i6 03 85.000 Nieuwe leden RaboConnect breidt uit met kredietbeoordelaars Medewerkers trots op virtuele bank Hoge response magazine 'U' Nederlanders vertrouwen de Rabobank (Ver)koop verlofuren redelijk populair 2001 Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 948 Week 11 Vrijdag 16 maart Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 100.000 lezers van het magazine 'U' hebben de afgelopen periode de antwoordcoupon naar Best gestuurd. "Een ongelooflijk hoog aantal", zegt Jac van Bussel van het pro jectteam Ledenprogramma. "We rekenden op een response van twee procent. Maar nu al heeft vier procent van de lezers gereageerd." Van de 100.000 inzenders hebben 85.000 klanten belangstelling voor het lid maatschap. De rest deelt mee dat ze al lid zijn, 'U' reeds op een ander adres ontvangen of dat ze het magazine niet meer willen ontvangen. Van Bussel spreekt van een succes. "Dat we ook afmel dingen kregen na de eerste 'U', is logisch. Maar dat er zoveel belangstelling is voor het lidmaatschap, dat had den we niet durven dro men." Opvallend vindt hij het feit dat het gros van de aspirant-leden geen gebruik maakt van één van de leden aanbiedingen. "Dat bete kent dat deze mensen zich puur en alleen tot het lid maatschap voelen aange trokken en niet -zoals velen vooraf vreesden- gaan voor de spiegeltjes en de kraaltjes. 'U' levert dus een bijdrage aan het werven van meer en meer betrokken leden. Overigens is er wel belang stelling voor de aanbiedin gen. Vooral voor de korting op de Hiswa en de bancaire aanbiedingen." Deze week werd ook het lezersonderzoek van 'U' afgerond. De lezers waarde ren het blad met een 7. Van Bussel: "Uit het onder zoek blijkt verder dat de lezers vooral artikelen over bancaire onderwerpen wil len zien. In de volgende edities houden we daar reke ning mee." RaboConnect - het onderdeel dat banken voorziet van tijde lijke adviseurs - gaat een pool opzetten met kredietbeoordelaars van verschillende niveaus. Dat gebeurt op verzoek van lokale banken en Risicomanagement van Rabobank Nederland. Voor de nieuwe pool wordt gezocht naar zo'n vijftien bedrij- venadviseurs met belangstel ling voor bedrijfsfinancierin- gen, die minimaal twee jaar tij delijke functies willen vervullen. RaboConnect en Risicomana gement ontwikkelen hiervoor samen een opleidingstraject. Dat gaat, afhankelijk van het aantal aanmeldingen, vanaf 1 juni van start. Geïnteresseerde bedrijvenadviseurs van lokale banken kunnen hun CV, ver gezeld van een korte motiva tie, sturen naar Werving Selectie ABB, t.a.v. Mariëtte Smetsers, interne adrescode EW 1117. Het advies is een eventuele aanmelding eerst te bespreken met de manager. RaboConnect heeft op dit moment de beschikking over in totaal 105 tijdelijke finan cieel adviseurs, beleggingsad viseurs, hypotheekadviseurs en bedrijvenadviseurs. Meer informatie over RaboConnect staat op het RaboWeb, alle segmentsites, kolom Persoon lijk, Organisatie, Strategie en Resultaten. De nieuwe 'U' verschijnt op 2 april. Medewerkers zijn trots op de positie van de Virtuele Rabobank. Tachtig procent noemt de Rabobank als marktleider op dit ge bied. Dat blijkt uit de virtuele bankenmonitor, een medewerkers- onderzoek naar houding en gedrag ten aanzien van de virtuele bank. Dit onderzoek vindt tot eind 2002 nog driemaal plaats. Nederlanders hebben veel vertrouwen in het merk Rabo bank. Dit blijkt uit het onderzoek 'European Trusted Brands 2001' van Readers's Digest. Eenderde van de ondervraag den noemde de Rabobank als betrouwbaarste bank. De Rabobank was de beste in de categorie banken/ hypotheekkantoren in Neder land. De top vijf met betrek king tot betrouwbaarheid bestond verder uit ABN Amro (24%), Postbank (15%), ING bank (6%) en Fortis (5%). Op een 5-puntsschaal gaven de ondervraagden de Rabo bank 3,85 voor kwaliteit, 3,67 voor 'waar voor uw geld' en 3,97 voor betrouwbaarheid. Imago scoorde 3,79 en 'begrip voor de behoeften van de consument' 3,76. Voor het onderzoek zijn zo wel medewerkers van Rabo bank Nederland als lokale bankmedewerkers benaderd. Ze kregen vragen over hun houding ten aanzien van vir tueel bankieren, maar er werd ook gevraagd naar de mate waarin ze zelf gebruikmaken van de directe kanalen. De monitor toont aan dat 13% van de lokale bankmede werkers geen gebruik maakt van één van de vier virtuele producten (Rabofoon, Rabo Orderlijn, Rabo Telebankie ren of Rabo Internetbankie- ren). Onder medewerkers van Rabobank Nederland is dit zelfs 37%. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de medewer kers die wel virtueel bankie ren, er erg tevreden over zijn. Daarnaast neemt het aantal medewerkers dat gebruik maakt van virtuele diensten sterk toe. Dat geldt met name voor het aantal Internet- bankierders. Uit het onderzoek kan verder worden geconcludeerd dat er Medewerkers en andere belangstellenden konden maandag via Internet chatten met Hans Smits over de jaarcijfers. Zo'n zestig personen maakten van deze nieuwe mogelijkheid gebruik. Ze stelden ook vragen over de Europese alliantie, beleggen bij de Rabobank en bet sluiten van kantoren. Smits gaf met assistentie van Willy Asmussen van Corporate Comminicatie direct ant woord en sprak na afloop van een 'snelle en leerzame ervaring'. Hij was sowieso goed geluimd. Eerder die dag maakte Smits immers de jaarcijfers bekend. En die waren over de hele linie uitstekend. Alle informatie over de jaarcijfers staat op het RaboWeb. behoefte is aan meer com municatie over de Virtuele Rabobank. Een derde van de medewerkers zegt namelijk er onvoldoende kennis over te hebben. Daarnaast weet bijna geen enkele medewer ker wat de term Random Access Banking inhoudt. Een samenvatting van het onderzoek staat op het RaboWeb, Informatie, Bedie ningsconcepten, Virtuele Rabobank, Algemeen. De huidige Rabobank-CAO biedt medewerkers de keuze mogelijkheid om verlofuren te (ver)kopen. Hiervoor was be hoorlijk wat belangstelling. In totaal heeft 5,4% van de ruim 44.000 medewerkers die onder de CAO vallen 'gehandeld'. Tot maart kochten 1.475 col lega's gemiddeld 55,7 vrije uren en 896 collega's verkochten ge middeld 64,9 uren. De meeste gebruikers zitten bij Rabobank Nederland, zo'n 10%. Bij de Lage Landen bijvoorbeeld had slechts 3,7% belangstelling.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1