Marktaandeel hypotheken terug op het oude niveau Agrarisch kenniscentrum RaboShop wordt virtueel marktplein 'U' vandaag bij klant op de mat Ell wint actie Oudedagsparen 2001 25 t °9oz Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 943 Week 6 Vrijdag 9 februari Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 Het aandeel van de Rabobank in de hypotheekmarkt steeg in december naar 25%. Dat blijkt uit deze week openbaar gemaakte cijfers van het Kadaster over de nieuwe hypothecaire inschrijvingen op woonhuizen. De forse stijging is volgens segmentmanager Financieel en Huis Hypotheekadvies Jules Coenen vooral toe te schrijven aan het eind oktober ingezette Najaarsoffensief Hypotheken. "Direct na de start van het offensief op 23 oktober waren de effecten al merkbaar", licht Coenen toe. "Bij een groot aantal banken nam het aantal aanvragen voor adviesge- sprekken fors toe. Bovendien steeg het aantal aanvragen via Internet sterk. Lag dat in oktober nog op een gemid- Marktaandeel woninghypotheken Rabobank in 2000 30] Totaalaantal Aankoop aantal B Oversluiting aantal 20 15 10 feb maart april mei juni juli aug sept okt Het magazine 'U' valt vandaag en morgen bij 2,4 miljoen leden en klanten op de mat. Het Ledenprogramma van de Rabobank, dat in juni van start ging met de introductie van Rabobank Ledencertificaten, krijgt daardoor een nieuwe impuls. Met de komst van 'U' begint ook de actieve leden werving bij lokale banken. Daarom werd geadviseerd om begin deze week een in terne aftrap te organiseren. De meeste banken hebben dat inderdaad gedaan, meldt het projectbureau Leden programma. Sommige banken maakten er zelfs een feestje van. Zo hadden de mede werkers van De Stelling werven een gezamenlijk ont bijt onder het mom 'durf jij met ons een beschuitje te eten', waarna in werkgroepen ver der werd gepraat over de componenten. In Noordwest Friesland ontvingen alle mede werkers een geknoopte zak doek met daarop vijf redenen om lid te worden. Een uitge breide evaluatie van de af trap verschijnt binnenkort. In het kader van de leden werving verschijnt op 13 en 16 februari een advertentie in de landelijke en regionale dagbladen. Inmiddels is ook een advertentie voor lokaal gebruik beschikbaar. Deze is vanaf maandag te bestellen in de Raboshop (artikel nummer 81541). In de eerste 'U' staan artikelen over het lidmaatschap, beleggen, verzekeren en pensioenen. Daarnaast speciale aanbiedingen voor leden. Verder een verhaal over ondernemende scholieren en portretten van mensen die fan zijn van een bepaald aan deel. delde van veertig per week, begin november was dat al gestegen naar 160." Het marktaandeel steeg hierdoor in december naar 25%, waardoor het cumula tieve marktaandeel over het hele jaar 2000 groeide naar 21,7%. De achterstand ten opzichte van 1999 werd daarmee teruggebracht tot 0,2%. Coenen: "Dit is met name te danken aan de resul taten in de aankoopmarkt, waarbij het marktaandeel in december uitkwam op 27,3%. Dat is ruim 5% hoger dan in de overige maanden van vorig jaar." Het offensief wordt in ieder geval voortgezet tot april. In april en mei staat in de marktbewerking het thema Wonen centraal. Daarover binnenkort meer informatie. Peter Koppenjan (Rabobank Emmen) en Gerrie Huime-Veelers (ACM) legden de eerste steen voor het agrarisch centrum. In Klazienaveen verrijst een kenniscentrum voor agrariërs. Hier bieden diverse organisaties hun agrarische klanten diensten aan op het gebied van bedrijf en bedrijfsvoering. Initiatiefnemers Rabobank Emmen en Aan- en verkoop Combinatie Meppel (ACM) legden op 2 februari de eerste steen. Karei van Vugt, adjunct regiodirecteur Noord Neder land, is enthousiast over het initiatief. "Agrarische klanten krijgen steeds vaker te ma ken met schaalvergroting en bedrijfsbeëindiging en vra gen daarom steeds meer Rabobank Ell en omstreken is winnaar van de actie Oude dagsparen 2000. Financieel adviseur Natasja Driessen: "Vlak voor de actieperiode is ons financieel adviesteam van start gegaan. We wilden laten zien wat we kunnen." De actie liep van 1 oktober tot 31 december 2000 en had tot doel landelijk 35.000 koopsompolissen te verko pen. Dit zijn er uiteindelijk zo'n 45.675 geworden. De actieresultaten staan op het Raboweb, Financieel Advies, Informatie, Marktbewerking, Acties levensverzekeringen, Interpolis, Lokale marktbe werking. kennis van hun bedrijvenad- viseurs. Het agrarisch cen trum biedt de Rabobank een uitstekende mogelijkheid om zich als kennisbank in de markt te zetten." De Rabobanken Emmen, De-Beek-Dal-Veste en Klen- ckeland werken met onder andere zes agrarische bedrij- venadviseurs vanuit het cen trum. De ACM opent in Klazienaveen een 'Weikoop- winkel' en onder de naam TCN biedt zij de glastuin bouw alle bedrijfsbenodigd- heden. Samen met andere partijen wordt zo één loket voor agrariërs gecreëerd. De opening van het centrum is gepland voor 20 juni. De RaboShop wordt momenteel omgebouwd tot een virtueel productverantwoordelijken. marktplein. Een ontmoetingsplaats voor bestellers, leveran ciers en interne opdrachtgevers, waarover Fysieke Distributie de regie voert. Voordelen zijn meer bestelgemak, kosten besparing, meer snelheid en een divers assortiment. De RaboShop nieuwe stijl bestaat uit de huidige Rabo Shop - drukwerk, relatiege schenken en kantoorartike len - én de RaboShop+, die abonnementen en evene- ments- en IT-producten levert. In de toekomst is er één bestelpunt en kan ieder Rabo- bankonderdeel alle produc ten bestellen. Het complete bestelproces verloopt in de nieuwe situatie geautomatiseerd. De aange boden artikelen worden opti maal op de Rabobank afge stemd en staan onder voort durende controle van interne Voorbereidingen om het assor timent uit te breiden met onder meer meubilair zijn gestart. De nieuwe versie van de RaboShop is een belangrijke mijlpaal binnen het elektro nisch inkopen, oftewel e-pro- curement, dat deel uitmaakt van het e-commercebeleid van de Rabobank Groep. Meer informatie over de veranderingen staat in de RaboShop, onder de kopjes 'Ontwikkelingen' en 'Nieuws'.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1