'Pensioen tussen de oren krijgen bij de medewerkers' Banken aan de slag met Employment Benefits PensioenPeiler voor ondernemer 27-09-2001 Speciale uitgave over Pensioenen Versterkte aandacht voor interessante markt Cijfers Trends in teken pensioenen - Rabokrant Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Rabobanken maken nog te weinig gebruik van de kansen die de pensioenmarkt biedt. Een reeks elkaar versterkende activiteiten moet dat veranderen. "We willen het pensioen bij de mensen tussen de oren krijgen. Eigenlijk zou iedere adviseur het bij elk klantencontact ter sprake moeten bren gen", zegt Ton van Amelsfort, programmamanager Speer punt Pensioenen bij Rabobank Nederland. Het pensioen is 'hot'. Nieu we wettelijke regelingen en de behoefte aan meer flexibi liteit veranderen in hoog tempo de pensioenmarkt. De Rabobank speelt daar nog onvoldoende op in, vindt Jan Willem Slijper, programma manager Employment Bene fits van Rabobank Neder land: "Vanouds hebben we een goede naam op het ge bied van oudedagsvoorzie ningen. We zijn op het gebied van koopsompolissen markt leider, met eind 2000 een marktaandeel van bijna 20%. Maar koopsompolissen zijn door de nieuwe belastingwet geving minder interessant geworden. Gelukkig zijn er volop andere mogelijkheden. Daarmee kunnen we niet al leen onze klanten van dienst zijn, maar ook ons markt aandeel vergroten." De basis van alle extra pen sioenactiviteiten is de nieu we, eigen pensioenregeling van de Rabobank, PR 2001. Medewerkers kunnen daar over advies krijgen van hun eigen financieel adviseurs. Van Amelsfort: "PR 2001 omvat alle elementen die ook van belang zijn voor de pensioenvoorzieningen van externe relaties. De adviseurs kunnen hun kennis dus ook gebruiken om pensioenen te verkopen aan klanten." Bijvoorbeeld via het aanbie den van 'Het Betere Werk', het Employment Benefits- pakket dat ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf Meer informatie over het Speerpunt Pensioe nen is te vinden op alle segmentsites op het Rabo- Web, Persoonlijk, Organi satie, Progress, Verbeter- voorstellen, Speerpunten 2001, Toelichting Progress Verbetervoorstellen, Ver- betervoorstel 08. Op het RaboWeb, Bedrijven, In formatie staat uitgebrei de informatie over Em ployment Benefits. als werkgever aantrekkelijk maakt. Een goede, collectieve pensioenregeling hoort daar bij. Het Betere Werk, waar aan al ruim honderd banken deelnemen, bevat een module Werk en Waardering, waarin pensioenen zijn opgenomen. Tenslotte is er het Progress- programma Speerpunt Pen sioenen. Doel is het verkopen van pensioenen op maat aan particulieren en onderne mers, met name directeuren/ grootaandeelhouders. Slijper en Van Amelsfort: "We heb ben de kennis in huis. Het gaat er nu om deze kennis actief in het advies- en ver kooptraject te benutten en in te spelen op de latente be hoefte van de klanten aan het afdekken van pensioen risico's." Cijfers Sc Trends staat dit jaar in het teken van het ondernemerspensioen. Het is de 25e keer dat deze uitgave voor het midden- en kleinbedrijf verschijnt. Daarom krijgt de presenta tie, vandaag in Utrecht, extra aandacht via een lan delijk congres voor het MKB. Tijdens de presenta tie komen onder meer aan de orde de uitkomsten van een NIPO-onderzoek naar pensioenen en het nieuwe Persoonlijk Ondernemers Pensioen van de Rabo- bank. Onderdeel van het congres is ook een panel discussie over oudedags voorzieningen onder lei ding van Tineke Verburg. Een pensioengat? Speciaal voor ondernemers is vanaf vandaag de PensioenPeiler op www.rabobank.nl beschik baar. Dit nieuwe hulpmiddel geeft binnen tien minuten een beeld van de pensioensi tuatie. Voor de invulling van een eventueel pensioente kort wordt de ondernemer verwezen naar een lokale bank. De PensioenPeiler is er ook op cd-rom. Alle onderne mers die het jaarlijkse maga zine Cijfers Trends ont vangen, krijgen er automa tisch een. "Werkgevers beseffen dat ze hun medewerkers iets extra's moeten bieden. Dat merken we aan de belangstelling voor onze EB-pakketten", zegt Martin Robertz, assurantie-advi seur bij Rabobank Lisse. Hij is één van de ruim 1.200 Rabobankmedewerkers die vorige week de informatiebij eenkomsten over employments benefits (EB) bezochten. "Erg nuttig", vond Robertz. "Vooral de commerciële in formatie." Het verkopen van EB vergt samenwerking. Binnen zijn eigen bank ver loopt die steeds beter, zegt hij. "We hebben als pilot- bank voor 'Verzekering in Balans' ook al intensief samengewerkt." Vooral het samenspel met de binnen dienst loopt gesmeerd. "We zijn nu telefonisch klanten aan het benaderen. Zo'n actie kan niet zonder goede onderlinge afstemming." Philip Akkermans, manager bedrijven bij Rabobank Margraten Cadier en Keeg be nadrukt eveneens het belang van afstemming. De bank is zich aan het oriënteren op de organisatie van de advisering over EB-pakketten. "Waar schijnlijk laten we dat via de financieel adviseurs lopen, vanwege de 'spin-off' voor andere FA-producten." Na het bijwonen van de EB-bij- eenkomst heeft hij inhoude lijk nog wel wat vragen. "We gaan erg productgericht te werk, maar ik hoor niet hoe we het professioneel aan de man gaan brengen. Je moet bijvoorbeeld 100% zeker zijn van de follow-up." Bedrij venadviseur Kim van Helden van Rabobank Woudenberg en omstreken, Motivator Robert Penninga wakkerde tijdens de bijeen komsten over Employment Benefits het 'actievuur' aan bij de aanwezige medewerkers. die ook de informatiebijeen komst bezocht, verkoopt al enkele maanden EB-pakket- ten. "Belangstelling is er vooral bij startende onderne mers." De bedrij venadviseurs in Woudenberg houden een inleidend gesprek, de assu rantie-adviseurs stellen een offerte op en bespreken die met de klant. "Daarvoor hebben we gekozen vanwege het specialistische karakter." Van Helden brengt de EB- pakketten zoveel mogelijk ter sprake tijdens normale klant contacten. "We hebben alle maal een cursus gehad, dus het pensioen is bij ons een automatisme geworden."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1