Doorbraak in zakelijk betalingsverkeer Medewerkers bereid mee te werken aan Progress 12.000 klanten behouden door'Achterdeur Dicht!' Introductiebijeenkomst nieuwe stijl WAARDETRANSPORT TIJDENS CARNAVAL 2 0 0 1 Real time betalen mogelijk met nieuwe versie RTE 23ox Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 945 Week 8 Vrijdag 23 februari Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Redactie: Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Real time betalen of geld ontvangen en direct beschikken over actuele rekeninginformatie. Die unieke mogelijkheid biedt de nieuwste versie van Rabo Telebankieren Extra voor Windows (RTE-W 3.0). Volgend weekend valt de cd- rom bij zo'n tienduizend bedrijfsklanten op de mat. De Rabobank is de eerste van de drie grote banken in Nederland die real time beta len mogelijk maakt. Deze manier van telebankieren betekent voor de klant dat er direct wordt betaald en, als de begunstigde ook Rabo- bankklant is, deze direct wordt gecrediteerd. Beide klanten beschikken dan meteen over de meest actuele rekeninginformatie. Volgend weekend ontvangt de eerste groep van tiendui zend RTE-klanten de cd-rom met de nieuwste versie van RTE. Het gaat hierbij klanten in de autohandel, de transportsector en de auto matiseringsbranche. Met na me voor deze klanten is het van belang dat zij direct kun nen zien of een betaling is gedaan. In de autohandel worden bijvoorbeeld kente kenbewijzen pas verstrekt na betaling. En in de transport sector rijdt een vrachtwagen pas weg nadat de klant heeft betaald. De tweede groep van tien duizend telebankierders ont vangt de cd-rom een week later. In dat geval gaat het om klanten die nog met de DOS- versie van RTE werken. Zij krijgen ook een brief waarin wordt gemeld dat de DOS- om versie per september niet langer wordt ondersteund. Na deze uitlevering last de Rabobank een pauze van vier weken in om te kijken of het product aan alle wensen vol doet. Daarna wordt RTE-W 3.0 elke week aan tiendui zend klanten verstrekt. Maken deze talenten kans op een jaar begeleiding door Anky van Grunsven? Dat wordt duidelijk op 18 april tijdens de Rabobank Talentenshow in het Drenthse ExlooDe avond wordt opgeluisterd met muziek van Edsilia Rombley en dans van Tineke Bartels met bet Academy ballet. Kaarten bestellen kan tot 15 maart. Onder de grote rivieren wordt de laatste hand gelegd aan praal wagens en outfits. Een aantal Rabobanken sluit maandag en dinsdag geheel of gedeeltelijk. Brinks wil graag uiterlijk van daag weten welke banken wan neer bereikbaar zijn, zodat zij hun routes kunnen aanpassen. Driekwart van de lokale bankmedewerkers vindt Progress belangrijk en noodzakelijk. Zij zijn dan ook bereid om bij de eigen bank mee te werken aan het programma. Dat blijkt uit de Communicatie Monitor Progress, een terugke rend onderzoek naar de beleving van Progress. Uit het onderzoek blijkt verder dat alle medewerkers bekend zijn met de naam en de doelen van het program- Deze week werd bekend dat de Progress-actie 'Opheffen slapende effecten- en beleggersrekeningen' is uitgesteld. De selectie die als basis diende voor de cen trale mailing bleek onjuist. Begin april ontvangen de banken een nieuwe selectie. ma. Daar staat echter tegen over dat maar een kwart van de respondenten weet in welk stadium Progress zich bevindt. Een grote groep medewerkers zegt dan ook behoefte te hebben aan dui delijke informatie over het programma. Meer over het onderzoek komt in de eerste Progress- nieuwsbrief. Die staat vol gende week op het Rabo- Web. Het benaderen en nabellen van hypotheekklanten, waar van de rente opnieuw moet worden vastgesteld, werpt zijn vruchten af. Jaarlijks blijven er namelijk zo'n 12.000 klanten bij de Rabobank, die zonder actieve benadering vertrokken zouden zijn. Dat blijkt uit de evaluatie van de actie 'Achterdeur Dicht!'. 'Achterdeur Dicht!' is een relatie-onderhoudsprogram- ma met als doel bestaande hypotheekklanten voor de Rabobank Groep te behou den. Dat is broodnodig, want voordat 'Achterdeur Dicht!' in 1997 van start ging liep jaarlijks 8% van de hypo theekklanten over naar een concurrent. "Maandelijks benaderen we 20.000 klanten", licht Carla Schelling van Markt bewerking Communicatie toe. "Dat zijn klanten van wie de rente opnieuw moet worden vastgesteld, wiens rentebedenktijd ingaat of die qua kenmerk lijken op klan ten die daadwerkelijk naar de concurrent zijn overge stapt. Deze klanten krijgen een centraal verstuurde brief en worden vervolgens door de lokale bank gebeld om een adviesgesprek in te plannen." Aan de actie nemen bijna alle banken deel. Opmerkelijk is dat bij banken die niet deelnemen het royeringsper- centage ten opzichte van 1998 (8,3%) onveranderd is, terwijl dit bij 'Achterdeur Dicht!'-banken is terugge bracht tot iets meer dan 5%. Het royeringspercentage on der benaderde klanten is met 4,1% nog lager. Schelling: "Conclusie is dat dankzij 'Achterdeur Dicht!' zo'n 12.000 klanten per jaar voor de organisatie worden behouden. En dat levert ook wat op. De kosten van de actie bedragen 13 miljoen gulden, terwijl de opbrengst wordt geraamd op circa 36 miljoen." Nieuwe medewerkers van lokale banken én Rabobank Nederland krijgen voortaan een gezamenlijke introductie bijeenkomst van een halve dag. Op 2 april wordt de eerste lichting verwacht in Utrecht. Vanaf die datum volgt elke maand een sessie voor zo'n honderd deelnemers. In de bijeenkomst wordt onder meer ingegaan op de structuur en besturing van de organisatie, de historie en de toekomst en het HR- beleid. De kennismakings video 'Klaar voor de start' wordt vertoond en er zijn gesprekken met directiele den van lokale banken en Rabobank Nederland. Er is ruimte voor discussie en onderlinge kennismaking. Het programma wordt afge sloten met een gezamenlijke lunch. Voordelen van deze aanpak zijn volgens Hans Groenen van Human Re sources ABB onder meer het leggen van een gemeen schappelijke basis en con tacten met collega's uit het hele land. Deelnemen kost tweehonderd gulden. Nieuwe medewerkers kunnen door hun management worden aangemeld. Over de manier van aanmelden - vermoede lijk via het Rabo Web - volgt nader bericht.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1