zo 04 Beeldmerk Rabobank bij bijna alle Nederlanders bekend Uitbreiding bedrijvenarrangement met Heineken il u 1 ICT-campagne Introductie LeefOptimaal Hypotheek Jaarverslag Rabobank Groep 2000 Ji 2 0 0 1 ■J KS55S3S Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 953 Week 16 Vrijdag 20 april Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Het beeldmerk van de Rabobank is één van de bekendste van Nederland. Dat blijkt uit een recent NIPO-onderzoek naar de bekendheid van vignetten en beeldmerken. Liefst 98% van de ondervraagden heeft het 'mannetje op de zon newijzer' wel eens gezien. 88% van de respondenten weet ook dat dit bij de Rabobank hoort. Het beeldmerk scoort daarmee even hoog als dat van Albert Heijn. NIPO heeft voor het on derzoek 1.074 gezinshoof den ondervraagd. Ze kregen een aantal vignetten voorge schoteld met twee vragen: 'Heeft u dit logo wel eens gezien?' en 'Wie maakt van deze afbeelding gebruik?' De respondenten kregen ook vignetten te zien van on der meer Shell, de Generale bank, McDonald's, de Post bank, ABN Amro en Van der Valk. Verder is onder zoek gedaan naar de beeld merken van Rabobank- dochters Interpolis en De Lage Landen (DLL). Het beeldmerk van Mc Donald's behaalde met tweemaal 100% de hoogste score, op de voet gevolgd door het beeldmerk van Shell. Vlak daarna komen de beeldmerken van Albert Heijn, de Rabobank, Van der Valk en de Staatsloterij. Het beeldmerk van de Rabobank blijkt bekender dan dat van ABN Amro (91 en 86%), de Postbank (89 en 83%) en de Generale Bank (42 en 30%). De beeldmer ken van de dochterinstellin gen scoren qua bekendheid echter behoorlijk laag. 19% van de respondenten heeft het logo van Interpolis wel eens gezien en 7% weet dat dit bij die verzekeraar hoort. Het logo van DLL werd door 13% herkend, maar slechts 1% associeert dit met DLL. Herbaalt Micbael Boogerd in de Amstel Gold Race op 28 april zijn prestatie van 2000 (2de) of van 1999 (lste)? Een beperkt aantal klanten en medewerkers kan daar 'live' getuige van zijn op de Rabobank-tribune. Het tribune-arrangement is, na de aanbieding in bet tweede nummer van nog niet hele maal volgeboekt. Met dit arrangement wordt de mogelijkheid geboden om tegen relatief lage kosten (f75.-) te genieten van een wielerwedstrijd op een onoverdekte tribune, met live beel den via een groot beeldscherm en commentaar van de Rabo- bankrenners Richard Groenendaal, Bobbie Traksel en Mare Wauters. Meer infortnatie over het arrangement staat op bet RaboWeb, kolom persoonlijk, Organisatie, PR en Sponsoring, Wielersport, Rabobank Wielerplan Hospitality 2001. Het bedrijvenarrangement met Heineken Nederland is uitgebreid met het systeem BREW - Benchmarking, Rappor tering en Early Warning. BREW is ontwikkeld door Heineken en Ernst Young, met medewerking van het team Arrange menten van Rabobank Nederland Grootbedrijf en ABN Amro, en getest bij onder meer een Rabobankrelatie. BREW is een vrijwel volle dig geautomatiseerd manage mentinformatiesysteem voor horeca-ondernemers die bij Heineken dranken afnemen en bij de Rabobank of ABN Amro bankieren. Onderne mer en betrokken (Rabo)- bank ontvangen ieder kwar taal van Ernst Young een complete resultatenrekening, die wordt afgezet tegen de prognose. Ook krijgen ze relevante financiële kengetal len met een zogenoemd early warning signaleringsmodel, dat een hulpmiddel kan zijn bij actief kredietbeheer door de bank. Verder is benchmar king een onderdeel van het systeem. Bedrijven kunnen BREW gebruiken in combi natie met de diensten van hun eigen accountant. Meer informatie over het arrange ment Heineken BREW staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informatie, Klant en markt, Arrangementen, Arrangement profit, Horeca. De kick-off van de pilot met BREW bij restaurant Luning in Ruinen, klant van Rabobank Hoogeveen. De Rabobank introduceert begin mei de LeefOptimaal Hypotheek. Deze is bestemd voor klanten met eigen ver mogen, bijvoorbeeld uit de overwaarde van de huidige woning. Zij kunnen met deze hypotheekvariant een nieuwe woning financieren, ook als de gevraagde lening hoger is dan de bank op basis van de verplichte inkomens/lasten- toets kan verstrekken. De klant stort zijn eigen vermo gen op een Beleggersrekening die hij aan de bank verpandt en belegt in Robecofondsen. Meer informatie staat in een Rabokrantartikel van 19 april op het RaboWeb. Het jaarverslag 2000 van de Rabobank Groep is deze week verschenen. Thema van het verslag is bedrijfs- trots. Dit thema komt tot uiting in kleine tekstblokjes van medewerkers en in de fotografie. Vanaf volgende week staat het jaarverslag ook op Internet (www.rabo- bankgroep.nl/jaarverslag). Lokale banken ontvangen deze week het opgegeven aantal jaarverslagen volgens hun abonnement. Dit aantal is na te gaan in de Rabo- Shop+ via productnummer 21322. Banken kunnen via de RaboShop ook extra exem plaren bestellen. Het bestel nummer is 7766. De bestel ling bestaat dan uit een jaar verslag met jaarrekening in een verzendhuis. De verpak king is hersluitbaar, zodat de afzender een eigen noot kan toevoegen. Margreet Wevers, Compe tentiemanager Informatie analyse, is één van de zes 'ambassadeurs' in de ICT- wervingscampagne van de Rabobank Groep. De adver tentie met Wevers staat van daag in Computable en mor gen in Elsevier. Alle zes ad vertenties worden tot en met 8 mei in verschillende media geplaatst, waaronder ook Volkskrant Magazine en Carp. De campagne is een initiatief van Rabobank ICT, Rabo bank Nederland Effecten diensten, Informatisering Be talingsverkeer, Informatise ring Financieren en Rabo bank International. Meer informatie staat in een Rabokrantbericht van 19 april op het RaboWeb.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1