Nieuwe regels over melden misstanden en aangiftebeleid Uitbreiding hoofdkantoor Utrecht 12 IO Rabobank scoort hoog bij hypotheek-aanschaffers Deelnemersraad Pensioenfonds zoekt kandidaten 2 0 0 1 Doelstelling bevorderen van integriteit en transparantie Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 978 Week 41 Vrijdag 12 oktober Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank krijgt er twee nieuwe interne regelingen bij. De ene heeft betrekking op de interne melding van misstanden, de andere gaat over het aangiftebeleid. De Centrale Kring vergadering adviseerde woensdag positief over de regelingen. Het doel van de regeling over het intern melden van misstanden is, aldus Rob van Esch van Juridische en Fiscale Zaken, het bevorderen van de transparantie. "Een mede werker kan signaleren dat er op de afdeling of de bank dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen", licht hij toe. "Bijvoorbeeld de naleving van regelgeving, zoals de Wet melding onge bruikelijke transacties. Kun je intern je signalen niet kwijt, dan geeft de nieuwe regeling de mogelijkheid naar een - nog te benoemen - externe ver trouwenspersoon te stappen. Dit voorkomt dat zaken in de pers komen, waardoor er kans is op imagoschade." De regeling aangiftebeleid houdt in dat in beginsel van elk vermoeden van een straf baar feit bij de Rabobank Groep aangifte wordt ge daan. Het gaat hierbij om feiten die zijn begaan door medewerkers én externen. "Crisismanagement en Frau debestrijding volgt deze pro cedure al", vertelt Ad Kuus van Juridische en Fiscale Zaken. "Het leek ons ver standig dat formeel vast te leggen. De overheid krijgt zo meer inzicht in de criminali teit waarvan ondernemin gen het slachtoffer worden en kan maatregelen nemen." Medewerkers van lokale banken, Rabobank Neder land en een aantal gelieerde instellingen krijgen nader bericht over de invoering van de regelingen. Robeco, De Lage Landen en Inter polis krijgen het advies ze ook in te voeren. Juridische en Fiscale Zaken •S (030) 216 41 69 Tijdens het seminar 'Diversiteit Werkt!' gaven George Chuzischvili (r), manager bureau Diversiteit RN, Scarlet Kwekkeboom (2e v. I.)zakenvrouw van bet jaar 2001, Carlo Koch (m), directeur PinkRoccade, en Rabobankmedewerkster Louise Enzer (l) hun kijk op diversiteit. Sacha de Boer (2e v.r.) leidde de discussie. Het seminar werd georganiseerd door het vijfjarige Rabo VrouwenNetwerk, Jong Rabo en het bureau Diversiteit. De bijeenkomst werd gehouden in een circustent waar statements en forumdiscussies werden afge wisseld met circusacts. Hoogtepunt was de overhandiging van zo'n 200 persoonlijke ambities van medewerkers aan Hans Smits en Monica Milz (hoofd Resourcing en Development). Alle inzendingen worden later één voor één teruggekoppeld. Per limousine met chauffeur naar de bank. Je moet dan wel een heel bijzondere klant zijn. Of het geluk hebben datje de miljoenste Alles in één Polis hebt afgenomen. Dat overkwam Richard Willem Sawal, klant van Rabobank Schiedam- Vlaardingen. Hij en de adviseur Bob Houtman, die hem de polis adviseerde, werden dinsdag in het zonnetje gezet. Volgens algemeen directeur Martin van Meurs terecht: "De Alles in één Polis is één van onze belangrijkste producten. Daarmee kun je klanten aan je binden. Wij doen heel veel om het product onder de aandacht te brengen. In een hypo- theekgesprek, pro-actief nabellen. We scoren hoog. Dan is het leuk om als klant én bank in de schijnwerpers te staan. Rabobank Nederland en de gemeente Utrecht hebben een intentie-overeenkomst gesloten over de uitbreiding en renovatie van het hoofdkantoor aan de Croeselaan. Doel is een uitbreiding met 40.000 m2 bruto vloeroppervlakte, opdat het totale pand plaats gaat bieden aan zo'n 4.500 medewerkers. Het huidige kantoor van de Rabobank, dat 1983 werd opgeleverd, is al jaren te klein. De medewerkers van Rabobank Nederland in Utrecht zijn nu gehuisvest op zeven verschillende loca ties. Aan die spreiding moet een einde komen. Rabobank Nederland schrijft voor de uitbreiding en renovatie een competitie uit onder vijf toparchitecten. Het is de bedoeling dat in Uit een onderzoek onder 450 recente aanschaffers van een hypotheek, blijkt de Rabobank net als voorgaan de jaren weer boven het gemiddelde te scoren als het gaat om tevredenheid. Recente afsluiters zijn voor al erg tevreden over de aan dacht voor de persoonlijke situatie en de zorgvuldig heid. Dit blijkt uit een onderzoek van het Rotter damse onderzoeksbureau Blauw. Meer informatie staat in een uitgebreide versie van dit bericht op het Rabo Web. het voorjaar van 2002 een definitief ontwerp is geko zen. Begin 2003 wordt dan de eerste paal geslagen. Er wordt ook geïnvesteerd in de inrichting van de omge ving van het nieuwe ge bouw. Dat gaat om een bedrag van ruim negen mil joen euro. Om alle plannen te kun nen realiseren, heeft het Utrechtse college in principe medewerking toegezegd om een zogenoemde vrijstel lingsprocedure ex artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening te volgen. Redenen hiervoor zijn de noodzaak van de uitbreiding en het behoud van werkgelegen heid. Het nieuwe pand zal in de loop van 2005 worden opgeleverd, waarna de reno vatie van het huidige ge bouw begint. De oplevering daarvan staat gepland voor 2007. De Deelnemersraad Pen- sioenfondsheeft vijf vacatu res. De raad behartigt de belangen van de 45.000 deelnemers aan het Pensioen fonds. In het orgaan zitten dertien medewerkers en twee gepensioneerden. In 2002 loopt de vierjarige zittingstermijn van de huidi ge raad af. Tien leden zijn herkiesbaar, vijf niet. Wie belangstelling heeft voor een plaats in de raad kan voor informatie terecht op het RaboWeb door in het adres vak 'pensioen.rabobank.nl' in te vullen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1