o6 07 'Chippen wordt populairder dan pinnen' Ledenbarometer en -onderzoek Nieuw product centraal in themacampagne Pensioenen Eerste speerpuntproject Progress binnenkort afgerond Recordaantal nieuwe virtuele klanten 2001 Projectmanager Chipknip Peter van Woezik: Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 964 Week 27 Vrijdag 6 juli Directoraat Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Om het gebruik van de Chipknip te stimuleren, start vol gende week een interbancaire campagne. Zo'n 11.000 mailpakketten gaan op 11 juli namens Interpay de deur uit naar bedrijven en instellingen met meer dan 100 medewer kers en bedrijven en instellingen met meer dan 65 mede werkers die over catering faciliteiten beschikken. De cam pagne richt zich met name op de acceptatie en het gebruik van de Chipknip in catering en vending (automaten voor snoep, sigaretten en/of frisdrank). Volgens projectmanager Chipknip Peter van Woezik is op het gebied van parke ren, catering, vending en openbaar vervoer in de afge lopen jaren een natuurlijk acceptatieproces voor het chippen ontstaan. Hij ver wacht dat de chipkaart de komende jaren nog meer gebruikt gaat worden: "Veel onnodige belemmeringen die bij de introductie in 1996 bestonden, zijn weggeno men. De Nederlandse ban ken werken nu samen om het gebruik van de Chipknip te stimuleren. Met ingang van 1 juli 2002 gaat de Chip per over op de Chipknip en is er dus één standaard voor chippen. Sinds januari zijn er oplaadpunten buiten de bancaire omgeving, bijvoor beeld bij personeelsrestau- rants, én er is een prepaid card voor gasten en mensen die geen rekeningnummer in Nederland hebben." Het aantal punten waar je De ledenratio - verhouding leden/klanten - en het aantal absolute leden per bank zijn voortaan elke eerste week van de maand te raadplegen via de Ledenbarometer op het RaboWeb. Dit instru ment maakt inzichtelijk welke bank welke bijdrage levert aan de doelstelling om ultimo 2003 1,2 miljoen leden te hebben. Rabobank Aalte-Winters- wijk had tot en met juni de hoogste ledenratio met 27,66% en Rabobank Waspik had in juni met 2,66% de grootste leden groei. De Ledenbarometer én informatie over een onderzoek onder medewer kers naar ervaringen met het ledenprogramma staat op het RaboWeb, kolom Persoonlijk, Organisatie, Coöperatie, Communicatie, Leden: interne communica tie. Het onderzoek heeft plaats van 9 juli tot 11 augustus. De Virtuele Rabobank kreeg er in week 26 een recordaantal nieuwe klanten bij. Gesloten werden 11.797 nieuwe Rabox®- en 16.288 nieuwe Rabofoon-overeen komsten, nieuwe 'all-time' records. Het totaal aantal klanten met een overeen komst bedraagt nu ruim 2,5 miljoen. alleen nog maar met de Chipknip kunt betalen zal de komende tijd sterk toene men. "Vooral in de sectoren waarop wij ons met het mailpakket richten", voor ziet Van Woezik. "Zelfs de hele Nederlandse krijgs macht gaat in catering en vending volledig over op de Chipknip. Chippen heeft zowel voor de betaler als de ontvanger voordelen, zoals altijd gepast en snel betalen en het is veiliger dan contant geld. Ik verwacht dat chip pen uiteindelijk populairder wordt dan pinnen." Chippen zal ook een be langrijke rol spelen bij een soepele overgang naar de euro, omdat daardoor min der contant wisselgeld in omloop is. Momenteel zijn er in ons land 20 miljoen bankpassen met een Chip knip of Chipper en vinden er ruim 800.000 chip-transac ties per week plaats. Meer informatie over de gebruiksmogelijkheden van de Chipknip staat op het RaboWeb, Bedrijven, Infor matie, Product, Betalings verkeer, Productbeschrij vingen. De tekst van de Interpay-mailing komt bin nenkort beschikbaar. Een nieuw lijfrente-pro- dia en in het vierde num- duct, Nu Later, zal cen traal staan in de thema campagne Pensioenen van 3 tot 24 september. Voor (potentiële) leden geldt in de actieperiode een speci aal introductie-aanbod: de Rabobank stort 1.000,- extra in de polis. Dit aan bod komt in de massame- mer van het magazine 'U', dat eind augustus ver schijnt. Aan het marktbewer kingspakket en de commu nicatiemiddelen voor de campagne wordt de ko mende weken de laatste hand gelegd. Een ingelijst wielersbirt van Michael Boogerd, Vlijtige Liesjes kunstwerken van Rabobank Nederland en een muziekinstru ment uit de 19de eeuw. Een greep uit de artikelen die Rabobank Nedersticht onlangs liet veilen na baar algemene ledenvergadering op de bloemenveiling in Vleuten, een bedrijfsklant van de bank. Mede dankzij de veiling trok de vergadering meer dan 200 leden. De opbrengst van ruim f 8.000,- werd door de bank verhoogd met f 50.000,- en ging naar het Johannes Hospitium, een instelling waar terminale patiënten de laatste fase van hun leven kunnen doorbrengen. Het aantal leden van de bank is door de ledencampagnes en - activiteiten gestegen van 1.427 begin 2001 naar 1.829 nu. De groei van het aantal klanten dat actief virtueel bankiert blijkt gelijke tred te houden met de toename van het aantal nieuwe overeen komsten. Het campagne team Virtuele Bank roept banken dan ook op om te blijven focussen op het acti veren van bestaande én nieuwe klanten. Het project 'Afbouwen papieren lijstwerk' (APL) eindigt op 31 juli als eerste speerpuntproject van Progress. Doel van het project is 'papieren lijsten' om te zetten naar 'digi tale lijsten' via het Centraal Elektronisch Archief (CEA). Uit een enquête onder 92 banken blijkt dat een goede per formance van het CEA daarbij van cruciaal belang is. Het project APL zorgt onder meer voor een afname van werkzaamheden en stan daardisatie van processen. De banken hebben nu nog vaak last van de slechte per formance van het CEA, maar melden dit nauwelijks bij Servicedesk Arcade. Uit het onderzoek blijkt ook dat ze moeite hebben om de bespa ringen in te schatten en dat lijsten vanuit CEA onnodig worden geprint. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten werkt het projectteam aan verdere verbeteringen. Zo worden hulpmiddelen op het Rabo Web - de checklist output- controle met werkinstructies en het lijstinformatiebestand - gepromoot en banken geadviseerd het lokale prin ten terug te dringen. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten staat op het RaboWeb, Persoon lijk, Organisatie, Progress, Verbetervoorstellen, Speer punten 2001, Toelichting Pro gress verbetervoorstellen, 3: Afbouwen papieren lijstwerk, als gerelateerd document.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 3