ledenwaardering loont' 'NOODZAKELIJK LEESVOER' Magazine U: een operatie die zijn weerga niet kent Coöperatie op het RaboWeb Rabobank Veldhoven stelt lid al twee jaar centraal Succes ledenbeleid hangt af van medewerkers 1.200.000 leden in 2003 Meedenken over het distributiebeleid, beslissen welke maatschappelijke projecten worden gestimuleerd of ge woon gezamenlijk een glaasje wijn heffen. Deze en andere activiteiten staan sinds twee jaar op de agenda van de leden van Rabobank Veldhoven. Volgens medewerker Communicatie en Coöperatie Tom Buijtels spinnen zowel lid als bank er garen bij: "Ledenwaardering loont." Veldhoven startte twee jaar geleden met het lokale Ledenwaarderingsprogram- ma. De bank nam toen deel aan Accent en vond het logisch dat dit programma ook voor leden werd ingezet. Buijtels: "Daarvóór had den we de leden verwaar loosd. Dat werd pijnlijk dui delijk toen we in 1998 bij de leden de belangstelling voor activiteiten gingen toetsen. Van de 2.000 aangeschreven leden bleek een deel te zijn verhuisd, een deel te zijn overgestapt naar een andere bank en een deel te zijn overleden. Toen is besloten om de leden voortaan echt centraal te stellen." Allereerst schoonde de bank het ledenbestand op, waardoor er zo'n 750 over bleven. Daarna ontwikkel de de bank een programma. Buijtels: "Aanvankelijk be stond dat uit het opwaarde ren van de Algemene Vergadering. Maar dat werd snel meer. Met als resultaat dat de leden nu bijvoorbeeld invloed kunnen uitoefenen door deel uit te maken van een klankbordgroep of sti muleringsplatform, maar De map Coöperatie op het RaboWeb is gewijzigd. Alle informatie over het leden- beleid is nu ondergebracht in negen rubrieken en daardoor sneller en eenvoudiger op te vragen. De map staat op het RaboWeb, kolom Persoon lijk, Organisatie, Coöperatie. Overigens is ook een handig hulpmiddel ontwikkeld waar mee in één oogopslag duide lijk wordt waar welke infor matie is ondergebracht. Dit hulpmiddel, 'de Zoekstructuur RaboWeb Coöperatie Staps gewijs' staat op het RaboWeb. ook kunnen netwerken tij dens één van onze wijnproef avonden of seminars." Het succes van het leden beleid is volgens Buijtels echter volledig afhankelijk van de wijze waarop de bankmedewerkers ermee om gaan. "Daarom zijn we vorig jaar een intern be wustwordingsproces gestart. Daarin moesten medewer kers zelf argumenten verza melen vóór het lidmaat schap. In totaal hebben we zo 15 argumenten verza meld, die zowel in het ver koopgesprek als op een ver jaardagsfeest kunnen wor den gebruikt. Die argumen ten staan nu op elk bureau." Door dat proces is het lid maatschap binnen de bank behoorlijk gaan leven. Zo sterk zelfs, dat het ledenbe stand inmiddels weer wat is gegroeid. Buijtels: "Adviseurs durven het lidmaatschap aan te snijden tijdens ver koopgesprekken. En steeds vaker blijkt dat klanten juist dan voor ons kiezen. In dat opzicht kun je zeggen dat ledenwaardering loont. Niet alleen in financiële zin overi gens. Want betrokken leden zijn van onschatbare waarde voor onze bank." Vanaf 6 mei 2000 is het aantal leden gegroeid met 60.323. Het totaal aantal leden komt hiermee per 16 januari 2001 op 546.967. Doel van het Leden programma is een ledenbe stand van 1.200.000 op 1 januari 2003. Omgerekend zijn dit 35 leden per mede werker in twee jaar (bij 37.000 medewerkers van lokale banken). Elke lokale Rabobank streeft naar een ledenbestand van minstens twintig procent van haar vol wassen klanten. Momenteel is dat nog geen tien procent. Bunschoten-Spakenburg staat vooral bekend als vissers dorp. Dat er in het plaatsje ook veel op het gebied van plat telandsontwikkeling gebeurt, is minder bekend. De Rabo bank organiseert daarom jaarlijkse een boerendag waarin de boer als ondernemer wordt voorgesteld. Dit is een prak tijkvoorbeeld van hoe banken invulling kunnen geven aan maatschappelijke betrokkenheid. Meer informatie staat op het RaboWeb, kolom Persoonlijk, Organisatie, Coöperatie, Praktijkvoorbeelden. Daar staan ook tal van andere voorbeelden. Zoals de businesslunch van Noordwijk-Noordwijkerhout, de Kunstdag van West- Flakkee, het interne bewustwordingsproces van Nootdorp- Pijnacker, de klankbordgroepen Klanttevredenheid en Sponsoring van Alphen aan de Rijn en het virtuele Ledenpunt van Amsterdam. Rabobank coöperatie ledenbeleid Ledenprogram ma. Dat staat in het docu ment 'Hoe en wat van het Ledenprogramma', dat alle medewerkers van lokale banken vandaag of morgen ontvangen. Het informatiepakket geeft weer hoe ledenbeleid, lid maatschap, ledenwerving en Ledenprogramma vanuit de coöperatieve identiteit van de Rabobanken inhoud heb ben gekregen. Ook de bete kenis van betrokken leden voor de lokale bank komt aan bod. Medewerkers van Rabobank Nederland heb ben het pakketje ook ont vangen. Volgens de ontwik kelaars 'noodzakelijk lees voer' voor alle medewer kers. Als op 9 februari bij zo'n 2,3 miljoen betekenisvolle klan ten en leden van de Rabobank het magazine U door de brievenbus glijdt, is er een operatie verricht die in Nederland zijn weerga niet kent. Niet alleen wordt voor het eerst in één klap een magazine geïntroduceerd met een der gelijke hoge oplage, ook de distributie door de PTT is een project dat niet vaak eerder is vertoond. Op die bewuste vrijdag hebben de Nederlandse postbodes elk ruim twintig kilo extra te bezorgen. Het magazine U is het meest tastbare onderdeel van het Ledenprogramma. Het is het magazine voor klanten en leden van de Rabobanken en wordt inge zet als gezamenlijk instru ment voor marktbewerking en ledenwerving. "Vorig jaar hebben we onder meer met de ledencertificaten zo'n vijftigduizend nieuwe leden geworven. In de Centrale Kringvergadering is afge sproken dat eind volgend jaar twintig procent van de volwassen klanten lid is. Dat betekent dat er nog zo'n 700.000 nieuwe leden bij moeten. Het magazine U zal in die ledenwerving een cen trale rol spelen", aldus Henny van Egmond, pro jectleider U bij Markt- bewerking&Comm unica tie. Het magazine verschijnt zes keer per jaar en krijgt een virtueel zusje op www. rabobank.nl. Daar komt aanvullende en actuele in formatie, krijgen leden de ■n.-di'rn mogelijkheid mee te praten en staat meer informatie over de ledenaanbiedingen. Lokale banken kunnen zelf ook een nieuwsbrief uitge ven onder de naam U. Met deze nieuwsbrief wordt het beeld dat klanten van de Rabobank hebben meer in lijn gebracht. Informatie over U Lokaal staat op het RaboWeb. Daar is ook Vóór U te vinden, een document met meer informatie over de inhoud van het magazine U, de aanbiedingen en de afhandeling daarvan. De data en hoofdthema's van de eerste zes edities zijn (onder voorbehoud): Nummer 1: 9/10 februari Nummer 2: 6/7 april Nummer 3: 8/9 juni Nummer 4: 31 augustus 1 september Nummer 5: 19/20 oktober Nummer 6: 7/8 december 'Pensioenen en ledenwerving' 'Wonen' 'Virtuele bank' 'Starters en jeugd/ jongeren' 'Euro' 'Euro'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 2