'Een leuke klus die alleen maar leuker wordt' De acht componenten van het ledenprogramma Alle klanten welkom als lid 17-01-2001 Speciale uitgave over het nieuwe Ledenprogramma Ledenprogramma integreert coöperatief en dagelijks bankieren Gezamenlijke aftrap Ledenprogramma Belangrijke data Rabokrant Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: fm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 "De ver-van-mijn-bed-show die de coöperatie voor velen was, is verleden tijd. Het Ledenprogramma gaat ervoor zorgen dat het coöperatieve en het dagelijkse bankieren in eikaars verlengde komen te liggen", zegt een enthousiaste projectleider Ad Bakermans. Het Ledenprogramma bestaat uit ledenactiviteiten en -voordelen en gaat volgende maand gefaseerd van start. Met begin februari het eerste ledenma gazine U en vanaf 12 februari een externe campagne. Céline Wevers, communica tie-adviseur bij Rabobank Alphen aan den Rijn, onder schrijft de mening van Bakermans. "De uitdaging is om coöperatie en leden als deel van het dagelijkse werk te zien." Wevers heeft vorig jaar bijna twintig bijeenkom sten over het ledenbeleid gepresenteerd bij lokale ban ken en vervolgens tijdens een 'heisessie' meegedacht over het Ledenprogramma. "Een Magazine U Tweemaande lijks verschij nend magazi ne voor leden en betekenisvolle klanten Invloed Zeggenschap Algemene vergadering, klankbord groepen, ledenbijeenkoms ten en -panels, jongeren- raden, stimuleringsfonds en nog te ontwikkelen brain stormsessies via Internet Maatschappelijke betrokkenheid Diversiteit/ multiculturele samenleving, fondsen, onderwijs, platte landsontwikkeling, kunst cultuur, vrijwilligers, sport Immateriële voordelen Seminars, workshops, marktstudies, evenementen, netwerkacti viteiten en relatiemarkering Ledenproducten Ledenobliga ties, Leden certificaten, in ontwikke- ling zijn leningen (vormen vergelijkbaar met stimule ringslening en Tante Agaath lening), de coöperatieve hypotheek (met beleggings component, bijvoorbeeld Ledencertificaten) en Le- dengroeirekening Materiële voordelen Tijdelijke aanbiedingen voor en kor tingen op bancaire en niet- bancaire zaken, staan in het ledenmagazine U en gelden tot de volgende editie ver schijnt Ondersteunende zaken Uitbreiding van onder meer commu nicatie-uitingen en verkoop- en advieshulpmiddelen met het aspect lidmaatschap Interne Marketing Kennisniveau ledenbeleid verhogen bij alle medewer kers lokale banken en Rabobank Nederland; bie den handvatten om leden beleid te 'verinnerlijken' in dagelijks werk, regisseren informatiestroom mix van uiteenlopende voor delen, die ons onderscheidt van andere banken, én een concreet hulpmiddel bij ledenwerving." Bakermans - naast project leider segmentmanager Cliën ten Advies Rabobank Neder land - noemt het Ledenpro gramma ook 'de gezamenlij ke paraplu van het lokale ledenbeleid'. Hij legt uit dat vanwege het klant- en markt- aspect alle onderdelen van Rabobank Nederland Aan gesloten Banken en lokale banken betrokken zijn bij het programma. De projectleider ziet het ledenmagazine U als belang rijke centrale drager van het Ledenprogramma. In het magazine komen gevarieerde artikelen, bancaire en niet- bancaire aanbiedingen. "Verder willen we meer in gesprek komen met leden over dagelijkse zaken als pro ducten en openingstijden van de bank. Zwart-wit gezien belonen we ze daarvoor én voor hun zakenvolume bij de Rabobank met kortingen en ledenproducten." Uit onder zoek is gebleken dat een groot deel van de klanten lid zal worden om de materiële voordelen. Bakermans en Ad Bakermans: "Forse stap voorwaarts. Wevers hebben daar geen problemen mee. "Zijn ze bin nen, dan is het de kunst om ze te interesseren voor klank bordgroepen en ledenbijeen komsten." Essentieel bij Ledenbeleid en -programma vinden bei den de voortrekkersrol van directeuren. Daarna moet het Ledenprogramma 'automa tisch' ter sprake komen in gesprekken met klanten. "Dat gaat niet vanzelf", ver wacht Wevers. Voor het naar voren brengen van het lid maatschap in adviesgesprek- ken bestaat overigens al een training. In ontwikkeling is verder een opleidingsmodule over het Ledenprogramma als onderdeel van het profes sionaliseringstraject Bedie ningsconcepten. Bakermans: "Het Leden programma is een leuke klus, die steeds leuker wordt. Het Alle volwassen klanten kunnen in principe gratis lid worden van de Rabobank. Een klant kan lid worden als hij of zij: minimaal één of meerdere financiële diensten afneemt, 18 jaar of ouder is, in het werkgebied van de bank woont en niet in staat van faillissement of liquidatie verkeert. Daarnaast mogen aanvragers van een lidmaat schap geen lid zijn van een andere Rabobank of in dienst zijn van de bank waar ze lid willen worden Het bestuur beslist over de toelating van nieuwe leden. Zowel een rechtspersoon als 'natuurlijk' persoon kan lid zijn. Rechtspersonen zijn: naamloze en besloten ven nootschappen, coöperaties, formele verenigingen en stich tingen. Maatschappen, ven nootschappen onder firma en commanditaire vennootschap pen vallen onder het begrip natuurlijke personen. Het doel is om natuurlijke personen lid te maken. Daarbij maakt het niet uit of ze verbonden zijn aan bepaalde organisatievor men. Doel is een persoonlijke en betekenisvolle band te creëren met de leden. Céline Wevers: "Concreet hulp middel bij ledenwerving. is ook een forse stap voor waarts. Betekenisvolle klan ten kunnen we duidelijk maken dat we écht anders zijn dan andere banken. En het zorgt ervoor dat de coö peratieve identiteit bij alle medewerkers tot in de haar vaten doordringt." Op 5 februari is er een ge zamenlijke, interne aftrap van het Ledenprogramma op de lokale banken. De voor bereidingen voor deze 'Big Bang' zijn in volle gang. Hiervoor wordt een video, een gezamenlijke productie met lokale banken, beschik baar gesteld. De mate van 'Big' wordt bepaald door het feit dat iedereen deze video op 5 februari ziet en door de invulling van het programma hieromheen door de lokale banken zelf. Zodat de 'Bang' voor iedereen voelbaar zal zijn. De marktbewerkings informatie over het Le denprogramma arriveert uiterlijk 19 januari bij de lokale banken. De lan delijke aftrap van het Ledenprogramma heeft op 5 februari plaats. De externe campagne tenslotte start op 12 februari. Meer informa tie over belangrijke data staat in de kalender op het RaboWeb.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1