°4 05 Consumentenbond lovend over Virtuele Rabobank Themacampagne 'Internationaal'van start Direct Win 'Aanpassing prijsstelling safeloketten' levert 7 miljoen op Rapportcijfer SCH stijgt naar 7,4 SOCIAAL JAARVERSLAG 2000 VERSCHENEN 2001 Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 955 Week 18 Vrijdag 4 mei Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Consumenten die via hun PC bankieren, zijn het beste af bij de Rabobank. Dat concludeert de Consumentenbond, die afgelopen tijd de pc-pakketten van zes banken heeft onderzocht op gebruiksgemak, kosten en veiligheidsaspec ten. De resultaten van het onderzoek staan in de Geldgids van deze maand. De Consumentenbond on derzocht negen pakketten van zes banken (Rabobank, ABN-Amro, ING Bank, Post bank, SNS Bank en Fortis Bank). Vijf van deze pakket ten zijn cd-rom versies. De vier andere zijn Internetver sies. De Rabobank-producten die zijn getest zijn Tele bankieren 5.0 en Internet- bankieren. De conclusie van de Consu mentenbond is glashelder: de Rabobank biedt het beste pakket. Zowel op de punten mogelijkheden/gebruikersge mak als veiligheid haalden de pakketten van de Rabobank de hoogste score. Het totale oordeel luidt dan ook 'goed tot zeer goed'. De pakketten van ABN-Amro, Postbank en ING Bank worden als 'goed' beoordeeld. Minder positief is de Consumentenbond over de pakketten van de SNS Bank en Fortis. De Internet versie van SNS scoort een 'redelijk', het cd-rom pakket van Fortis presteert volgens de bond vanwege de beperk te mogelijkheden onder de maat. Wie elimineert de risico's? Zaken doen In India. advertenties komt ook be schikbaar voor lokaal ge bruik. De radiocommercials zijn tijdens de plaatsingswe- ken van de advertenties te beluisteren op Radio 1, 2 en 3 en Business News Radio. De Direct Win 'Aanpassing prijsstelling safeloketten' heeft 7 miljoen opgeleverd, ongeveer ƒ10 miljoen minder dan vooraf was ingeschat. Dat staat in de Progress-nieuws- brief, die eerder deze week verscheen. Progress berekende tijdens de realisatiefase van deze Direct Win dat een besparing van ƒ17 miljoen mogelijk zou moeten zijn. Na de start bleek echter het werkelijke aantal safeloketten lager dan aanvankelijk was aangeno men. Bovendien was de prijs- De Rabobank gaat zich met advertenties, radiocommer cials en banners op Internet profileren als internationale bank. Centrale boodschap is dat de bank een antwoord heeft op vragen over internationaal zakendoen. De thema campagne internationale dienstverlening loopt van 8 mei tot eind juni en wordt in het najaar herhaald. Uit recent onderzoek onder internationaal actieve MKB- bedrijven blijkt dat bij de keuze voor een bank vooral het internationale imago een rol speelt. "Over het interna tionale imago van de Rabo bank horen of zien we bijna niets", aldus een aantal on dervraagden. De Banken- monitor wijst uit dat ook de bedrijvenmedewerkers zelf meer overtuigd mogen raken van het internationale imago van de Rabobank. Redenen genoeg dus voor de thema campagne. Aan de orde ko men producten voor interna tionaal cashmanagement, de pc-adviestool 'Handelsrisico manager' en bovenlokale kennis- en adviesteams. Er zijn drie verschillende advertenties, die in de weken 19 en 21 in de landelijke dag bladen worden geplaatst. In de maand juni komen de advertenties twee keer in magazines als Elsevier en FEM De Week. Eén van de Lokale banken zijn steeds meer tevreden over de dienst verlening van het Service Centrum Hypotheken (SCH). Het gemiddelde rapport cijfer dat banken geven voor de dienstverlening in 2000 is een 7,4. Een jaar eerder gaven de banken nog een 7,0. De cijfers die het SCH krijgt, variëren van een 6,7 voor het onderdeel compleet heid assortiment tot een 8,0 voor bereikbaarheid van con tactpersonen bij het SCH. Verder blijkt uit de cijfers dat het SCH hoog scoort op het gebied van communicatie, het nakomen van afspraken en het snel reageren op vra gen. Aan het onderzoek deden 120 banken mee. Een gedetailleerd overzicht van de onderzoeksresultaten staat op het RaboWeb, Huis Hypotheekadvies, Informa tie, Dienstverlening RH&H, SCH. stelling van de bestaande loketten anders dan vooraf werd ingeschat. En ook waren er meer safeloketten in gebruik door de eigen bank dan vooraf was aangenomen. Het besparingspotentieel werd hierdoor teruggeschroefd naar 11,5 miljoen. Dat de uiteindelijke op brengst lager is uitgevallen, komt ook doordat een kwart van de banken niet aan het project heeft deelgenomen, 10% van de klanten de huur heeft opgezegd en 1% van de klanten de bank heeft ver laten. Het Sociaal Jaarverslag over 2000 is van de persen gerold. Net als in het Jaarverslag van de Rabobank Groep en het nog te verschijnen Duurzaamheidsverslag is bedrijfstrots het centrale thema. Het Sociaal Jaarverslag geeft een overzicht van de ontwikkelingen in de dienst verlening, het personeelsbe stand en Human Resource Management (HRM). Dat laatste zal volgens de samen stellers de komende jaren ingrijpend veranderen door de vraag naar andere com petenties, een andere hou ding en ander gedrag van de medewerkers. Het Sociaal Jaarverslag wordt begin vol gende week in beperkte mate verstuurd naar lokale banken en eenheden binnen Rabobank Nederland en komt dan ook op Internet: rabobankgroep.nl/jaarver- slag. Een samenvatting staat op het RaboWeb, kolom Persoonlijk, Medewerker, HRM. Attky van Grunsven, am bassadeur van bet Rabo bank Talentenplanis met haar kampioenspaard Bonfire in de bloemen ge zet op de Bloemendagen in de gemeente Anna Paulowna. Sponsor hier van is de lokale bank. Het is al 48 jaar traditie dat in de tuinen mozaïe ken van hyacinten wor den gemaakt. Het mozaïek met Anky en Bonfire werd uitgeroepen tot het allerm Basis vormde een foto uit bet eerste nummer van U. miste.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1