Hoofddirectie wil het aangesloten bankenbedrijf directer aansturen Landelijke Fietsdag op 12 mei Kernfuncties bij banken geactualiseerd Lokaal Distributieplan beschikbaar 2001 Telefonisch spreekuur Progress met Jac Verhaegen I9oi Rabokra Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 940 Week 3 Vrijdag 19 januari Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 «Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomailrfm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 De hoofddirectie wil op korte termijn een nieuw besturingsmodel invoeren voor het aangesloten ban kenbedrijf (ABB). De kern is een meer directe aansturing door de leden van de hoofd directie. Doel daarvan is meer efficiency, kortere communicatielijnen en een grotere slagvaardigheid. Er is opnieuw een tele fonisch spreekuur over het programma Progress gepland. Dat zit nu in fase 3 - de realisatie - en ban ken zullen daar het nodi ge van merken. Op maan dag 29 januari tussen 11.00 en 12.00 uur kun nen medewerkers met prangende vragen over Progress terecht bij Jac Verhaegen, directielid RNAB en vanaf 1 febru ari lid van de hoofddirec tie. Hij is te bereiken op het speciaal gereserveer de telefoonnummer (040) 217 68 99. Jac Verhaegen wordt het zes de hoofddirectielid. De hoofddirectie zal de rechtstreekse verantwoorde lijkheid voor de aansturing van RNAB op zich nemen. In de praktijk betekent dit dat Hans ten Cate zich gaat rich ten op Rabobank Nederland Grootbedrijf en Risicomana gement en John van Nuenen op onder meer lokale ban ken, human resources, het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling en de regiodi recties. Jac Verhaegen, op dit moment RNAB-directeur en vanaf 1 februari hoofddirec tielid, krijgt als aandachtsge bieden onder meer de Product Markteenheden en de ICT- aangelegenheden van het ABB. Financiële besturing wordt het aandachtsgebied van Wim van den Goorbergh. Als gevolg van het nieuwe model houdt de huidige di rectie van Rabobank Neder land Aangesloten Banken op te bestaan. Directievoorzitter RNAB Pieter van der Weijden gaat zich in de toekomst bezighouden met strategische beleidsonderwerpen. De organisatorische opzet en de gevolgen van het nieu we besturingsmodel ABB worden de komende weken uitgewerkt. Het plan is om in februari een uitgewerkt mo del ter advisering voor te leg gen aan de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland. Kennismaken met Internetbankieren. De klanten van Rabobank Valkenburg aan de Geul kunnen dat sinds vorige week in het lokale Internetcafé. Dat is gevestigd in de hal van het gloednieuwe hoofdkantoor van de bank. "We wilden er echt iets aparts van maken", vertelt managementassistente Monique Prompers, "en niet zomaar ergens een PC voor alge meen gebruik neerzetten.Het café, met 'bar' en verlaagd pla fond, valt duidelijk op in hal. De klanten lopen er makkelijk naartoe. "We laten zo zien dat we het virtueel bankieren heel serieus nemen en maken de drempel om er eens mee te experi menteren laag. De eerste reacties zijn zeer positief." Alle kernfuncties bij lokale banken zijn herijkt en op nieuw gewaardeerd. Het resultaat hiervan is een uitbreiding naar 27 functies. Vooral de segmenten Cliënten Advies en Bedrijven hebben er kernfuncties bijgekregen. De functies en functiepro fielen zijn afgestemd op het huidige beleid voor de geza menlijke aangesloten ban ken. Ook zijn alle functies met het HAY-systeem ge waardeerd. Bij dit proces hebben lokale banken en de eenheden Human Resources Consult, Bedieningsconcep ten en Sociaal Beleid en Arbeidsverhoudingen nauw samengewerkt. Compleet nieuwe functie profielen zijn er voor onder meer de reisadviseur en de adviseur betaaldiensten. De functies van de medewerker Cliënten Service en de mede werker commerciële binnen dienst Financieel en Huis Hypotheekadvies zijn beide gesplitst in twee nieuwe func ties. Bij Bedrijfsvoering hoort het takenpakket van de assistent-controller voortaan deels bij de financieel con troller en deels bij de risico- en procescontroller. De nieuwe functieprofielen en een toelichting op de veranderingen staan op het RaboWeb, Medewerker, Loopbaan(Rails). Hoeveel medewerkers en kantoren heb je als bank nodig om de markt goed te bewerken? En hoe groot moeten die kantoren zijn? Het antwoord op onder meer deze vragen kan worden gevonden met het Lokaal Distributieplan. Informatie over dit nieuwe hulpmiddel voor de lokale invoering van Distributie2000+ is bekend bij de Verandermanager. Het Lokaal Distributieplan helpt de bank op twee terrei nen. Allereerst kan ermee worden vastgesteld welke gevolgen Distributie2000+ en de lokale doelstellingen hebben voor de kanalenmix van de bank. Zo geeft het plan een antwoord op de vraag hoe en in welke om vang de verschillende distri butiekanalen moeten worden ingezet en wat hun onderlin ge samenhang is. Daarnaast geeft het plan aan welke acties prioriteit hebben om tot een gedegen invoering van distributie2000+ te komen. Bij banken die het Lokaal Distributieplan inzetten, wordt in een proces van acht weken allereerst begonnen met het verzamelen van informatie. Dat gebeurt door te turven in de bankhal en een enquête binnen de bank. Vervolgens komt er per seg ment een rapportage waarin de huidige en gewenste kana lenmix voor het betreffende segment wordt uitgewerkt. Na bespreking daarvan volgt een eindpresentatie. Deze vormt tevens de start van de implementatie van Distributie 2000+. Banken die meer willen weten over het Lokaal Distributieplan en de moge lijkheden ervan voor hun eigen werkgebied, kunnen contact opnemen met hun Verandermanager. Informatie hierover staat ook op het RaboWeb, kolom Informatie, Bedieningsconcepten, Distri butiebeleid. Op 12 mei is het weer zover. Dan melden zo'n 250.000 sportievelingen zich bij één van de 382 startpunten om deel te nemen aan de Landelijke Fietsdag. De Rabobank, die het recreatieve fietsen in Nederland wil stimuleren, sponsort dit evenement. en Sponsoring, Wielersport Daar staat ook informatie en op de Communicatiesite. over het inhaak-pakket.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1