17 o8 Job Centers begeleiden collega's van baan tot baan Afhandeling leads via internet kan beter Nieuwe emissie Rabobank Ledencertificaten Spullen gezocht voor bank in Kosovo 2 0 0 1 Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 970 Week 33 Vrijdag 17 augustus Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Als gevolg van organisatiewijzigingen vervalt de komen de jaren een aantal functies. De Rabobank streeft naar her plaatsing binnen de organisatie van medewerkers die hun functie zien verdwijnen. Dit is vastgelegd in het Sociaal Statuut van de Rabobank-CAO. Ter ondersteuning van dit proces worden Job Centers in het leven geroepen. De Job Centers worden regionaal opgezet in samen werking met P&O'ers van de lokale banken. Het eerste Job Center is op 11 april in Bunnik in gebruik genomen. Niet iedereen heeft begelei ding nodig bij de invulling van de verdere loopbaan. Daarom overlegt een mede werker eerst met zijn mana ger of inschakeling van het Job Center zinvol is. Als dat het geval is, vindt een inta kegesprek plaats met de loopbaanadviseur van het Job Center. Op basis hiervan maakt die een voorstel voor het te volgen loopbaantraject. De loopbaanbegeleiding verloopt in drie fasen. Eerst vindt de oriëntatie binnen de eigen lokale bank plaats om te bepalen of daar herplaat sing mogelijk is. Is dat niet het geval, dan wordt geke ken naar de mogelijkheden binnen de Rabobank Groep. Als dat geen oplossing biedt of als de medewerker dit wil, worden specialisten van Start of Randstad ingescha keld om medewerkers te begeleiden naar een functie buiten de organisatie. Inscha kelen van een Job Center is één van de HRM-stappen bij organisatieveranderin gen. Deze staan duidelijk be schreven in het 'Handboek personele gevolgen'. Alle lo kale banken hebben dit boek. Directies van de lokale banken ontvangen begin volgende week een brief met informatie over de Rabo bank Job Centers. Deze gaat vergezeld van een brochure in vijfvoud met uitleg over de aangeboden diensten. Deze brochure staat ook op het RaboWeb, alle segmenten, Persoonlijk, Medewerker, HRM, Beleid, Handboek personele gevolgen. Landelijk Coördinatiepunt Job Centers TT (030) 656 87 40 De Rabobank overweegt om in oktober opnieuw Ledencertificaten aan te bieden. Hoofddirectievoorzitter Hans Smits: "Onze leden hebben de emissie van vorig jaar enorm gewaardeerd. Met de nieuwe emissie willen we bestaande én nieuwe leden dit aantrekkelijke beleggings product aanbieden." De nieuwe emissie heeft naar verwachting een om vang van tenminste 500 miljoen. De uitgifteprijs is nog niet vastgesteld, maar ligt vermoedelijk hoger dan de 25 van de eerste emis sie vorig jaar. Met de Leden certificaten kunnen leden en medewerkers met een aan trekkelijk rendement en een beperkt risico beleggen in het vermogen van de Groep. De eerste emissie was zeer succesvol. Er werd voor 1 miljard aan certificaten toe gewezen. Het dividendren dement is gelijk aan het gemiddelde effectieve rende ment op de 10-jaars Neder landse Staatslening in de voorafgaande drie maanden, verhoogd met een opslag van 1%. De Ledencertificaten zijn niet beursgenoteerd. Via een interne markt worden ze eens per maand verhandeld. De koers steeg vanaf de emissie op 30 juni 2000 van 25 naar 26,80 op de eerste handelsdag. Sinds de introductie schommelt de koers tussen 26,60 en 27,70. De laatste handels- koers was 27,25. Nederlands succesvolste wielrenster Leontien van Moorsel hul digde op 10 augustus Erik Pero uit Eindhoven als 'Beste TourManager 2001'. Hij won een tweedaags bezoek aan een etappe in de Ronde van 2002. Het was de hoofdprijs van het internetspel TourManager. Van Moorsel overhandigde hem ook haar tijdens het WK veroverde regenboogtrui. Ruim 3S.000 deelnemers aan het internetspel stelden voor aanvang van de Tour een team van vijftien renners samen. Naarmate de geko zen renners beter presteerden, vergaarden de deelnemers meer punten. De Rabobank stelde het prijzenpakket ter beschikking, dat verder onder meer bestond uit een Colnago racefiets en een Rabobank kledingpakket. De 2,2 miljoen inwoners van Kosovo hebben veel hulp nodig bij de heropbouw van hun provincie. Begin juni zijn consultants van RIAS - dochteronderneming van Rabobank Nederland - ge start met het opzetten van een coöperatieve bank. Ze doen dit in opdracht van de Amerikaanse organisatie US AID. De nieuwe bank kan nog van alles gebruiken, van kluisdeuren tot geldtelma chines, van een buizenpost installatie tot hulpmiddelen voor de bekabeling van het kantoor. Inmiddels heeft een aantal banken gereageerd op een oproep op de vraag-en-aan- bod-pagina op het Rabo Web. Mogelijk hebben nog meer banken bruikbaar materiaal beschikbaar. Eind augustus hoopt RIAS een transport te organiseren. Albert Wijnands •S (040) 217 56 37 Op Rabobank.nl kunnen bezoekers een aanvraag indie nen voor onder andere brochures, producten en adviesge- sprekken. Een dergelijk verzoek heet een 'lead', een poten tiële verkoopkans. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van leads toeneemt, maar dat de afhandeling van aanvragen via internet nog niet optimaal is. Overzicht beleggingsresultaat sinds 30/6/2000 driemaands gemiddeld rendement dividendpercentage periode 10-jaars staatsobligatie ledencertificaat 1 5,41% 6,41% 2 5,39% 6,39% 3 5,25% 6,25% 4 4,91% 5,91% 5 5,12% 6,12% Het klantonderzoek dat in juni plaatsvond, toont aan dat de kwaliteit van leads is verbeterd. De kwaliteit staat voor het aantal directe pro- ductaanvragen ten opzichte van het totale aantal leads. Dit is toegenomen van 26 procent (1999) tot 57 pro cent. Klanten waarderen de af handeling van de leads met een 6,4. Achttien procent van de aanvragen wordt niet juist afgehandeld. Dit betreft op jaarbasis 38.000 klanten. De Virtuele Rabobank ont wikkelt activiteiten om de afhandeling te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk leads cen traal af te handelen, zodat er zo min mogelijk verkoop kansen verloren gaan. Hier mee streeft de Virtuele Rabo bank tevens naar kosten verlaging en ontlasting van de lokale banken. Virtuele Rabobank ■Et (040) 217^97 42

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1