o 6 Nieuwe Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen f 22 'Handen en voeten eens écht gebruiken voor samenleving' 300.000 losse verzekeringen omgezet naar pakketpolissen Jaarverslag CAAR 2000-2001 gereed Legionellapreventie in leidingwater 2 0 0 1 Conversie naar BCP afgerond Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 962 Week 25 Vrijdag 22 juni Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 •Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 De nieuwe Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen treedt per 1 juli in werking. De regeling is bedoeld voor zaken die te maken hebben met het werk, de arbeidsomstandigheden of de toepassing van de arbeidsvoorwaarden. Zowel mede werkers als managers kunnen er een beroep op doen. "De geschillenregeling komt in beeld als het de medewer ker en manager niet meer lukt om een meningsverschil uit te praten en als alle ove rige mogelijkheden binnen de bank zijn uitgeput", licht Peter van Hees, secretaris van de Geschillenregeling, toe. Van Hees bekijkt dan eerst of er tussen beide partijen nog kan worden bemiddeld. Lukt dat niet, dan wordt de zaak voorgelegd aan de Geschillencommissie. Die doet vervolgens een bindende uitspraak, waar aan alle partijen zich moeten houden. Er zijn vier Geschillen commissies: drie voor de lokale banken en één voor Rabobank Nederland. Iedere commissie wordt gevormd door één vertegenwoordiger namens de werknemers en één namens de werkgevers. Er is verder een landelijke voorzitter van buiten de or ganisatie, Piet Bartholomeus, Ruim twintig medewerkers van Rabobank Deurne leef den zich onlangs culinair uit op een pannenkoek-bak-dag voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten. Deze activi teit was één van de vrijwilli- gersprojecten door mede werkers van de bank. Het idee om 'onze handen en voeten eens écht te gebrui ken voor de samenleving' is afkomstig van financieel adviseur John Bellemakers. Het stimuleren van werk nemersvrijwilligerswerk is voor de Rabobank een speerpunt in het kader van het tonen van maatschappe lijke betrokkenheid. Bij de meeste lokale banken staat het nog in de kinderschoe nen, zo bleek afgelopen woensdag tijdens een studie dag over dit onderwerp in Utrecht. Aan de orde kwa men onder meer strategie en aanpak. Deze staan respec tievelijk in een brochure en een werkwijzer. Beide uit gaven zijn op te vragen bij het Adviescentrum Coöpe ratie Ontwikkeling, telefoon (040) 217 66 00. die alle commissies voorzit, en secretaris Van Hees. Om de onafhankelijkheid te bevorderen, hebben de ge kozen leden van de commis sie zitting in een andere regio dan die waar ze werk zaam zijn. In de CAAR-ver- gadering van 6 juni zijn de voorgedragen commissie leden en de voorzitter benoemd. De samenstelling van de Geschillencommis sies - en meer informatie over de regeling zelf - staat op de HRM-site van het RaboWeb. Verder zit bij de eerstvolgende RBij nog een folder over de regeling. In de vorm van een specia le editie van het CAAR-bul- letin wordt volgende week het CAAR-jaarverslag 2000- 2001 verspreid. Contact personen van de CAAR op de lokale banken ontvangen op woensdag of donderdag exemplaren voor alle perso neelsleden. Medewerkers van Rabobank Nederland ontvangen het jaarverslag op vrijdag, gelijktijdig met de Rabokrant. In het jaarverslag staan tal van interviews, onder meer met CAAR-voorzitter Wim Meijer en John van Nuenen, lid van de hoofddirectie én voorzitter van de werkne mersdelegatie van de CAAR. Deze interviews gaan onder meer over het functioneren van de medezeggenschap binnen de Rabobank, de opvolging van 'centrale' adviezen door lokale ban ken en de Rabobank-CAO. Daarnaast komen nieuwe leden van de CAAR-regio- commissies aan het woord over hun eerste ervaringen. Het mixed team van Rabobank Rotterdam won zaterdag het Intercompany Hockey Toernooi 2001. Veertien teams bonden in Tilburg de strijd aan, waaronder collega's uit Londen en Dublin. Aanvoerder Fabian van der Horst (gehurkt rechts), in het dagelijks leven accountmanager Grootbedrijf in Rotterdam: "Dit evenement is een sportieve strijd, maar daarnaast doe je ook leuke contacten op met allerlei collega's." Traditioneel organiseert de winnaar de volgende editie van het toernooi. Rabobank Rotterdam en Robeco doen dat volgend jaar juni samen. Voorinschrijvingen zijn welkom bij Van der Horst. De conversie van losse bedrijfspolissen naar de Bedrijven Compact Polis (BCP) zit er per 30 juni op. Lokale banken hebben dan in drie jaar tijd ruim 300.000 losse verzekerin gen omgezet naar 140 pakketpolissen. De Bedrijven Compact Polis werd in april 1998 geïntro duceerd, twee jaar nadat voor de particuliere klant de Alles in één Polis was ont wikkeld. Met de BCP biedt de bank een polis aan waar op ondernemers in zowel de agrarische als de niet-agrari- sche bedrijvenmarkt hun bedrijfsrisico's kunnen verze keren. Voor de klant heeft de BCP twee voordelen: hij ziet in één oogopslag waarvoor hij is verzekerd én hij krijgt korting als hij in meerdere rubrieken van de BCP een verzekering afsluit. De afgelopen drie jaar zijn met name bestaande verzeke ringsklanten benaderd voor de BCP. Alle klanten zijn door adviseurs van de Rabo bank persoonlijk over het pakket geïnformeerd. Daarbij is ook de verzekeringsporte feuille nog eens goed doorge nomen, waarna in veel geval len extra verzekeringsvormen zijn afgesloten. Net zoals andere werkgevers en gebouwbeheerders moet ook de Rabobank Groep vol doen aan de wettelijke ver plichtingen die na de legionella- uitbraak in Bovenkarspel in 1999 van kracht zijn geworden. Dit houdt in dat op 15 okto ber voor alle leidingwatersys temen in gebouwen van de Rabobank Groep een risico analyse moet zijn uitgevoerd. Daarnaast moet een beheers plan met betrekking tot het onderwerp legionella zijn opgesteld. Om de banken hierbij te ondersteunen is door de Rabobank Arbodienst een document met achtergrond informatie over legionella preventie opgesteld. Dit do cument staat op het Rabo Web, Bedrijfsvoering, Infor matie, Facility management, Facility management.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1