan bij de Gedragscode Rabobank Groep, het Ambi tiestatement, Gedragscode Genetische Modificatie en de Kadernota maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het verduurzamen van het kredietverleningsproces ge beurt, omdat de Rabobank zich mede verantwoordelijk voelt voor de Nederlandse samenleving. Jaap Slotema, directeur Kredietrisicomanage- ment: "In de kredietverlening moeten bedrijven uiteraard voldoen aan geldende milieu wet- en regelgeving. Maar het gaat ook om een inschatting De productinformatie voor klanten, het PC-Informatiesys- teem, is vanaf vandaag onder de naam Klantinformatie be schikbaar op het RaboWeb. Wijzigingen kunnen nu sneller worden doorgevoerd. De ac tuele productinformatie is te vinden op de site van het betreffende segment. Meer informatie over onder meer de structuur op het RaboWeb staat op alle segmentsites. Informatie, Marktbewerking, Klantinformatie, Overig. Marketing Communicatie •Et (040)217 96 09 van milieurisico's en maat schappelijke vraagstukken,zo als naleving van sociale nor men, het respecteren van die renwelzijn of toepassing van genetische modificatie." In de praktijk kan dit betekenen dat adviseurs en beoordelaars een kredietaanvraag afwijzen. Maar meestal zal met de klant een oplossing worden gevon den voor eisen die de maat schappij tegenwoordig aan ondernemen stelt. Vaak zijn specifieke financieringsmoge lijkheden, zoals groen- en mi lieufinanciering, van toepas sing. Bart Jan Krouwel, direc teur Directoraat Duurzaam heid en Maatschappelijke In novatie: "Bij kredietverlening alleen zal het niet blijven. Ook andere onderdelen van onze reguliere dienstverlening zul len snel meer richting duur zaamheid opschuiven') Infodesk Risicomanagement AB •S (040) 217 55 55 Ervaringen van banken, cij fers, doelstellingen en speer punten voor 2002. Een greep uit de onderwerpen die aan bod komen in de extra editie van de Rabokrant over Progress. Deze verschijnt op dinsdag 12 maart.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1