'Risicomanagement is een zaak van ons allemaal' Rabobank betrokken bij nieuwe emissie KPN Virtuele Bank geeft inzicht in leningen Aanpak van RSI en werkdruk Managen van risico's loont Contract Rabobank Wielerploeg verlengd Dutch Desk in Düsseldorf geopend Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 984 Week 47 Bankbreed lokaal risicomanagement is een speerpunt gewor den. "Een goede zaak" vinden Peter Vrijhoeven, manager Risico en Kwaliteit van Rabobank Midden-Langstraat en Rob van der Leij, algemeen directeur Rabobank Kromme Rijn. De eerste noemt als pluspunt de grotere slagvaardigheid die goed risicomanagement je als bank kan opleveren. De tweede denkt dat het ook bijdraagt aan klant- en medewerkerswaarde. Goed lokaal risicomana gement gaat samen met een goede rentabiliteit, oftewel winstgevendheid, van de bank. Dat blijkt uit een recente analyse van kerngegevens van de lo kale banken door Risico management Aangesloten Banken. De bancaire pro ductiviteit en de rentabili teit van banken met de kwalificatie 'voldoende' of 'goed' voor bankbreed risi comanagement ligt duide lijk hoger - vijf basispun ten - dan bij banken met de kwalificatie'minder dan voldoende'. De eerste cate gorie banken heeft ook te maken met lagere verlies- risico's en aanzienlijk min der financieringsverliezen. Bewust risicomanagement gaat volgens Van der Leij ver der dan kredietrisicomanage- ment of beleggingsrisico's."De dienstverlening is complexer dan vroeger. Verder zijn er meer operationele en advies risico's en is de in- en externe regelgeving stringenter gewor den." Rabobank Kromme Rijn was pilotbank voor PRIMA!, sinds april 2001 een professio naliseringstraject voor bank breed risicomanagement. Risi comanagement hoort bij deze bank tot de verantwoordelijk heden van Bedrijfsvoering, dat een subafdeling Risico- en Procescontrol kent. Met bankbreed risicomana gement begon Rabobank Midden-Langstraat al in 1999. "Een initiatief van onze alge meen directeur" blikt Vrijhoe ven terug. Risicomanagement werd een aparte stafeenheid en het managen van risico's Werkgevers en -nemers uit het bankwezen hebben gis teren hun handtekening ge zet onder het Arboconvenant voor het bankwezen. Zij gaan zich inspannen voor de re ductie van RSI en werkdruk. Verder willen ze het ziekte verzuim en de WAO-instroom met respectievelijk tien en twintig procent terugdrin gen. Voor de Rabobank bete kent het convenant onder meer dat ook de lokale ban ken een bijdrage gaan leve ren aan het realiseren van de doelstellingen. De Rabobank Arbodienst zal daarom sa men met het Directoraat Personeel een Rabo-plan van aanpak maken. Meer informatie staat in een uitgebreide versie van dit bericht op het RaboWeb. Rabobank Nederland en het managementteam van de Rabobank Wielerploegen zijn het eens geworden over een verlenging van het contract over het Rabobank Wielerplan tot en met 2005. Basis voor dit besluit vor men de behaalde succes sen van de afgelopen jaren. is verwerkt in alle processen. Van der Leij en Vrijhoeven bestrijden dat goed risicoma nagement zorgt voor minder rentabiliteit. "Wil je mogelijke afboekingen door financie ringsverliezen terugverdienen, dan moetje wel heel veel pro ductie leveren" stelt Van der Leij. Vrijhoeven meent dat risi cobeheersing en commercie elkaar aanvullen."Alle informa tie over klanten is actueel en daardoor kun je alerter reage ren. Verder neemt je slagvaar digheid toe bij bankbreed risi comanagement. De kwalifica tie 'goed' betekent voor een lokale bank een hogere beslis singsbevoegdheid bij finan cieringen. Vaak kun je meteen knopen doorhakken, terwijl er bij concurrenten één of meer dagen overheen gaan." Bij de twee banken is risico management een zaak van iedereen. Vrijhoeven en Van der Leij: "Het begint met be wustwording en daarna ko men houding en gedrag. We beschermen klanten daardoor tegen te grote risico's. En me dewerkers werken natuurlijk plezieriger met klanten die niet in de gevarenzone zitten." Meer informatie over lokaal risicomanagement en PRIMA! staat op het RaboWeb, Bedrijfs voering, Informatie, onder het kopje Risicomanagement. Infodesk Risicomanagement AB 1T (040) 217 55 55 2 3/ 1 1 /2 00 1 Directoraat Communicatie interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040)217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040)219 55 55 De Nederlandse zonnewagen Nuna, die door onder meer de Rabobank is gesponsord, heeft afgelopen woensdag de Solar World Challenge in Australië gewonnen. Aan de monsterrace over 3.000 kilometer voor auto's op zonne-energie deden 38 voertuigen mee. De Nuna is ontworpen door het Alpha Centauri Team, acht studen ten van de Technische Universiteit in Delft en de Universiteit van Amsterdam. De Rabobank heeft op 20 november een Dutch Desk in Düsseldorf geopend voor bedrijfsklanten van Raboban- ken die zaken doen in Duits land. Deze zit in het hoofd kantoor van de Westdeutsche Genossenschafts-Zentralbank (WGZ-Bank). Frans Kousen en Hartmut Rosowski, beiden Duits- en Nederlandstalig, vormen de bemanning. De Rabobank Groep is een van de acht deelnemers in het syndicaat voor de nieuwe aandelenemissie van KPN. Voor de ongeveer 75.000 par ticuliere Rabobankklanten met aandelen KPN betekent de emissie dat zij tot 4 de cember kunnen inschrijven om in aanmerking te komen voor een preferentiële toe wijzing. De emissiekoers van het aandeel wordt naar ver wachting op 7 december bekendgemaakt. ABN Amro is samen met Deutsche Bank leadmanager van de emissie van 5 miljard euro. Het voortbestaan van KPN is hiermee ten minste verzekerd tot eind 2004. Klanten die hun bankzaken regelen via internet krijgen vanaf dit weekend inzicht in hun Doorlopende Kredieten, Studentenkredieten en Persoonlijke Leningen. Voor de eerste twee productsoorten geldt bovendien dat opnames mogelijk zijn. Volgens Pim Willems van het segment Cliënten Advies le vert de nieuwe dienst gemak op."Op eenvoudige wijze kan de klant direct beschikken over zijn of haar geld, zonder dat daarvoor bijvoorbeeld een OLO moet worden inge vuld. Snel en simpel dus. Bovendien krijgen klanten door de uitbreiding meer grip op hun financiële situ atie. Ook dat is voor de cliën tadviseurs een goed argu ment om de Virtuele Bank te promoten." Meer informatie over Consumptieve Kredie ten via internet staat op het RaboWeb, Cliënten Advies, Informatie, Advies en Ver koop,Thuisbankieren, Internet- bankieren. Kenniscentrum Cliënten Advies "S (040/Tïy^0 08 /kieTTT

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1