°4 Rabobank stevig virtueel op kop Spaarpotten leeg in de Nationale Inzamel weken 12 Jaarverslag Klachtenservice Voorjaarscampagne start 19 mei Actie 'Geef de MKZ-boeren Toekomst' Vierde Rabogeldtelcentrale geopend in Veldhoven Visie IRIS op huidige beursklimaat 2 0 0 1 Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 952 Week 15' donderdag 12 april Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank steekt op het gebied van virtueel bankieren met kop en schouders boven de concurrentie uit. Uit recen te cijfers blijkt dat de Internetsite van de Rabobank twee maal zoveel verschillende bezoekers trekt dan die van de Postbank en zesmaal zoveel dan die van de ABN Amro. Mare Cootjans, manager Virtuele Rabobank: "Ruim een half miljoen klanten bezoekt elke maand mini maal één keer onze site. Het mooie is dat dit geen korte bezoekjes zijn, maar dat de klanten er echt wat doen: hun bankzaken regelen. De cijfers geven dus een goed beeld van hoe wij het op Internet doen. Daarnaast hebben we natuurlijk een groeiende groep gebruikers van de Rabofoon." De virtuele voorsprong van de Rabobank baart de con currentie inmiddels zorgen. Deze week kondigde de Post bank een grootse actie aan waarbij ze 500.000 Wap- telefoons aan klanten gaat uitreiken die in mei minimaal 1.000,- op een spaarrekening storten. En de ABN Amro biedt deze lente Internet- bankieren aan in combinatie met een voordelige IBM PC. Aantal unieke bezoekers Internetsite in januari 2001 Postbank Rabobank 100.000 200.000 300.000 400.000 500.000 600.( De Stichting 'Geef de MKZ- boeren Toekomst' organiseert een landelijke actie om de door mond- en klauwzeer getroffen boeren te onder steunen. Hoogtepunt is een grote actie-avond op zaterdag 14 april om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 2. Van daag ontvangen alle banken posters ter promotie van de TV-actie met het verzoek deze een goed plekje te geven. Ook krijgt elke bank hon derd exemplaren van de lan delijke MKZ-krant om uit te delen én zelf te lezen. Zater dagavond zal Henk van de Kerk namens de Rabobank een cheque overhandigen en de getroffen boeren een hart onder de riem steken. Verhuizen, de reclamecam pagne hypotheekrente, de actie vakantiegeld, de prijs van safeloketten. Over deze en andere onderwerpen kwa men vorig jaar klachten van klanten binnen bij Klach tenservice Rabobank Neder land. De invoering van het Transactiebeleid en de maat regelen uit Progress hebben gevolgen voor de relatie met klanten en leiden dan ook tot meerdere klachten. In totaal werden 1.652 klach ten ontvangen en behandeld. Bij de Klachtenservice kun nen klanten terecht die niet tevreden zijn met de oplossing die lokale banken bij een geschil bieden. Het Jaarverslag Klachten service Rabobank Neder land 2000 staat op het Rabo- Web, Persoonlijk, Organisa tie, Publicaties. Volgens Cootjans is dit alles echter geen reden om de geplande voorjaarscampagne te herzien. "We gaan als marktleider uit van onze eigen kracht. En dus gaan we van af 19 mei door op de door ons zo succesvol ingeslagen weg: het promoten van de Rabox® en de Rabofoon om onze virtuele voorsprong te vergroten. Daarnaast gaan we dit voorjaar via onder meer tv-commercials nadrukke lijk het gebruik van de direc te kanalen stimuleren door te wijzen op het gemak." Meer informatie over de campagne staat in een Rabo- krantbericht op het RaboWeb. Zoveel mogelijk Nederlandse munten (en biljetten) op de rekeningen van klanten gestort krijgen. Dat beogen de Nationale Inzamelweken, die lopen van 15 oktober tot en met 30 november. Het gaat om een interbancaire actie. Uit onderzoek blijkt dat er zo'n 1,8 miljard munten in spaarpotten, piekpijpen et cetera zitten. Bij Rabobank- klanten zijn dat er tussen de 350 en 600 miljoen. De inzameling van de munten gebeurt met' zogenoemde muntenknippen. Aan lokale banken wordt geadviseerd de actie niet commercieel uit te nutten, maar te streven naar een hanteerbare en logistiek beheersbare actie. Verder wordt banken aangeraden om een inschatting te maken van de kantoren die voor de actie in aanmerking komen en kritisch naar de personele bezetting te kijken in deze periode. Meer informatie staat op het RaboWeb, Per soonlijk, Organisatie, Euro, Eurowijzer, Roll-over draai boek Chartaal, Particulieren. Euromanagers en -coördina toren van lokale banken worden vanaf 23 april bijge praat tijdens de regiopresen taties van de euro-adviseurs. In Veldhoven werd eind vorige week de vierde Rabogeld telcentrale officieel in gebruik genomen. Tijdens de opening werd ook Rabobank Helmond in het zonnetje gezet. Dat is de honderdste RaboGeldServicebank, zoals banken worden genoemd die gebruikmaken van de Rabogeldtelcentrale. RaboGeldService houdt in dat het tellen en verwerken van bankbiljetten, Neder lands muntgeld en gegaran deerde betaalmiddelen en het leveren van muntgeld worden uitbesteed. In eigen beheer zorgen deze werk zaamheden bij banken vaak voor organisatorische proble men, door bijvoorbeeld niet te voorspellen pieken. Boven dien is het meestal efficiënter en goedkoper ze door de geld telcentrale te laten doen. De eerste Rabogeldtelcen trale ging in 1996 van start in Houten, in samenwerking met Brinks Nederland. Een jaar later volgde Zwolle en de derde centrale opende vorig jaar zijn deuren in Amsterdam. De vijfde Geld telcentrale komt in de loop van dit jaar in Rotterdam. Op dit moment zijn er 102 RaboGeldServicebanken, met jaarlijks gemiddeld 8.500 Paul van Daalen van de nieuwste Rabogeldtelcentrale over handigt Mariska van Keulen van Rabobank Helmond een trofee van versnipperde, afgekeurde Nederlandse bankbiljetten. zakelijke stortingen per bank. RaboGeldService is een onderdeel van Distributie 2000+ en maakt ook deel uit van de programma's ACE en Progress. Meer informatie staat op het RaboWeb, Bedrij ven, Informatie, Product, Be talingsverkeer, Handleidin gen Betalingsverkeer. IRIS, het researchinstituut van de Rabobank en de Robeco Groep, denkt dat het ergste op de beurzen achter de rug is. De aande lenmarkten zullen gaan vooruitlopen op het komen de economische herstel. De langetermijn-vooruitzichten blijven positief, maar niet met dezelfde uitbundigheid als in de jaren tachtig en negentig. Dat staat in een visie van IRIS op het huidige beursklimaat. Banken kun nen deze visie, samen met een begeleidende brief, stu ren naar beleggingsklanten. Meer informatie staat in een uitgebreide versie van dit bericht op het RaboWeb.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1