Sterke toename hypotheekfraude Draaiboek workshops voor etnische ondernemers Zalm ontvangt klachten rapport over banken Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 996 Week 08 22/02/2002 Fiscale kennisdatabank online Hypotheek fraude wordt vaak niet herkend" PC-Informatie- systeem naar RaboWeb Klaar voor de start? Rabokrant Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040)217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 Het aantal meldingen van vermoedelijke hypotheekfraude in Nederland is afgelopen jaar met 80% toegenomen in ver gelijking met 2000. Meest voorkomende fraudevormen waren het vervalsen van werkgeversverklaringen en het verzwijgen van het bezit van meerdere panden. Andere vormen van fraude waren vervalste taxatierapporten, het bewust verkeerd opgeven van N AW-gegevens en het finge ren van een vast dienstverband. In 2001 vonden 335 meldin gen van fraude plaats, waar van 'slechts' vier door de Rabobank. Dit lage aantal is geen reden tot tevredenheid, vindt Erna van den Heuvel, senior analist van Crisismana- Fraudeurs Aanvrager 328 Werkgever 97 Tussenpersoon 37 Verkoper 28 Taxateur 20 Bij veel meldingen bestaat tegen meer dan één partij vermoeden van fraude gement en Fraudebestrijding. "De hypotheekfraude wordt vaak niet als zodanig herkend doordat de hypotheek bij voorbeeld door een 'katvan ger' wordt aangevraagd. Daar naast hebben we de indruk dat Rabobanken fraude niet of nauwelijks melden. Ook zijn zij onvoldoende alert op hypotheekfraude." In de Randstad komt hypo theekfraude meer voor dan el ders, volgens Van den Heuvel. "Met name Rotterdam en Den Haag scoren hoog." De introductie van Fiscaal Actueel, een kennisdatabank met ruim 800 vragen en ant woorden op het RaboWeb, beantwoordt aan de behoef te van banken aan actuele fis cale informatie. Met de komst van Fiscaal Actueel komt een eind aan het bestaan van andere informatiebronnen, zoals de Gids Belastingher ziening 2001 en de dossiers Fiskwaliteiten. Fiscaal Actueel staat in de kolom Informatie op alle segmentsites. Fiscale Zaken Aangesloten Bankenbedrijf 3 (040) 21 7 60 29 Het Bureau Diversiteit en het segment Bedrijven hebben een draaiboek ontwikkeld voor vier workshops voor etni sche ondernemers.Thema's zijn financieren, betalen, verze keren en pensioenen. Doel van de workshops is het geven van basisinformatie over de vier bancaire thema's. Het draaiboek bevat informa tie over het benaderen van de doelgroep en de organisatie van de workshops. Ook zijn er powerpointpresentaties be schikbaar met achtergrondin formatie over financieren, be talen, verzekeren en pensioe nen. Het draaiboek voor de workshops staat op het Rabo Web, Bedrijven, Informatie, Doelgroepen, MKB, Marktbe werking. Banken kunnen bij het Bureau Diversiteit terecht voor ondersteuning bij de organisatie van de workshops en andere activiteiten voor etnische ondernemers. Bureau Diversiteit 3 (030) 216 41 56 De sterke stijging van de hypotheekfraudemeldingen in 2001 is volgens de senior analist te danken aan de sterk verbeterde registratie. "Met name de oprichting van het Hypothecair Fraudeloket in Amsterdam zorgt voor een beter inzicht en er wordt eer- der en nauwkeuriger gemeld." Opsporen van hypotheek fraude is moeilijk, erkent Van den Heuvel. "Als er netjes iedere maand wordt betaald, gaat er bij de bank geen lampje branden. Bovendien kan het opsporen van hypo theekfraude arbeidsintensief en kostbaar zijn. Zo vergt bij voorbeeld de controle bij het kadaster of iemand meerdere panden bezit veel tijd."Crisis management en Fraudebe strijding raadt banken aan vooral alle bancaire toetsin gen zoals EVA, BKR en het VIS uit te voeren. Ook een kriti sche check van de ingelever de stukken zoals een taxatie rapport verdient aanbeve ling, evenals het vergaren van kennis over het eigen werk- gebied."En natuurlijk de waar schuwingen en tips op de CoBRa-site in de gaten hou den!" Crisismanagement en Fraudebestrijding 3 (030) 216 33 33 De documenten met productinformatie voor klanten - het huidige PC- Informatiesysteem - wor den om efficiencyredenen naar het RaboWeb gemi greerd. Ze zijn daar uiter lijk medio maart beschik baar. De lokale banken krij gen vandaag een cd-rom met de meest actuele ver sie van het PC-Informatie- systeem. Als de docu menten op het RaboWeb staan, komt de maande lijkse update op cd-rom te vervallen. Directoraat Communicatie •3 TÖ40U17 93 61 Lokale banken die zich willen profileren als startersbank kun nen vanaf vandaag de nieuwe startersadvertentie gebruiken. In 2001 schreven de gezamen lijke Kamers van Koophandel 63.700 nieuwe bedrijven in, 15% meer dan het voorgaande jaar. 40% van de starters kiest de Rabobank als huisbankier. Een mooi resultaat, maar geen re den voor genoegzaam achter over leunen. Een actieve en effi ciënte benadering van de markt blijft nodig om de marktpositie te handhaven. De advertentie is beschikbaar via het MerkWeb (www.rabobank.nl/ huisstijl). El fm.rn.kenniscentrum bedrijven Vertegenwoordigers van de gezamenlijke ouderenbonden en de gehandicaptenraad overhandigen minister Zalm van Financiën komende dinsdag een rapport met klachten over banken. De naar verwachting meest genoemde klachten - sluiten van kantoren, verplicht gebruik van de geldauto maat en onveiligheid van het pinnen - zijn ook onderwerp van gesprek in de onlangs opgerichte interbancaire com missie'Verbeteren toegangkelijkheid betalingsverkeer'. De rapportage is het resul taat van een telefonische meidactie in november door de ouderenbonden en een enquête van de gehandicap tenraad. De klachten die bin nenkwamen, zijn inmiddels geïnventariseerd en gerubri ceerd. De nieuwe interbancaire commissie 'Verbeteren toe gankelijkheid betalingsver keer' gaat onder meer hoor zittingen organiseren waar vertegenwoordigers van de ouderenbonden en de ge handicaptenraad hun grie ven kunnen toelichten. Namens de Rabobank zit Hans Vermeulen van Bedie ningsconcepten in deze com missie. "We willen in maart met aanbevelingen komen over de problematiek rond het sluiten van kantoren, het verplichte gebruik van de geldautomaat en de on veiligheid bij het pinnen." De Rabobank werkt inmid dels aan een aangepast be leid voor servicehandelingen. Vermeulen: "Iets waar we al langer mee bezig zijn. Het is geen reactie op bijvoorbeeld uitspraken van de PvdA over wettelijke regels voor servi ceniveaus van banken." Meer informatie volgt bin nenkort op de Directeuren site en in een Rabokrantbe- richt. Bedieningsconcepten •3 (040) 21 7 75 53

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2002 | | pagina 1